Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
CochM

Radramontage

Rekommendera Poster

Hej,

Håller på att köpa en radar till segelbåten. Skulle gärna montera den i masten eftersom jag tycker det är så fult med stolpen i aktern.

Problemet är att jag inte hittar några fästen i mitt amatörsökande på nätet. Antar dock att det finns någon här som kan det bättre......

Hoppas på hjälp

Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade själv i masten härom året. Både räckvidden och minskad stöldrisk talar för mastmontage. Det finns gott om fästen som passar de flesta mastprofiler. Scanstrut är nog det vanligaste märket. Det som var mest funderande kring var kapningen av radarkabeln under däck vid mastfoten (11 skarvar). Men det finns skarvdon som fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser radarn föremål i näheten av båten om den sitter i  masten jmf på stolpe. Inbillar mig att skuggan runt båten blir större ju högre radarn sitter.

Funderar på en Lowrance broadbands-radar som strålar så lite att det inte gör något att den sitter längre ner och dessutom har väldigt fin bild.

Vill ha just på en stolpe mycket för att kunna använda stolpen ochså till att fästa en arm mam kan vincha upp utombordare och folk som ramlat överbord med också.

vilka fördelar finns med att ha radarn högt jmf lågt.

(förlåt för trådkapningen Michael)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du missar för att radarn sitter i masten är försumbart, det handlar om ett par meter. Skulle du montera den riktigt högt så är det en faktor att räkna med.

Strålningen är också försumbar. Ta en radar som sänder med 2kW som exempel. Toppeffekten är 2 kW men det som räknas är medeleffekten och det är medeleffekten som om den är hög nog kan påverka bland annat organiskt material, som en människokropp t.ex. En mikrovågsugn fungerar ju så. Medeleffekten från en 2kW radar blir bara 1.056W. Att jämföra med en mobiltelefon, som också sänder mikrovågor med upp till 2W och den stoppar du i örat. När du inte har den i örat så har du den i fickan, närmast godbitarna. Din bärbara VHF, som även om fekvensen ligger betydligt lägre och är mindre skadlig, sänder med 5W rätt in i örat. Till skillnad mot radioaktiv strålning så ackumuleras inte radiostrålning i kroppen, så att utsätta sig för låga doser under längre tid är inte farligt.

Jag jobbade ett par år som radartekniker och brukar alltid rekommendera att man sätter antennen på stolpe där bak. Man har mer rörelser i masten, svårare att komma åt att underhålla, mer mekaniskt slitage från segel och fall, genomföring i masten och/eller i däck som är svåra att hålla täta. Fördelarna med stolpe är mindre rörelser, lätt att komma åt, inga segel och fall som vispar förbi och genomföringen kan man ofta välja att antingen sätta på akterspegeln eller i den aktre kättingboxen.

Tänk på att sätta stolpen på styrbords sida. Styrbords sida är den som man enligt vejningsreglerna ska hålla fri och om antennen sitter monterad på BB sida så finns alltid risken att mast, bom och segel skymmer lite åt SB. Det är sällan ett problem dock.

Senast ändrad av cerber0s | 13 november 2009 | 21:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Cerber0s

Mycket talar alltså för att sätta den på en stolpe. Just möjligheten att komma åt den är ju viktig också.

Läskigt med mobiltelefonens Watt rakt in i örat. Jag arbetar en hel del just med hjärntumörer och det är inget man önskar sig.

Vad det gäller godbitarna där vid fickan har just jag kanske inte så mycket av den varan Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna typen av kapningar anser jag ok även på sjön..... Glad

Tack för svaren. Gött engagemang som vanligt.

Helt klart kommer jag välja mastmontage. Gillar inte en massa skrot på stolpar i aktern.

Tack för all hjälp och synpunkter

Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En aspekt, som kan vara värdefull för vissa men inte alla,  är att vid mastmontage blir det en rätt stor blind sektor akteröver. Personligen störs jag av det som har min radom monterad på mesanen, en mastprofil som säkerligen är tunnare än de flestas master.
Så vid nästa båt blir det stolpe på SB-sidan, högt nog för att slippa strålningen på däck, men inte högre.
Min erfarenhet är att praktiken finns inget att vinna på att eftersträva en så hög placering som möjligt. Vinsten i räckvid är mest teoretisk och har ingen praktisk betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...