Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Swebreeze

Packbox vevaxel OMC 3.0

Rekommendera Poster

Hej! 

Ska till att byta packboxen som sitter bakom remskivan på min OMC 3.0 ska även byta packningarna till kåpan som packboxen sitter i.
Någon som har erfarenhet av detta?

Remskivan sitter nämligen ditpressad utan bult dvs. vet någon vart jag kan få tag i en lämplig avdragare till detta? Se bild. Är ganska snålt om utrymme så en vanlig med 3st klor får inte plats.

Är inte en ovan mekare men helt grön när det gäller båtar... ;) så undrar hur mycket man vågar lyfta motorn i framkant innan man måste lossa den från drevet?

Tack på förhand!

post-10011263-1394236158,4571_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i den länken diskuterades nått liknande http://www.maringuiden.se/forum/;thread=208881 

och en till salu  http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=102340059

det va väll nått i den stilen du ville ha väll

om jag inte e helt blåst visar din bild ju en sån avdragare use a special puller står det väll



Senast ändrad av Pripps | 15 november 2009 | 17:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis! Men vill ha tips vart jag kan få tag i en liknande? Den på tradera längst ner i tråden du länka till så är dom tre hålen fixerad jag vill ha en med långa ovala hål för 3bultar så att det finns justeringsmöjligheter.
Finns detta köpa någonstans tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som ovala hål gör konstruktionen svagare, bara min tanke iof. Lycka till med dett nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du byta packningen till transkåpan måste du demontera oljetråget först. Då måste  du lyfta ur motorn ur båten. När du drar av svängningsdämparen måste du dra i navet. annars förstör du dämparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du 100% säker på det? Står inget om detta i rephandboken jag har. Däremot står det att man måste göra det om man ska byta den bakre packboxen.

Står: Engine removal is not necessary.
Illustreringen av att byta den främre packboxen visar och beskriver att man bara ska ta bort transmission/front cover för att knacka i och hur packboxen.

Svängningsdämpare? Är det drivningen till drevet du pratar om?
Tänk att jag är ny inom båtvärlden i denna skala. (Gick dock fartyg/motorman i gymnasiet) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetråget tätar mot transkåpans undersida. Svängningsdämparen är samma som remskivan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok fast det har jag sett men ser ingen anledning till varför man måste ta bort tråget, iaf inte vad jag ser av det jag demonterat än så länge. Fast du kanske gjort detta förut och insett att tråget måste bort...? Det visar sig väl senare. ;)

Jo det är givet att jag ska dra i navet, i dom gängade hålen. Remskivan är ditpressad så den skulle troligen bli skevt om jag tog längre ut som du säger.

Men hur sitter motorn och drevet sammankopplade? Tänkte på hur mkt jag vågar lyfta motorn i framkant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är motorn lyft! :) Vart så trångt för att få ur remskivan så insåg att allt skulle bli mkt smidigare om man tog ur motorn. =)
Såg orsaken till varför den läkte olja...kamdrevskåpan som packbocen sitter i var sprucken.

Vart vänder jag mig om jag vill ha tag i motordelar till en OMC-motor?

Edit: Kände på axel som går ut till drevet och det glappar en del...ska det vara så?



Senast ändrad av Swebreeze | 21 november 2009 | 20:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny original sån kåpa till OMC kostar 2905:- och är inget problem att få tag på, men priset kanske inte är så tilltalande.. Till Mercruiser kostar en ny 1000:- jämt och den bör vara lika eftersom dessa motorer är Chevrolet oavsett om det är OMC, Mercruiser eller Volvo.. Kanske inte omöjligt att hitta en beg i bra skick med tanke på så vanlig den motorn är.. Eller, eftersom det i grunden är en bilmotor, kanske leta på det och hitta ännu bättre pris? Hur kände du att axeln glappar? Har du lyft ur motorn med drevet kvar?



Senast ändrad av Micke_Se | 22 november 2009 | 00:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses det var dyrt!

Hittade denna på ebay: http://global.ebay.com/MERCRUISER_VOLVO_30_30L_135_140_HP_NEW_TIMING_COVER/190351095519/item

Så du tror den passar? Tycker den ser likadan ut...

Skulle behövt en OMC reservdelar för dummies ;)

Ja motorn lyftes ur med drevet kvar.
Inte hört några missljud. Får känslan av att det glappet ska vara där eftersom om axel skulle vara stum så skulle vibrationerna från motorn fortplantas mot fästet till drevet, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bör med all säkerhet vara lika eftersom det inte är OMC själva som bygger motorerna. Skillnaden mellan Volvo, OMC och Mercruiser är mest grejerna runt omkring motorn och inte själva blocket med dess delar... Glappet du känner i axeln är med all säkerhet ok. Axeln ligger igenom stödlagret och på andra sidan har du två knutkors som alltså kan röra sej så visst måste det glappa/röra sej lite när du känner på axeln. Det styrs ju upp av motorkopplingen (ryckutjämnaren) när du monterar tillbaka motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett tag sen jag skrev här men behöver råd och tips...

Vann inte budet på den kåpan som var till Mercruiser.
Dock chansade jag och beställde följande kåpa då den den såg nästan identisk ut som den jag har. Plus att den var MYCKET billigare. Kåpan

Fick hem den härom veckan och den verkar identisk förut markeringarna för tändningen, sen så så saknas det en förstärkning längst ner mot den del som sitter mot oljetråget. Här kan den skymtas: Orginal kåpa

Förstärkningen satt punktad på tre ställen och sedan skruvad längs ut på sidorna med skruv genom tråget. Har nu borrat bort den från gamla kåpan och funderar på om jag ska punkta fast den i nya kåpan för att kolla hur det blir som.

Vad tycker ni? Är jag bara dumsnål och borde istället satsa på en ny orginalkåpa?
Hittade en ny på Hansen-marine för 1550:- Vilket jag tycker är sjukt mkt pengar jämfört dom 90:- jag betalade för kåpan jag fick hem nyss. Finns det att få tag i billigare än 1500:-?

Är det sådana vibrationer och påfrestningar att det finns en stor risk för läkage om jag inte köper en orginalkåpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kört med den kåpa du har köpt redan, punkta dit förstärkningen så är allt bra, det till tändningen spelar ju ingen roll du justerar ju så motorn går bra och då spelar det ju ingen roll om du ser att den står på 4 eller 5 grader..

Kör på och nej det är inte dumsnålt det är förnuft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...