Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Pama

Hjälp önskas från Alfa eller Exotic kunniga

Rekommendera Poster

Hej,

Gjorde rent i kölsvinet idag, torkade bort gammal olja etc. Såg då att i höjd med pentryt, nästan mitt i båten så har plåtarna släppt lite från profilen. Det är en spricka på kanske 7mm där den är som bredast och totalt är den 10cm lång . Jag vet inte hur länge den varit där då jag köpte båten i sensomras.

Bör denna lagas och i så fall hur? Svetsa är väl ingen höjdare då värmen riskerar smälta epoxyn. Någon som har haft liknande erfarenheter från Alfa eller Exotic?

Det låg förresten en kabel dragen ungefär där släppet är så jag funderar på om det helt enkelt bildats något elakt galvaniskt element.

Tacksam för idéer och synpunkter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pama Låter inte bra det där. Men det är lätt att missta sig på vad som hänt. På min båt har själva köl profilen spruckit, jag tror att det stått vatten kvar i båten under nån vinter och sedan frost sprängt röret som kölskenan består av. Jag bifogar en bild från en gammal brochyr där man kan se hur dom olika profilerna ser ut. Nu säger jag inte att det är det som hänt din båt utan endast en möjlighet. En annan sak som man kan ta fel på är att själva kilen som håller plåtarna på plats i profilerna kan vara olika långt islagen och ge ett konstigt utsende, som att nått håller på att lossna liksom

den här kabeln du pratar on var den skadad i isoleringen så att vatten kunde komma åt själva ledaren? det måste liksom till, vatten ström och aluminium för att det ska bli ett galvaniskt element. annars tror jag att du oroar dej i onödan.

Kan du ta en bild på skadan så kanske man kan se bättre om du inte redan har lagat den alltså. Mvh Jocke

post-12597-1394236290,3605_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...