Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
SvartaMalin

Vilket ankare är bäst ?

Rekommendera Poster

Jag ska köpa ett ankare till min Bella 621 DC. Har den i en insjö och ankrar ibland för att bada eller sova över. Botten är sand eller sten, ibland dy. Vilken typ av ankare ska man välja. Det får inte vara för stort och skrymmande. Funderar på ett Delta. Vad säger ni ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätt med dina tankar för de är helt rätta.  Är du svajliggare?  Kantrar vinden så är Delta bra, för de klarar bättre av att ta nytt grepp snabbare om vinden vänder helt, det gör inte bruce på samma sätt och du riskerar att dragga innan nytt grepp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar så mycket för svar ! Det verkar bli ett Delta. Vet någon om det går bra att följa rekommendationerna när det gäller storlek på ankaret, eller ska man ta till lite i överkant ? Enligt tabellen ska det räcka med ett 4 kg för båtar uppp till 1,5 ton. Min Bella väger precis ett ton med motor plus last och bensin. Ska man då välja ett 6 kg för båtar upp till 3 ton ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du även skaffar en plätt som du sätter fast på ankarlinan med en karbin hake och som du sen låter löpa utmed lina en bra bit ner på ankar linan så kommer du inte draga då den tar upp alla ryck på linan fungerar kanon. Plus att du får en bättre linje på linan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj det tyngsta/största du tycker du har plats för/kan hantera/har råd med.

Att gå upp ett snäpp i storlek är aldrig fel, däremot kan snåla ha oönskade konsekvenser.

Ankrar du bara i skyddade vikar så kan du i princip ha vilket skitankare som helst, det kommer aldrig att sättas på prov ändå.

Antar du att det någon gång kommer att *bli-upp-till-bevis* så kommer du att bli glad att din båt ligger kvar när grannarna draggar.

Jag glömmer aldrig kvällen/natten på Väderöarna (typ 20 år sedan) när det blåste upp från vindstilla till kuling 17 m/s på under 4 timmar och jag låg med häcken mot vindriktningen..då var man glad att man hade ankare som satt fast!

Vi var säkert 30 båtar i viken, och MÅNGA dingar vart det som skulle lägga linor kors-och-tvärs för att säkra..
till-och-med båtar som låg med landförtöjning med fören i vindens riktning! var ute och *dingade*  Förvånad

EDIT: stavning

Senast ändrad av Gunnar_ | 16 november 2009 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...