2253 0 Postad 15 November , 2009 hjälp behöver få tag i någon som kan hjälpa med bogsering till ett bra pris då ett bogserbolag tar hutlöst betalt båten är 21meter lång och väger ca20tondetta gäller 2010 ligger på norra gotland skall till nynäs till att börga med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 November , 2009 Tror du har svårt att komma under 75000:- för detta uppdrag, vad är hutlöst enligt dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 November , 2009 Litet off topic. Båten råkar inte vara en turkisk 'gulet'? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 November , 2009 Kolla in stabilt väder och häng på en utombordare på runt 50 hk och åk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2253 0 Postad 17 November , 2009 nej det är en 200båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 November , 2009 200båt betyder det 200 tons båt? Att den väger 10 ggr mer nu? Då får du ha medvind eller stiltje så ska det väl lösa sig. Eller en större motor. När seklet var ungt eller tidigare klarade man sig yrkesmässigt med små motorer men hade även segel att lita på. Med en 100-hästare ska du väl klara dig. Du har inte bråttom mer än att du hinner till nästa hamn innan vädret blir sämre. Du har många hamnar på vägen att gå i skydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 November , 2009 Kan du förklara vad det ör för båt du avser för oss som inte begriper vad en 21 meter lång 20 ton tung 200-båt är för nåt. Är det en skuta, pråm, stålmotorbåt ??? Har du nån bild? Sträckan mellan Fårösund och Nynäshamn är ca 72 distansminuter. Det tar 12 - 15 timmar om man kan gå i 10 knop. Om man bara kan köra i halva den farten tar det naturligtvis dubbelt så lång tid. Sen skall ju bogserbåten tillbaka eller köras dit innan. Vad är hutlöst betalt? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 17 November , 2009 200-båt: http://www.soldf.com/tpbs200.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 November , 2009 Tack Gunnar Så enkelt är det för en Amiral. Vi stackars Hedermedlemmar begriper nästan ingenting. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 17 November , 2009 Många hamnar mellan Norra Gotland och Nynäshamn????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 17 November , 2009 Å, vad roligt en gammal 200-båt? Vilket var dess nr? En annan har ju lite gamla minnen förknippade med dessa våra så kallade landstigningsbåtar... Som någon redan påpekat går det ju att sätta utombordare på den och tuffa hem för egen maskin. Du har ju lite material att jobba med. Fast jag vet inte i slutändan blir så mycket billigare penningmässigt. lycka till med hemtransporten/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 17 November , 2009 Kolla på www.boatsite.se där är det några grabbar som har en likadan båt! Du måste regga dig men sen kan du kolla denna länken. http://forum.boatsite.se/index.php?showtopic=1990 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 November , 2009 Ja, om det skulle gå snett med väderleksrapporten går man antingen tillbaka till Gotland eller väljer nån hamn efter Svenska kusten. Gotland och Öland ger rätt bra sjölä om det tar i hårt från ost. Sydlig vind som inte är ovanlig sommartid så blåser man in innanför Utö t.ex. Om man missar Nynäshamn (som jag gjorde) Väderleksrapporterna ger ofta flera dagars väder med rätt stor säkerhet och 72 M klaras på ett dygn vid 3 knop så jag tycker inte att det är orealistiskt med en utombordare. Ett dygns säkert väder får man nästan när som helst. Dvs även när det är rätt svårprognostiserat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 17 November , 2009 Om jag inte minns fel så hade KA3 Fårösund år 1976 TPBS 241, 243 och 273. Samtliga med 3 x Scania DSI-11. Kanske någon av dessa. En 200 båt gör ca 10 kn med full gas på en maskin (235 hk). Samma fart med 50 hk utombordare är nog orealistiskt. Snarare 3 - 4 kn i vindstilla skulle jag gissa. Fd båtchef TPBS 243 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 18 November , 2009 Jag har en viss erfarenhet av vattnen mellan Norra Gotland och Nynäshamn eftersom jag i 14 års tid varit befälhavare på en bogserbåt som minst en gång per månad trafikerat just dessa vatten. Mitt emellan har man tämligen långt till lä oavsett åt vilket håll man styr. 45 år i handelsflottan har jag lärt mig att inte ta några chanser. Med 100 hästkrafter blir en sådan båt inte duglig att trafikera öppet hav. Sjögången i Östersjön är inte att leka med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2253 0 Postad 18 November , 2009 200båten har nr 253 har för närvarande 1st ds11motor utan backslag samt en md2b som hjälpsnurra funderar på växelåda för att ta mig från gotland bökigt att bara driva på en axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 18 November , 2009 Växellåda? Jag antar att du menar backslag. Jag är nästan säker på att det var Borg Warner backsag på dessa båtar. Kolla här:http://www.blocket.se/stockholm/Borg_warner_backslag_14648735.htm?ca=11&w=3 Appropå backslag, så var jag med om en dråplig historia under båtkursen vid KA4 i Göteborg. Plutonen delades upp i smågrupper per båt och då räckte inte ordnarie befäl till. Vi fick en väldigt trevlig pensionerad kapten. Det var tydligen ganska många år sedan han tjänstgjorde, men han var väldigt kunnig och hade stor erfarenhet av 200-båtar. Kaptenen kunde Göteborgs skärgård som i sin egen ficka. När vi passerade en ö med en låg strandkant och brant botten utanför, fick han för sig att demonstrera våldsam landstigning. Principen var enkel full fart mot land, två båtlängder från land friläge på alla tre och en båtlängd från land full back på alla tre. Mycket imponerande skulle det ha varit om det inte varit så backslagen på denna båt behövde ett par sekunder innan backen tog. Motorerna vrållade, men så mycket mer hände inte innan båten for upp på land och blev stående till tre fjärdedelar uppe på land. Radarn piskade en tallgren och kylvattnet hamnade med en snygg stråle på gräset nedanför. Kapten såg mycket snopen ut. - Varför hände det inget då jag slog back i maskin. Båten var oskadd och kunde enkelt dras loss med en kort tamp från fören på minutläggaren MUL 11. De hela fick som förklaring när jag senare körde en tidigare generation av 200-båt, försedd med 3 st 10 liters Volvomotorer. Backlslagen på denna saknade i stort sett den fördröjning som spelat kaptenen ett spratt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2253 0 Postad 18 November , 2009 nej fins iget backslag har en vexelåda från en lastbil som jag skulle kunna sätta i för att ta mig till nynäshamn då 200hunra båtarna hade en kardan mellan backslag o akseln borde fungera jobbigt att vexla bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 19 November , 2009 Du måste kyla lådan. Kanske enklare med en mer permanent och funktionell lösning med backslag om du ändå tänkt använda båten i framtiden. Att springa ner i maskin för att manövrera är ju ingen höjdare. Två maskinerna är ur, men jag antar att axlar och propellrar finns kvar. Försäkra dig om att dessa inte kan åka bakåt och skapa läckage ex. vid en lättare grundstötning. Jag var med om en sådan händelse med en gammal 300-båt under bogsering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 November , 2009 Jag skulle heller inte gå ut när det blåser mer än 2-3 m/s motvind. Sjögång med utombordare fungerar heller inte så bra. Högrtycksväder som räcker i några dagar så sjön lagt sig. Sen ska man ha ett dygn fortsatt gott väder och gärna någon som möter med en motorstark båt som kan hjälpa till in i hamn. Borde inte kosta speciellt mycket och risken bör inte vara nåt kamikazeuppdrag. Båten antar jag flyter och håller för transporten. En sjövan ombord som också klarar att styra över utan att hänga över relingen är nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2253 0 Postad 19 November , 2009 jo ett backslag vore inte dumt letar mekaniskt 1,5,1 vänsterpropeller tas bort vid hemkörning axeln låses förövrigt är skrovet tomt allt är bortplockat hon är ombyggd mittmotorn är bortplockad vid ombyggnad på något militärt varv endast två axlar samt trimplan akter sjusteras med vantskruv mod större har tydligen varit stabsbåt har ej fått reda på var oskarshamn är ett bud Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 19 November , 2009 Kanske Marinvarvet i Fårösund där hon skert byggdes en gång. Jag tror att alla 200-båtar försetts med trimplan som en förlängning av botten. De fanns inte 1976 då jag höll på. Vid full fart sjönk aktern till jäms med omgivande havsyta ungefär. De drog upp grymt med sjö. De enda specialbyggen jag sett och hör talas 1976 var mindykarnas båt med tryckkammmare och kompressorer för dykluft, samt en testbåt med DSI-14 V8 mittmotor. TPBS 280 som byggdes när jag låg vi KA3 hade minräls och kran för att kunna tjänstgöra som minarbetsbåt, men jag tror det fortfarande var DSI-11:or i denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 20 November , 2009 Jag tror nog att du skall satsa på att få båten bogserad. En sjöresa mellan Gotland och Nynäs kan bli riktigt tråkig om inte bitarna håller ihop. Kolla om du kan hitta någon som skall göra samma resa eller en retur resa som du kan hänga på. Jag skulle rekommendera att båten är tom på överresan. Hittar du ett proffs som gör bogseringen kan du även få överfarten försäkrad. Vilket jag ser som en omöjlighet med båten i det skick du beskriver den. Lycka till!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2253 0 Postad 20 November , 2009 båten ligger för närvarande på land för blästring bogsering är vad jag skulle föredra då hon är tompånavutrustning även lantärnorna borta mm försöker få hem henne till somaren 010 vill även ha kontakt med en maskinare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 21 November , 2009 Lägg av med att nedvärdera andras inlägg !! Alla här på forumet förstår innebörden av vad författaren skriver. Otroligt lågt att kritisera sådana saker. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 22 November , 2009 Ödmjukhet är en dygd som Bregott_22 verkar sakna. Att klanka på en annan medlems stavning med ett inlägg som har stavfel och en taskig meningsbyggnad, är ganska patetiskt. Alla är inte fullfjädrade när det gäller det svenska språket inkl. mig själv. Därför skulle det aldrig falla mig in att klaga på Bregott för hans stavning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 November , 2009 Nu måste jag också lägga mig i. Man ser ofta på olika forum inlägg från personer som man förstår har haft svårt med att lära sig stava och kanske också läsa. Och jag tycker det är UNDERBART! Är övertygad om att många av dessa personer har blivit utskällda och hånade i skolan och aldrig skulle utsätta sig för att skriva något som ska läsas av många irl. Men här i forumets anonymitet så törs dom och jag har i alla fall inga svårigheter att förstå någon person här. Att påstå att man måste kunna stava för att få säga sin åsikt är inte annat än diktatorsfasoner. Nej, fortsätt att skriva hur fel det än blir. Det är åsikterna och tipsen vi är ute efter!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 22 November , 2009 Hur har du det med dina egna kunskaper vad gäller stavning? ordet börja stavas vad jag vet med j och inte g? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 22 November , 2009 Bullseye!!! Den måste svida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 22 November , 2009 Hörrni, det här är ju avsikten, att få in tråden på ett sidospår. När troll lägger ut ett köttben är det bara att ignorera. Dags för MG att rensa upp lite bland alla räkor, spockar och annat löst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser