Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Pheubus

Dröm segelbåt max 65 fot

Rekommendera Poster

Vi har haft uppe detta ämne förut men då brukar diskussionen mest spåra ut och alla säger sin nuvarande båt, oftast Vega eller Maxi 77. Jag har ägt båda båtarna men de är inte de jag skulle köpa om jag hade väldigt mycket pengar. Sedan går ju gränsen för vad som man klarar av att familjesegla runt 65fot. Större båtar handlar mest om att ha ett seglande hotell :)

Min drömsegelbåtslista ser ut så här just nu:

1. Atlantic 55 katamaran - http://www.chriswhitedesigns.com/atlantic55/index.php

2. Southerly 46RS - http://www.northshore.co.uk/Flash/S46RS.htm

3. Dragonfly 1200 - http://www.dragonfly.dk/boats/dragonfly-1200/presentation.aspx

4. Alubat Ovni 445 - http://www.alubat.com/?lang=en&keyRubrique=ovni-445

5. Arcona 430 - http://www.arconayachts.se/_cur/430/pdm.htm

 

Mvh Jonatan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig går hanterbarheten vid 40 fot. Jag vill nämligen inte låsa mig vid familjesegling utan ensamseglar gärna (men helst med gubben förstås).

Nu är jag ju så tråkig att jag bygger min önskebåt just nu och något mer bygge orkar vi väl inte med senare i 55-60-årsåldern men:

Hade jag gräsligt med pengar skulle jag kunna tänka mig en båt likt Ovni 38-40 men inte med den inrednignen. Tyckte den var trist när vi såg den i verkligheten.

Ovnins fördel jmf L37 -

Sänkköl. Så enkelt i tidvattenländer!

Aluminium om man kan skydda sig från krypströmmar - så starkt, lätt och underhållsfritt!

 



Senast ändrad av ciaraud | 14 november 2009 | 07:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

'Stormfågel' - båten som Håkan Södergren och Bengt Jörnstedt presenterade i 'Segling' flere år tillbaka: en 35 ft crusing-båt, optimerad för två personer;

med följande förändringar:

- material StrongAl, dvs 10...15 mm alu

-sänkköl för tidsvattenområden

-Hoyt-bom med .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dröm? Nej, snarare en plan .)

 

Om 5-6 år köper jag mig en äldre Open 60.

Ska använda den för äventyrssegling, events osv mellan Tromsö, Nordkap och Svalbard under sommaren.

De kostar mindre än man kan tro, speciellt nu när norska kronan är stark och dollarn ligger på pesetas nivå :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att ju större båtar desto krångligare blir det att segla själv. Dock så tycker jag inte gränser går vid 40fot. Dock så är vi rätt så tradionella i Sverige vilket gör att 40 båtar blir väldigt klumpiga. Var ute och seglade med 52fotare för två år sen och den fick knappt plats i vikarna. Linjett 37 är en underbar båt med genomtänkta lösningar. Gillar verkligen hur skot och tampar hanteras i sittbrunnen, samt hur välbalanserad rodret är.

 

Det var svårt att hitta mer information om stormfåge. Vad är det exakt som gör den så bra att segla långfärd med? Tycker att exteriörbilderna ser väldigt tradionella ut. Hittade endast http://www.dromresan.com/hundvakt/stormfageln.shtml

 

Häftigt med en Open60-båt. Kan tänka mig att de är väldigt billiga när de inte längre är tillräckligt nya att tävla med. Ericssons träningsbåt som de inte tävlade med förra VOR skulle de bara ha 2-3 miljoner för. Dock är det de rörliga kostnaderna som är sjukt höga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle nog mycket till innan jag skulle vilja byta från den vi har, men när det är dags för mindre så ligger Hans Christian 33 högt på listan. En mer genomtänkt, välplanerad, sjöduglig och rymlig 33-fotare får man leta länge efter.

http://www.yott.co.uk/hans-christian-33.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant hur olika båtar kan vara, finns nog en sorts båt per människa. Wally med dess supermoderna linjer och Hans Christian med dess väldigt klassiska former.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Gunboat 62 är en häftig båt. Det finns ju en gammal video där den slår en 80 fot maxi racer 

Intressant att en gigantisk lyxkatamaran byggd i kolfiber kostar lika mycket som en Hallberg Rassy 54.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gränsen för hanterbarhet kanske går vid 40 fot, men det är på vårarna man märker vart gränsen går för vad man orkar med. För mig går gränsen vid ca 30 fot.

Linjett 33
Arcona 340
Dehler 29 alt nya 32
Xp 34?

Det är väl dom båtarna jag skulle titta lite närmre på om jag hade pengarna.

Flerskrov? Säkert kul med en snabb och grundgående båt, men det är lite yta att städa/polera/slipa/måla på våren... Och kan man segla den själv med allt vad det innebär (kasta loss, lägga till osv)?

Förlåt min tråkiga inställning, med det måste vara lite realistiskt också tycker jag.

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med CiaRaud. Vad är det för vits med en båt man inte kommer in i de många naturhamnar med, är utestängd från mängder av fina små byggda hamnar både hemmavid och längre bort. Och dem som man kommer in i måste man boka plats i förväg.

De enda båtarna i listan jag kan se något värde i är Ovni och Southerly då djupgåendet inte blir ett problem i alla fall. Men en flerskrovare som är lika bred som mindre familjebåtar är långa - hiuu!

Smaken är ju olika, men jag har gjort 'resan' från mindre till större och större. Och känner nu med 42 fot/15 ton och stor volym är det dags att vända och gå neråt. Oss passar nog 36-38 fot bäst och allt över 40 fot skall man ta sig en extra funderare över om det är värt de extra drifts- och seglingkostnaderna och besväret vid manöver och segling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Linjett 34:an kommer att bli en drömbåt.

Annars Regina af Vindö 35.

Men det finns fler, väldigt svårt att välja, är lite svag för Orustbyggen.

Arcona helt ok m.fl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe jag personligen har aldrig förstått vitsen med att ha en gigantisk båt om man bara använder den 3-4 veckor per vecka. Har alltid gillat campingkänslan. Däremot om man ska bo på den eller vill kunna va flera under längre perioder finns det en vits med att ha en större båt. Som sagt har alla olika drömbåtar.

Det som är bra med Dragonfly är att den går väldigt enkelt att vika ihop så att den nästan blir lika bred som ett monoskrov. Att den kan segla i över 25 knop gör att den platsar in som en av mina drömbåtar. Dragonfly 28 och 35 skulle man ju självklart inte tacka nej till heller.

Om jag ska krypa till korset så kanske jag inte skulle vilja äga en Arcona 430 utan mer ha tillgång till en när man kände för att segla en eller två dagar. Den är bara så läcker..

När kommer linjett 34? Är det fortfarande Mats som designar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mats designar och just nu står pluggeni nästan färdigt skick skrovmässigt och väntar på inredningslösningarna. Kommer att seglas i sommar för att finjusteras nästa vinter. Premiär sommar 2011. Det blir jättefin med en stor härlig bred sittbrunn. Är bredare än 33:an öht.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen till att jag skulle vilja ha större båt är om jag skulle göra större havsäventyr. Som vi seglar just nu så räcker det otroligt bra med 30 fot. Jag tycker det är vettigt om man faktiskt kan lägga till mot en klippa någorlunda enkelt och jag hade gärna haft en båt som var mindre på utsidan än insidan... som den där magiska väskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning har jag blivit förälskad i Malö. Runt 40 fot Malö skulle absolut inte sitta fel. Tittar man på båtar runt årsmodell 90 får man desutom en slik för runt miljonen.

Exempelvis Malö 116.

Nackdelen är väl att det inte omsätts så mycket båtar, vilket i sin tur troligen betyder att ägarna gärna stannar kvar vid dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi pratar drömbåtar och utan ekonomiska begränsningar (Och fritid) så tycker jag att runt 65 fot är Hanse 630 en stark kandidat.Seglar bra och gott om boutrymme.

Mackan. Tungan

post-10000865-1394236160,5176_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojojoj, nu behöver jag hjälp att identifiera min drömbåt. Jag åkte göta kanal i våras, en ren transporttur, och i Töreboda låg det en ortoligt vacker skapelse som var på väg åt motsatt håll (Göteborg)  Tog inga kort, men jag har för mig att ägaren sa att det var en SK40 eller liknande.  När jag söker på SK40 kommer det upp liknande båtar, men alla är gamla och jag hittar ingenting om att de ska byggas ännu i dag.  Den här båten var byggd 2008 (det minns jag) i Nyköping om jag minns rätt.  En smäcker båt med vackra linjer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drömbåt beror nog lite grand på vilken sorts segling man har i tankarna.

Hade vi inte för avsikt att ge oss ut på de 7 haven så hade vi behållit vår Diva 38 som är en klar drömbåt. Urkul att segla, gott om plats med 3 kojer och 6 bäddar, stor sittbrunn med avskiljd rorsmansplats. Lätt att segla ensam.

Men att ge sig ut på de stora vattnen med den båten, nix passar inte oss med en så livlig båt när man skall segla länge.
Vi letade och hittade vår drömbåt. Designad för att kunna seglas av 2 personer vilket då i praktiken blir ensam på långa överseglingar då den ena i paret sover emellanåt. Vi har kojplatser för 7 personer om det kniper. 4 personer är perfekt. All segling sköts från sittbrunnen, rull stor, rullgenua, rull mesan.

Vad det är för båt? Jo en Amel Super Maramu. Men skulle vi byta så skulle det bli till en Amel 54 som är den nyaste Amel modellen. Den har det vi saknar på Super Maramun.

Visst båten är 53 fot = 16 meter lång och 4.6 bred så i svenska naturhamnar och hamnar är det spännande, men det går.

Vill ni veta mer? Titta på www.amel.fr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!  Det skulle nog kunna vara en sådan, men skrovet och friborden var i plast och överbyggnaden i trä, jädrans vackert, och som sagt helt nybyggd.  Vilket företag kan det ha varit som byggt den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SK40 är väl en regel så du borde kanske ha frågat var den var byggd. Såg den ut som en klassisk skärgårdskryssare eller var den speciell på nåt sätt? http://sv.wikipedia.org/wiki/Skärgårdskryssare De som driver http://www.sskf.se/ borde även veta.

EDIT: Var lite seg med mitt svar...

 

Har tittat lite på Amel också. De gör vackra, klassiska långfärdsseglare med många smarta funktioner.



Senast ändrad av Pheubus | 18 november 2009 | 23:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var den helt nybyggd kan man ju fundera över Linköpings båtsnickeri som bla gör Swedestar 370. Detta med tanke på var du såg den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns åtminstånde en med överbyggnad i trä. Vem/vilka som byggde den vet jag inte. Formarna har farit runt en del, det är närmare ett 20-tal som byggts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svan 65:an, Finns det någon vackrare båt? Men den är ju för stor för skärgårdssegling med övernattningar i naturhamnar. Men skulle jag segla jorden runt så är det en het kandidat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swan 65 är visserligen vacker men enligt mitt tycke är det väldigt svårt att slå gamla skärgårdskryssare eller veteran R-regelbåtar. :)

post-26755-1394236162,1977_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...