Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Tlinden

Powertrimcylinder VP 290

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som vet hur man får bort gavlen/locket på powertrimcylindern (senare modellen) som sitter på ett 290 DP-A drev? Ska ge mig på att renovera cylinder och kolv med nya oringar packboxar etc. Är osäker på om locket är gängat eller bara pressat i cylindern.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och gör samma sak med mina, också sena modellen.

Locket är gängat.

Jag tillverkade en haknyckel som passade av ett tjockt järnstycke som jag borrade och gängade in två M5:er i som passar i kolvlockens hål

Först försökte jag med att modifiera en haknyckel till en rondell, men den var för klen.

Tänk på att det kan vara bra att trycka med ett rör eller något på ovansidan av haknyckeln när man ska slå loss locket så att det gängar upp sig.

När du fått isär kolven så måste du lossa 16mm bulten som sitter i botten på stången för att byta stefatätningen.

Det sura är att packningarna kostar 600:- per kolv trots att det bara är några o-ringar och en stefatätning, du har inte hittat några billigare än hos drevdelar.se?

post-10009038-1394236158,3953_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Mina cylindrar ser inget kul ut. Första steget är att få isär det hela. Om det lyckas kontaktas antingen Momentum eller drevdelar.se. Drevdelar säljer en sats för 599:-/cylinder. 599:- låter för mig definitivt i överkant för några O-ringar och en packbox. Har letat rejält på nätet både i Europa och USA och eftersom det inte säljs renoveringssatser för trimcylinder verkar det vara säljarens marknad. Är det någon som har de exakta dimensionerna och material för O-ringarna och packboxen?

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan säga att det gick inget vidare. Cylinder och lock satt som berget, försökte med alla trix men gav till slut upp. Det blir nytt till våren.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...