Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
ralle

Dålig ork vid vattenskidåkning

Rekommendera Poster

Har en Flipper 510 med Evinrude 70 hk -81. Går hur bra som helst, utom vid snabba gaspådrag från tomgång, eller strax över. Då tappar den ork, och kan ibland lägga av. Provade dra vattenskidor här om dagen, och det var helt värdelöst att dra upp folk om dom inte var lättviktare. Vet inte om det är båten som är extremt tungdriven innan planing, eller om motorn behöver nån justering, för det är nästan svårt att dra på i starten utan att få tjuvstopp. När man väl kommit upp så är det inga problem, skjuter iväg som en kanonkula när man drar på lite till! Har dragit mycket vattenskidor tidigare med många andra olika båtar, så jag vet hur dom borde bete sig. Nån som har något tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Jag tycker det låter som om den inte drar på förtändnig, kolla tändinställningen e mitt suveräna tips :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt tips på hur man kollar tändningen? Funderar även på om nåt munstycke eller liknande behöver skruvas lite på, (fick ett tips om det) men var sitter dom och hur ska man ställa dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det låter som en den går lite för snålt på bensinen. Tittar du ex på en bil med förgasare så har den oftast accelerationspump som ger en extra skvätt när trampar till. När den pumpen ger sig så upplever man exakt samma symptom som du har. Man måste smyga iväg från låga till mellan varv, men när man har ganska duktigt varv redan så funkar det bra. Nu är det ju så att du inte har någon accelerationspump i din förgasare. 2 taktarna går ju lite fetare så man ska klara sig utan denna. Mängden bensin som den får för lite är nog jäkligt liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med en som jobbar med båtmotorer, han hade en gång pratat med en som hade exakt samma problem som jag med en lika dan motor (årsmod 1980, men det är väl samma antar jag). Han hade plockat ur munstyckena (dom är ej ställbara) och borrat upp dom lite grann, tror det var ca 0,1 mm. Sen fungerade det jättebra! Drar direkt även med vattenskidor efter, och dessutom fick han en mycket jämnare och finare tomgång. Är det någon som provat något liknande, är det krångligt att borra munstyckena? Eller kan det finnas munstycken som är lite grövre att köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Boston

Hej Ralle. Ett litet tips kanske. Om du har en pumpbula på soppaslangen så kan du pumpa under accelrelation för att verifiera om det är soppastrul. Jag hade en motor som krävde att man pumpade upp den innan kraftig acc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Är nybliven båtägare till en likadan båt(evinrude70),fick tag i en av försvarets motorer som legat orörda i mobföråd...

 

När vi fått ihop allt och sjösatt den märkte vi att stigningen

på propellern vart för klen,varvade ut för tidigt och övervarv kickade in.

 

Nu har vi bytt ut till 23 stigning....går som ett skott men blev

rätt klen innan planing.

 

Det man märkte rätt snabbt när man har en mellanstark motor är att

man inte kan få både acceleration och toppfart.

 

Testa med propulse....då kan du ställa stigning efter tillfälle.

 

tja!

post-26117-1394235061,1782_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propulse köpte jag förra sommaren, tyvärr måste jag säga att det var ingen större förbättring. Bra att det går att ställa stigningen, men det blev inte mycket bättre ork i alla fall.

Jag skulle vilja testa med en vanlig propeller med mindre stigning och se om det blir nån skillnad!

Ska även testa att pumpa under acc och se om det blir nån skillnad, bara båten kommer i sjön nån gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tråden är ganska gammal men du har alltså kvar ditt problem.
Intressant läsning eftersom jag själv har en Evinrude 70hk från -79 och ungefär samma funderingar som du. Båten är seg upp ur vattnet med dålig acc. Dock går den bra när den sedan planar ut... Även jag har funderingar på lite vattenskidåkning och funderar på om man kan få lite bättre fart på motorn på något vis. Har funderat på att skaffa en mindre proppeller.
Jag  hörde om en person med samma motor men med Propulse, han uppfattade att det hade blivit lite bättre med denna men det tycker alltså inte du?


Vad har du testat och vad har det gett för resultat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Aluminium eller Stålpropeller.

Absolut inte plast!

Plasten ger med sig alldeles för mycket, fungerar hyfsat till mindre motorer.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, problemet kvarstår.

Jo, med Propulse blev bättre, men inte mycket, inte blev det den förbättring jag hoppats på. Jag hade ju trott att det skulle gå att ställa en mycket lägre stigning än det gjorde.

Så det rekommenderar jag inte!

Jag tror mera på soppaproblemet, då om man har en ganska tung person att dra upp på skidor så är det inte bara det att den inte orkar, utan motorn dör helt! Man måste lätta på gasen för att den inte ska dö...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok. Jag tittade på Propulse men reagerade också på detta. Jag ska se om det går att få tag i en mindre fast propeller.


Har du testat något med större munstycken?

Den idén lät ju intressant, känns ju faktiskt som om motorn skulle vara nerställd en del. Den går tyst behagligt och drar inte speciellt mycket soppa, känns lite som om den vore byggd utifrån dessa premisser.

(jag jämför med en Merc. 65:a.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nej, jag har inte testat det ännu.

När jag var i affären för att höra om munstycken tyckte han att jag skulle testa med propulse i stället, bl.a. pga att med större munstycken skulle jag ju få en högre bränsleförbrukning.

Och det är ju sant, och då den går helt okej normalt så är ju kanske det dumt.

Men jag tror nog att det blir till att testa i alla fall... om jag nu hittar var munstyckena sitter!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

för fet blandning på en tvåtaktare och den börjar 4 takta.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...