Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Janne1

Batteriladdare

Rekommendera Poster

Är det någon som kan rekomendera en bra  batteriladdare till en bank på 420 Ah?



Senast ändrad av Janne1 | 15 november 2009 | 17:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren men det verkar ju vara så att ctek 25000 och ctek m300 är samma laddare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


M300 är väl ett paket med en MULTI XS 25000 ( med ny beteckning  Gråter) och en underhållsladdare för startbatteriet, M300 Starter som i sin tur egentligen är en XS 800.

CTEK håller på med en massa modellbetecknings-förvirrande aktiviteter/paketeringar som bara gör det svårare att fatta ett vettigt beslut Rynkar

Se tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=318570 där det framkommer att Multi XS 7000 och M100 är samma laddare med olika beteckning.



Senast ändrad av Gunnar_ | 15 november 2009 | 20:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

En tumregel är att du vill ha en laddare som fixar 10% av din batterikapacitet, dvs i det här fallet, en laddare som kan trycka på med ca 40 Ampere. För att du ska kunna ladda fullt över natten i gästhamnen... Men som sagt, det är en tumregel, mellan tummen och cementgolvet. Och beror helt på hur tom din bank brukar bli mellan laddningarna, och hur du avser ladda. Underhållsladda, toppa upp, ladda från halvtomt eller? Och hur långa besök vid elstolpen du avser göra... Och slutligen, vilken förbrukning du har när du kör på bara landel: TV dator kylskåp drar en hel del, och det blir för lite över till laddning av batterierna om du väljer en för liten laddare.

Mvh Thomas

Edit: 40 A är kanske i mesta laget, CTEKs 25:or verkar klara bankar upp till 500 Ah. Blir väl ett kabel och säkringsproblem också, med 40 A...

 



Senast ändrad av tfrisk | 16 november 2009 | 11:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tänk bara på att CTEK's laddare inte tål att sitta i motorrum mm. Plasten åldras och spricker till slut med vatteninträngning mm som följd.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade tidigare en laddare på 30 A. Den slutade fungera och vi har nu en på bara 12 A. När man är aktiv på kvällen tar kyl, värmare, dator, belysning mm ibland mer än laddaren klarar av.

Det fungerar ändå bra med 225 Ah plus startbatteri.

Som tidigare nämnts tar man ju inte ut allt ur batterierna utan snarare bara en fjärdedel för att inte få för snabbt åldrande av batterierna.

Det innebär att när aktiviteten i båten sjunkit ska man ladda upp batterierna på den tid man har innan båten lägger ut igen, dvs c:a 9 timmar. Har man dragit ur 100 Ah så räcker alltså nästan en sån 12 A laddare som vi har. Kylen tar också lite och kanske en värmare.

Med en bra marginal räcker en 25 A laddare.Det handlar givetvis om hur mycket el båten drar. När alla lampor är igång i vår båt räcker inte den lilla laddaren vi har ens till dem. Men ändå har vi fulladdade baterier på morgonen.

Nåt problem med säkring i elstolpen blir det inte även med en 40 A laddare då det ju är 230V i den änden och innebär c:a 2 A när laddaren laddar 40A.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om så är fallet (att plasten åldras/torkar och spricker av värmen i motorrummet) så är väl vatteninträngning i laddaren knappast det mest överhängande problemet ?

Har man såpass mycket vatten(ånga)  i motorrummet att elektronik kan ta skada kanske en länspump är en viktigare investering Guld

Sen ska man inte ha varken batterier eller laddare i motorrummet om man kan undvika det, batterierna:s livslängd minskar dramatiskt med förhöjd temperatur.



Senast ändrad av Gunnar_ | 16 november 2009 | 20:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då verkar det som att man får mest  laddare för pengarna om man väljer en CTEk M300 eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter konstigt. vatten i motorrummet då låter det som att det finns annat att oroa sig för  innan C-tec laddaren. och att dom skulle spricka i plasten har jag aldrig hört talas om. Dom är ju gjorda för att sitta under motorhuven på en bil så varför skulle dom inte klara motorrummet på en båt?

Har själv en M200 och är mycket nöjd. har dock den inte sittandes i motorrummet då jag har utombordare.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja Du! Faktiskt från CTEK själva, har säkert mailet kvar från teknisk avdelning men det är i gamla datorn. Ska se om jag får igång den!

Jag har haft problem med att höljet vittrar sönder och plasten blir så spröd att när man t ex trycker på en av knapparna på laddaren så spricker dessa upp och vatten går in i laddaren med kortslutning som följd.

Så Ditt påstående att detta går utmärkt är väl dåligt underbyggt.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är återförsäljare av C-TEK och talade med en person om detta i går och denne var helt frågande men sade samtidigt att det kan ha hänt på gammla modeller som dessutom inte är avsedda för marin användening. Tror att ditt påstående är mer väl dåligt underbyggt.........eller vet du bättre än dom som gör dessa i VikmanshyttanObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vadå vet bättre!? Vem tror Du har skickat svaret på mina frågor om inte folket i Vikmanshyttan när jag skriver CTEK i inlägget. Var det svårt att förstå vad jag skrev? Så eg är det CTEK i Vikmanshyttan som har dåligt underbyggd information och vilka Du är återförsäljare av. Det blir resultatet av Ditt resonemang

Jag har ju för fasen fått ett officiellt svar därifrån när jag frågade varför min laddare spricker. Tyvärr hade garantin gått ut så det var inte mycket mer att göra än att försöka få info om problemet.

Jag baktalar inte CTEK utan har ett flertal olika laddare därifrån och är nöjd med dom utom den monterad i bilen. Svaret från CTEK var att laddaren inte var avsedd att sitta i varma motorrum. Nu är motorrum i bilar oftast varmare än i båtar men bägge klassas som motorrum. Skulle tro att en laddare monterad i en båt en bit bort eller skärmad från motorn klarar sig. Speciellt om man har bättre material i höljet idag som någon nämde.

Min spruckna laddare är den 7 Ampers första generationen inköpt hösten 2005. Sprack i 2007. Används dagligen då den är kopplad till motorvärmarintaget permanent, använder Webasto i bilen och behöver ha fulla batterier emellanåt.



Senast ändrad av sdk780 | 18 november 2009 | 11:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Så då har jag hittat mailet från C-TEK i Vikmanshyttan och återger här hela svaret inkl namn på kontaktperson (förvirringen i början av svaret är att man förväxlade svaren till mig och någon annan vid första försöket)

Hej igen Peter!

 

Jag får be så hemskt mycket om ursäkt. Du har alldeles rätt i att fel svar kom till fel person!

Laddaren är godkänd för yttre temperaturer mellan -20 grader C och 50 grader C, vilket gör att en montering i motorutrymmet kan vara skadlig pga värmeutväxlingen som sker.

Ett bättre alternativ hade varit att montera laddaren i kupén och dra kablarna via torped-utrymmet t.ex.

 

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig häslning

Michaela Östberg

 

  CTEK SWEDEN AB | ROSTUGNSVÄGEN 3, SE-776 70 VIKMANSHYTTAN, SWEDEN PHONE: 46 225 351 80FAX: 46 225 351 95 | WEB: www.ctek.com EMAIL: info@ctek.com        THE SMARTEST BATTERY CHARGERS IN THE WORLD!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en förbrukningsbank på 400 Ah. Till den köpte jag förra året en Waeco Perfectcharge 4512, 45 Ampere (tidigare Mobitronic) samt tillhörande fjärrkontroll. Jag är jättenöjd! Inte bara för att den klarar en stor batteribank, det tar inte så lång tid för den att ladda upp batterierna. Tack vare fjärrkontrollen så slipper jag dessutom att ligga på knä i batterilådan för att se om det är färdigladdat eller för att slå om laddaren till night mode.
Jag försökte hitta den på Waecos hemsida men det verkar som de tagit bort den. Den största jag hittade var 25:an som jag tror är samma laddare förutom att den bara laddar max 25 Amp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitemas är en av dom bättre på marknaden. annat än ctek dyngan som smälter i motorrummet.

post-10012411-1394236187,5371_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa du inte nånstans i nån tråd att du alltid kommer med sakliga och riktiga inlägg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har också världens bästa grenuttag, så det är inget problem att ladda en bank på 420 Ah. Det är bara att köpa in ett flertal laddare!Skrattande



Senast ändrad av Ulf.Ason | 21 december 2009 | 18:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kul att ni kan skilja på humor o allvar killar. får jag gissa att ni inte var klassettor i skolan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll dig till ämnet. Du tenderar att göra allt för stora utsvävningar. Ge dig av till dösnack om du inte vill prata laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är god vän med Biltemas grundare därav mitt stora förtroende för företaget. jag driver ett av dom större varven i sverige. Ingen ide att du frågar mig om vilket då jag föredrar att vara anonym.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses, det var batteriladdare det handlade om va?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...