Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Janne1

Batteriladdare

Rekommendera Poster

Hade Ctek M300 i den förra baljan, en stor till batteribanken och den lilla till startbatteriet. Båda dessa var monterade i motorutrymmet tillsammans med batterierna ;)

Funkade mycket bra! Ctek är ju en ganska intelligent laddare - jag var nöjd!

Har en waeco i den nya baljan, vet inte hur den funkar, men har en känsla av att det oxå är bra grejjer!

Skulle jag komma med en icke vetenskapligt underbyggd kommentar - välja någon av dessa, de är mer eller mindre gjorda för ändamålet, många som använder dessa med mycket god erfarenhet!

Feltemas saker hör i mina ögon/min erfarenhet inte hemma på sjön, har köpt massor med saker från feltema. Med följden att jag fått kasta skitet och åkt till Hjertmans eller Watski och köpt riktiga saker..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en Biltemaladdare på 12A som reserv då vår vanliga 30A höll på och konstrade. Jag körde dem parallellt till förbrukningsbanken och Biltemas laddare hade en fläkt som lät i lagren, skrek som en gris.

Efter ett tag plockade jag bort kvalitetsladdaren QL från Volvo Penta då den visade sig ha lagt av helt. Jag bytte fläkt på Biltemaladdaren och den blev då tyst där den sitter i ett skåp och den klarar laddningen bra hittills. 5 somrar har den väl gått hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kan har jag annat att göra än att lusläsa alla trådar dagarna i ända och du väntar på svar i en två år gammal tråd. Förlåt så mycket.

Svar. Har i år sett två stycken med spräckt plast i motorrum och fuktinträngning som följd.

Nöjd nu?angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iofs en gammal tråd men jag har en laddare av fabrikatet Tystor. Ingen jätteavancerad sak men har fungerat klanderfritt i ca  sju år och fungerar ännu. Kan i sammanhanget nämna att det är aluminium till chassit. Den harjag hängt upp i ett stuvfack intill motorrummet. Länk till laddaren: http://www.tystor.se/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=27 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla trådar kan vara lärorika också. Nån har köpt en grej som sedan kan recenseras i realtid. Köper ett år, glada kommentare några år och ett mindre glad kommentar att den gått sönder och garantin just utgången. Eller leverantören ej behjälplig med annat än en ny att bli glad åt osv.

Köpte ju en ja ni vet gubbdagisTema som fläkten byttes ut och fungerade i 5-6 år. Den hade gjort sitt och byttes vid vårrustningen. Inget att säga om den, OK funktion för det priset jag gav. 12A räckte bra för vår båt med 230 Ah batteri.

Ersattes med en fläktlös på bara 7A som också visar sig räcka. Med solceller och överladdad generator är det inte mer än max 40 Ah som ska klämmas in över natten och det klaras galant med 7A! Tyst, inte ett knäpp. Får väl se hur funktionen är om några år. Den blir rätt så varm men rätt beräknad ska den tåla fläktlösheten. 

Ingen av laddarna har suttit i varmt motorrum utan de sitter i anslutning till salongen. Visserligen saltstänkt västkustbåt men försöker hålla saltet utanför dörra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...