Leakim 0 Postad 14 November , 2009 Hej! Ska just vinterkonservera min Yanmar 1 GM 10 första gången och läser i manualen att jag ska tömma ur vattnet genom att lossa drain cock at side of the thermostat cover. Det är bara det att det finns ingen skiss som visar var den sitter. Någon som vet och kan förklara eller skick bild eller skiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mamba_I 0 Postad 14 November , 2009 Har servicemanual för 1GM10,2GM20,3GM30 och 3HM35 scannat om du vill ha. Är på över 100MB och 239 sidor... engelsk så klart. Kan slänga upp den på nån server imorgon om det är intressant. Edit: skickat länk i PM, vet inte om det är ok lägga upp rapidshare-länkar här Senast ändrad av mamba_I | 14 november 2009 | 21:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leakim 0 Postad 14 November , 2009 Det hade ju varit fint! Strategin jag har är annars att lossa slangen vid vattenintaget och dränera den vägen - är det rätt tänkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 November , 2009 Jo, motorns lägsta - och bekvämligt åtkomliga - avtappningspunkt verkar ju rimligt. Hittade denna bildrika sajt, figur 3 visar tydligen termostathusets placering. Gissar att... drain cock at side of the thermostat cover kan översättas med avrinnings-tappen på termostatlockets sida. http://images.google.se/imgres?imgurl=http://okbayou.com/thermostat2.jpg&imgrefurl=http://www.okbayou.com/inboard.html&usg=__4IcOs3F4Qc3J52BkQm-XjzrszIA=&h=240&w=320&sz=24&hl=sv&start=13&um=1&tbnid=p3SvQkCl5_iuaM:&tbnh=89&tbnw=118&prev=/images?q=yanmar+1gm10+termostat&hl=sv&sa=N&um=1 Hmm.... ser ingen tapp eller kran på lockets sida, kanske syns den inte under slangen till höger på bilden? Möjligen finns flera utföranden. med eller utan tappkran? I utförandet enligt bilden kanske man helt enkelt bara ska lossa den nedre - lite sprucket silverlackerade - slangen? Nåt sånt...? Mvh Thomas EDIT: Vattenpumpen (fig 2) verkar ju lägst placerad. Släppa ut vattnet här samtidigt som luft släpps in överst (termostathuset?) borde väl vara effektivast, kan tyckas. Bäst att överförtydliga lite, de som har färskvattenkylning dränerar givetvis inte motorn alls. Senast ändrad av Thomas-1 | 14 november 2009 | 19:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 November , 2009 är Yanmar annorlunda än andra motorer, kan man inte göra som vanligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leakim 0 Postad 14 November , 2009 Vad menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 14 November , 2009 Tror att Marexxx syftar på att om du söker på ordet konservering så får man upp ett fyrsiffrigt antal trådra med tips. T ex den här länken, http://www.drevia.se/db/konsdiesel.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 November , 2009 Det är väl bara vid långtids-konservering med emulgerande olja och då vid den efterföljande tömningen, som termostatlocks-tappen kan behöva användas? Behövs väl knappast för en vinter i västra götaland, vanlig glykolblandning duger säkert bra. Citat ur Peter_K:s sajt ovan: Om motorn skall skyddas under längre tid än normalt kan man med fördel använda...reklamcensur... emulgerande konserveringsolja. Gör då på samma sätt som ovan men töm systemet eftersom konserveringsoljan inte ger något frysskydd. Senast ändrad av Thomas-1 | 15 november 2009 | 09:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 15 November , 2009 Från servicemanualen kapitel 4 http://nf.broach.se/motorer/yanmar/motorer/yanmar/yanmar_gm_hm_shop_manual.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 15 November , 2009 Jo, det finns ju två metoder - antingen konservera med emulgerande olja eller med glykol i kylkanalerna. Båda fungerar utmärkt! Förmodligen är glykolvarianten något enklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leakim 0 Postad 15 November , 2009 Hej och tack för hjälpen jag fått. Saker är egentligen den att min båt ska ligga i vattnet i vinter. Helst vill jag kunna ta mig en tur när vädret tillåter men måste ju tömma vattnet ur motorn vid varje tillfälle. Hade dåliga internetmöjligheter i morse men löste det genom att lossa slangen under termostaten och sedan lossade jag de tre bultarna till impellerhuset och då sipprade vattnet ut. Hoppas jag då tömt tillräckligt för att det inte ska frysa. Har funderat på att koppla en T koppling efter bordgenomföringen och slang som jag vid varje tillfälle som jag vill ta en tur köra igenom en glykollblandning. Någon som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 15 November , 2009 Dett ligger nog en hel del vatten kvar i motorblocket som kan frysa och orsaka skada om du inte tömmer motorblocket via avtappningspluggen (2)..termostaten sitter ju på cylinders vägg..så tolkar i vart fall jag instruktionerna i chapter 4 i manualen Senast ändrad av Gunnar_ | 15 november 2009 | 21:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leakim 0 Postad 15 November , 2009 Tack! Jag får leta vidare efter denna avtappningskran. Framgår ju lite bättre på bilden i kapitel 4. Men är ändå lite osäker på var den sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 15 November , 2009 Manualen säger att platsen är typical så kan troligen variera en aning. Men, som jag tolkar bilden: den sitter LÅGT på blocket (bilden tolkar jag som på styrbords sida strax bakom bränslepumpen, strax framför backslaget, under avgasröret). Kapitel 3, sidan 54 i PDF:en (sidan 48 i manualen) finns en bild (9) som ger en tydligare överblick. Jag läser alltså bara manualen, har ingen sådan motor själv Senast ändrad av Gunnar_ | 15 november 2009 | 21:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nlssn 0 Postad 11 Augusti , 2010 I den tjocka servicemanualen (s. 65) för Yanmar 1 GM står det att man skall fylla på glykol/vattenblandning genom att demontera termostaten och häll i den öppning där termostaten är monterad. Låter enklare än att suga upp från hink med sjövattenpumpen. Någon som använder denna metod eller har synpunkter i övrigt? Senast ändrad av nlssn | 11 augusti 2010 | 21:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 12 Augusti , 2010 Köpte i våras en ny 1GM10 och vid frågan hur jag skall vinterkonserver motorn på rätt sätt var det denna förklaring jag fick. Det gäller att fylla motorn med glykolblandning och det gör du inte genom att köra motorn en kort stund med slangen till kylvattenintaget i en dunk med glykolblanding. Motorn blir då inte tillräckligt varm så att termostaten öppnar. Skall i höst komplettera med sötvattenkylning så jag slipper detta krångel varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 12 Augusti , 2010 Glöm inte att du måste konservera sjövattensidan i kylsystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser