Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Leakim

vinterkonservering yanmar 1 gm 10

Rekommendera Poster

Hej! Ska just vinterkonservera min Yanmar 1 GM 10 första gången och läser i manualen att jag ska tömma ur vattnet genom att lossa drain cock at side of the thermostat cover. Det är bara det att det finns ingen skiss som visar var den sitter. Någon som vet och kan förklara eller skick bild eller skiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har servicemanual för 1GM10,2GM20,3GM30 och 3HM35 scannat om du vill ha. Är på över 100MB och 239 sidor... engelsk så klart.

 

Kan slänga upp den på nån server imorgon om det är intressant.

 

Edit: skickat länk i PM, vet inte om det är ok lägga upp rapidshare-länkar här



Senast ändrad av mamba_I | 14 november 2009 | 21:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade ju varit fint! Strategin jag har är annars att lossa slangen vid vattenintaget och dränera den vägen - är det rätt tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, motorns lägsta - och bekvämligt åtkomliga - avtappningspunkt verkar ju rimligt.

Hittade denna bildrika sajt, figur 3 visar tydligen termostathusets placering. Gissar att...

drain cock at side of the thermostat cover kan översättas med avrinnings-tappen på termostatlockets sida.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://okbayou.com/thermostat2.jpg&imgrefurl=http://www.okbayou.com/inboard.html&usg=__4IcOs3F4Qc3J52BkQm-XjzrszIA=&h=240&w=320&sz=24&hl=sv&start=13&um=1&tbnid=p3SvQkCl5_iuaM:&tbnh=89&tbnw=118&prev=/images?q=yanmar+1gm10+termostat&hl=sv&sa=N&um=1

Hmm.... ser ingen tapp eller kran på lockets sida, kanske syns den inte under slangen till höger på bilden? Möjligen finns flera utföranden. med eller utan tappkran?
I utförandet enligt bilden kanske man helt enkelt bara ska lossa den nedre - lite sprucket silverlackerade - slangen?  Nåt sånt...?

Mvh Thomas

EDIT: Vattenpumpen (fig 2) verkar ju lägst placerad. Släppa ut vattnet här samtidigt som luft släpps in överst (termostathuset?) borde väl vara effektivast, kan tyckas. Bäst att överförtydliga lite, de som har färskvattenkylning dränerar givetvis inte motorn alls.



Senast ändrad av Thomas-1 | 14 november 2009 | 19:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är Yanmar annorlunda än andra motorer, kan man inte göra som vanligt? Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara vid långtids-konservering med emulgerande olja och då vid den efterföljande tömningen, som termostatlocks-tappen kan behöva användas? Behövs väl knappast för en vinter i västra götaland, vanlig glykolblandning duger säkert bra.

Citat ur Peter_K:s sajt ovan:

Om motorn skall skyddas under längre tid än normalt kan man med fördel använda...reklamcensur... emulgerande konserveringsolja. Gör då på samma sätt som ovan men töm systemet eftersom konserveringsoljan inte ger något frysskydd.



Senast ändrad av Thomas-1 | 15 november 2009 | 09:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns ju två metoder - antingen konservera med emulgerande olja eller med glykol i kylkanalerna. Båda fungerar utmärkt! Förmodligen är glykolvarianten något enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpen jag fått. Saker är egentligen den att min båt ska ligga i vattnet i vinter. Helst vill jag kunna ta mig en tur när vädret tillåter men måste ju tömma vattnet ur motorn vid varje tillfälle. Hade dåliga internetmöjligheter i morse men löste det genom att lossa slangen under termostaten och sedan lossade jag de tre bultarna till impellerhuset och då sipprade vattnet ut. Hoppas jag då tömt tillräckligt för att det inte ska frysa. Har funderat på att koppla en T koppling efter bordgenomföringen och slang som jag vid varje tillfälle som jag vill ta en tur köra igenom en glykollblandning. Någon som har erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dett ligger nog en hel del vatten kvar i motorblocket som kan frysa och orsaka skada om du inte tömmer motorblocket via avtappningspluggen (2)..termostaten sitter ju på cylinders vägg..så tolkar i vart fall jag instruktionerna i chapter 4 i manualen Oskyldig



Senast ändrad av Gunnar_ | 15 november 2009 | 21:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag får leta vidare efter denna avtappningskran. Framgår ju lite bättre på bilden i kapitel 4. Men är ändå lite osäker på var den sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manualen säger att platsen är typical så kan troligen variera en aning.

Men, som jag tolkar bilden: den sitter LÅGT på blocket (bilden tolkar jag som på styrbords sida strax bakom bränslepumpen, strax framför backslaget, under avgasröret).

 Kapitel 3, sidan 54 i PDF:en (sidan 48 i manualen) finns en bild (9) som ger en tydligare överblick.


Jag läser alltså bara manualen, har ingen sådan motor själv Oskyldig



Senast ändrad av Gunnar_ | 15 november 2009 | 21:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den tjocka servicemanualen (s. 65) för Yanmar 1 GM står det att man skall fylla på glykol/vattenblandning genom att demontera termostaten och häll i den öppning där termostaten är monterad. Låter enklare än att suga upp från hink med sjövattenpumpen. Någon som använder denna metod eller har synpunkter i övrigt?

 

 



Senast ändrad av nlssn | 11 augusti 2010 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte i våras en ny 1GM10 och vid frågan hur jag skall vinterkonserver motorn på rätt sätt var det denna förklaring jag fick. Det gäller att fylla motorn med glykolblandning och det gör du inte genom att köra motorn en kort stund med slangen till kylvattenintaget i en dunk med glykolblanding. Motorn blir då inte tillräckligt varm så att termostaten öppnar.

Skall i höst komplettera med sötvattenkylning så jag slipper detta krångel varje år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att du måste konservera sjövattensidan i kylsystemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...