Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Waveracing

Generator laddar inte batterierna

Rekommendera Poster

Hej.

Jag fick byta generator då den gamla bara gav 11.98 V när motorn varvade ordentligt, på tomgång bara 2-4V. Den gamla testades av verkstad som sade att laddningsreläet var kass och de inte hade den gamla typen på lager eller ens visste om det fanns att köpa. En ny införskaffades och monterades och den laddar rejält men, det kommer inte till batterierna. Efter lite dragning i kablar osv så visar det sig att vissa kablar bara slutar i tomma intet. Den förre ägaren har nog lekt elektriker utan att kunna så mycket och med solcell har han inte generatorn inget gav. Att den största anslutningen skall till batteriet förstår jag och att en sladd skall till laddlampan men finns det fler kopplingar som skall till? Har någon ett generellt kopplingsschema för generator?

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny införskaffades och monterades och den laddar rejält men, det kommer inte till batterierna

Hur har du mätt det, om laddningen inte går till batterierna, vart går den då och vad menar du är rejält?

Enklast möjliga *normala* koppling (med laddlampa och inbyggd regulator) är:

Jordning via generatorns hölje/motorblocket/startmotorn och tjock kabel till batteriernas minuspol.
B från generatorn till batteriernas pluspol (tjock kabel) .
D via laddlampan, till tändningslåset till batteriernas pluspol (*normal* kabel, typ 1.4 mm2).

Vad är det för generator du köpt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke bara var den gamla verkigen kass?

Den hade ju inget att ladda mot!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om verkstaden prackar på kunden en ny generator i stället för att fixa fram ett laddningsrelä för ett par hundringar som dessutom går att köpa i varenda reservdelsbutik så är det nog dags att byta verkstad.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kollat så är det kopplat som svaret i tråden. Den gamla generatorns laddrelä satt på en lång sladd vid sidan om. Vad jag vet så tillverkas inte denna typ av relä utan man kan möjligen hitta något restlager eller så. Verkstaden litar jag på efter rekomendation av pålitliga personer. Att den inte laddar batterierna är kollat genom att det efter någon timmes körning med motor inte är fullt i batt och utan förbrukare inkopplade. Det som mer ger frågor är att en batteriskiljare av diodtyp är monterad, en blå burk med kylflänsar, vilken jag inte vet om den fungerar som den ska. Dessutom var ett av tre batterier kass och är nu utbytt. Fabrikat på den nya generatorn är Hitachi. Jag skall nu prova att koppla bort batteriskiljaren och sedan följa upp de kablar som bara tar slut. Jag vet att förre ägaren bytte generator strax innan han sålde men det var kanske inte fel på den utan bara reläet. De lösa trådarna kan bero på att den gamla generatorn med löst laddrelä krävde någon annan koppling.

Tack för svaren jag fått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte på något sätt låta dryg för jag känner igen mig själv i ditt letande efter felkällor men det första du bör göra är att mäta.

Jag har flera gånger försökt logiskt få fram vad som kan vara fel i elinstallationer i mina båtar men hela tiden är det ju bara teorier. Först nöjde jag mig med en digital multimeter men det är ju svårt att mäta ström i en sådan så till slut köpte jag en billig tång-ampere-meter och med hjälp av den kan jag nu jobba betydligt mer metodiskt.

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du gör helt rätt när du kopplar bort batteriavskiljaren för att se att generatorn verkligen fungerar. För att kunna se om generatorn laddar som den skall måste du dock mäta på batterierna när motorn är igång och du bör då ha ca 13,8 volt. Diodavskilljarna har ju tyvärr en egenskap att sänka laddspänningen om man inte låter regleringen mäta direkt på batterierna, därför väljer många bort den lösningen. Sök lite på forumet så hittar du säkert mer som tex http://www.maringuiden.se/forum/;thread=210698. Om du hade ett externt laddningsrelä så är det en standarddel som sitter i alla äldre bilar och det är aldrig något problem att hitta nya. Mekonomen säljer dom och även på Biltema hittar du externa relä för 109kr.

Jag börjar dock fundera på om du inte hade en likströmsgenerator tidigare då dessa ger ca 4 volt på tomgång. Nu är det inga större problem att hitta ett relä till likströmsgeneratorn heller men pga deras begränsade effekt så är rekomendationen att byta till en modernare variant helt korrekt. 

/Björn



Senast ändrad av mahaffa | 15 november 2009 | 15:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för alla goda förslag. Jag skall fortsätta att kolla, nu är det dock lite svårt då båten ligger på land. Men lite ryckande i kablar blir det allt samt renovering av elsystemet med grövre kablar och bättre anslutningar. Alltid lär man sig något på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diodavskilljarna har ju tyvärr en egenskap att sänka laddspänningen om man inte låter regleringen mäta direkt på batterierna, därför väljer många bort den lösningen.

Det är inte nån svår koppling att utföra detta!

Endast att dra en tunn ledare från batteriplus till avkännaringången på generatorn. Det innebär att man slipper spänningsfall och kan klara sig med lite klenare ledare mellan batterier och generator.

Spänningen bör vara minst 14,5V för att toppa batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter ju att man har en generator med sensor-ingång.

De flesta har inte en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har dragit i kablar, bytt och fixat. Det visade sig att flera av pluskabelns pressningar var så dåliga att kabeln gickat dra ur utan kraft och sedan sätta tillbaka utan att trådarna stukades. Den gamla generatorn var oxå en Hitachi och anslutningarna heter E, A, F, N. Det externa laddningsreläet var kopplat på E med två kablar och F med en kabel samt ytterligare en kabel från reläet som inte hadde någon anslutning. Vet någon hur det skall kopplas, jag kunde inte av någon märkning se att det var en likströmsgen(jag vet hur det tecknet ser ut). Jag har som sagt en ny men den gamla kan vara bra att ha som reserv, bara man vet hur den skall kopplas.

Kul med vinter mek men man längtar till sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...