Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Mainship

Lack för teak inredning

Rekommendera Poster

Jag gör en omfattande nybyggnad invändigt av båten i teak plywood och lister. Är osäker på vilken lack jag ska använda. Jag vill definitivt ha en lackad yta (inte oljad) troligen satin finish. Ytan ska vara hård, underhållsfri och ge en fin lyster.  

Förra året la jag in durkplywood (ytfaner av teak/koto) och använde Hempels Dura-gloss främst för att få en hård slitstark yta. Teak och fernissa är ju lite problematiskt, men det fungerade bra även om jag inte använde en degreaser först som rekommenderat.

Inredningen kommer att lackas vid olika tillfällen i båten under vintern så det kommer att vara svårt att få en varm och ventilerad miljö även om jag kommer att ha värmefäktar i båten.

Ett alternativ är att lack med Hempels duragloss (liknande Goldspar från International) med jag undersöker om det finns bättre alternativ.

Sikkens Cetol verkar vara en produkt framtaget för feta träslag som teak, men det är svårt att avgöra om det är olja, fernissa, eller något annat. Har någon erfarenhet av Sikkens Cetol och hur ytan blir jämfört med en fernissa.

Tackar på förhand till alla råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat har jag aldrig haft problem med lackning av teak. Allt jag ghort är att precis innan lack fetta av den med aceton och sedan lackat som vanligt, dvs första lagret med 50/50 fernissa och balsamterpentin och sedan bara kört på med fernissa med mellanslipningar.

Skulle definitivt köra med Hempels Dura Satin som slustrykning, men den kan bli lite grumlig i många lager, så jag skulle köra de första lagren med Dura Gloss och bara Dura Satin de två sista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har heller aldrig haft några somhelst problem med att lacka teak, jag brukas späda med lacknafta första lagret.

Har funderat på om det är en myt att det inte funkar med lack på teak.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har inte heller haft några problem med lackning av teakdetaljerna. Har kört precis som vi gjort med mahognyn.

Första lagret riktig utspätt och sedan slipning, sedan två lager dagarna efter varann utan mellanslipning i två omgångar med slipning emellan (=5 lager). Detta med International Goldspar högblank.

Till sist två laget International Goldspar satin dagarna efter varandra utan mellanslipning men med sickling av ev rinning (=7 lager).

Satin är väldigt förlåtande och gardiner brukar försvinna under torkningen.

Senast ändrad av ciaraud | 15 november 2009 | 18:46

post-2001-1394236158,6201_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen.

Då får det bli Hempels Duragloss eller Internationals Goldspar med satin varianten på de sista lagren. Har använt bägge tidigare dock ej på teak och tycker de är bra allround fernissor. Intuitivt känns det som att det är viktigt att förtunna rejält på det första lagren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ciaraud: Jag håller på att lacka en hel del durkar och delar som jag plockat ur båten och har rätt stora problem med att få det dammfritt men resultatet blir hyfsat, i båten däremot känns det nästan omöjligt att få det dammfritt, ni verkar få ett kanonresultat, har du nåt tips till att få bort slipdammet i båten inför lackning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du, kommer ihåg att jag hade förskräckligt ont i händerna av allt skurande.

Först dammsög jag allt, varenda skrymsle, sedan skurade jag allt med många spannar vatten utan tvättmedel men med rena trasor.

När jag hade slipat mellen lagren torkade jag av med fuktig trasa som ofta sköljdes i rent vatten (många hinkar blev det). Också klibbduk på det. Har man torkat av med vatten innan så går det inte åt så mycket klibbduk.

Vi hade alla öppningar noggrannt täckta med press eller lakan så att inget damm kom in i båten,  detta under alla veckor lackningen pågick. Och under lackningen hade vi en stor fläkt som utsug.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ,jag är också i gång med massa slip och lacknings jobb,har presis kommit igång med slipningen.Har både massiv och faner(teak).En fråga?den massiva teaken går fint att få bort den gamla lacken..men tycker det ä svårare på teakfaneren..måste det vara helt trärent?.någon som har bra tips?.Båten är en Oxelö 30

Lägg gärna in bild på era lack jobb,lovar att göra det oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du behöver ta bort all fernissa beror nog på varför du tar bort den gammla och hur det ser ut idag? Är det inte några färgförändringar mellan där det är slitet och inte så är det ju ingen större idé att skrapa allt bara för sakens skull. Men om du vill slipa till ytlagret eller göra liknande förbättringar så åker du så klart på att skrapa på dessa ytor. Vill du bara fixa till lackskicktet så det blir fint så våtslipar du det gammla skicktet och tvättar och torkar efter konstena alla regler sedan på med ett nytt lager.

Senast ändrad av makke_the_muss | 20 november 2009 | 08:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...