Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
P968orsche

Vinterkonserveringens vara eller icke vara.....

Rekommendera Poster

Kan inte låta bli att fundera lite över det här! Har nu läste de flesta trådarna här ang vinterkonservering av båtmotorer (såväl utombordare som inombordare)

I mitt tidigare liv så har jag pysslat mest med bilar och motorcyklar. I de sammanhangen har jag aldrig hört talas om termen vinterkonservering. Drar mig till minnes en Opel olympia som drogs ut ur en fuktig loge där den stått i närmare 30år. Där hade dit lilla som var kvar i tanken dunstat all världens väg så en skvätt bensin och ett laddat batteri....  Gick runt 25-30 sek och startade sedan direkt. Visserligen en del rök dock. MEN hade den bilen vinterkonserverats tror ni? Den här motorn plockade sedan ner av andra anledningar och inspekterades då noga. Cylinderväggar och kolvringar var utan anmärkning ngt otäta ventiler noterades samt en del gummidetaljer som var torrt och sprucket. Detta är vad som hänt på 30 år.....

En annan gån släpades en Mercury 9.9 fram som impellern tröttnat på och sedan blivit undanställd i ett kallgarage med allsköns skrot. Där hade den nog stått i minst 10år. Startade på 8:e rycket... Vinterkonservering var med stor sannolikhet ej utförd.

 

Är det så att vikten av det här överdramatiseras en smula? Självklart är man ju rädd om sin ögonsten men hur stor affär ska man göra av det?

 

Nu till saken! Kan ngn delge oss elände som uppstått pga utebliven konservering? Har inte personligen stött på några sådana bekymmer nämligen.

 

Självklart med glykol osv så inte grejorna fryser sönder, fett i smörjnipplar osv filterbyten mm. Jag tänker i första hand på motorns inre rörliga delar....

 

Hälsn



Senast ändrad av P968orsche | 13 november 2009 | 10:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en farlig/förbjuden åsikt du har här, men jag tycker att du har en poäng.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller också i princip med, känns som man kanske är onödigt orolig för vad som kan hända under vintern. (har ju också själv haft ett antal frågor om detta) Men ska man nu sätta ut hakan lite;

Självklart med glykol osv så inte grejorna fryser sönder, fett i smörjnipplar osv filterbyten mm. Jag tänker i första hand på motorns inre rörliga delar....

är det inte ovanstående som ÄR vinterkoncervering? Förutom det ovan nämnda är det väl möjligtvis bara lite sprut med foggin oil i förgasarna, för dom som har såna, som tillkommer...

GladThomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall du i ditt tidigare liv hållit på med motorer så kan jag nog skriva att jag har hållit på med motorer sedan jesus gick i kortbyxor. Min uppfattning är att vinterkonservering av marinmotorer i första hand går ut på att undanröja isbildning. I andra hand kommer alltid frågan om ifall det oturligt trängt in vatten och då framför allt i drev. Vilket möjligen inte visar sig omgående men så länge lager/slitbanor och axlar inte är rostfria ger vatten upphov till just rost. Vad rost gör med lager,  lagerbanor och avxlar behöver jag inte vidare utveckla. Så att bara ställa undan en motor går nog  i de flesta fall bra men har man otur så går det åt pipsvängen, därför lite pill innan vintervilan. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett flera motorer i bilar och mopeder som drabbats av fastnade kolvar då de ej konserverats innan långtidsförvaring. Kanske inte jättevanligt men enkelt att undvika genom en riktig konservering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frostbildning är väl d som är farligast antar jag o sen är d ju inte bra med vanligt vatten som står still i kylsystemet...poängen är ju att hålla motorn fräsch för livslängden skull för jag har ingen lada att stoppa in motorn i i tio år. tänkte ju använda båten Skrattande. sen är d klart roligt att höra att bilen mm klarar sig bra efter alla år. köpte själv en gammal moppe som stått i en källare i 5 år och kom igång på 3e kicken. motorn spinner som en katt fortfarande efter snart 40 år

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fyrtaktare 40hk från 2007 och den måste man tömma helt på bensin under vintern eftersom modern bensin ger avlagringar som gör att motorn börjar hacka annars. Antingen genom att köra den utan bensintanken inkopplad eller skruva på lite nipplar.

Om ni har lite modernare motorer så gillar de inte gammal bensin. Jag hade 20 liter över efter sommaren som jag hällde i bilen istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konservering är inget problem för mig, Evinrudes E-TEC smörjer in sig själv på typ ett par minuter, behöver bara lyfta/sänka tomgångs gasen ett par gånger..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa saker blir enligt min erfarenhet sämre med tiden:

- Fett hårdnar, alltså tryck in nytt fett i alla nipplar regelbundet.

- Salt gör att metall korroderar, alltså tvätta av och spola igenom motorn med färskvatten.

- Kolla oljan i växelhuset så att den inte innehåller vatten.

Själv spolar jag motorn med vatten, låter den gå på tomgång med sötvattentillförsel i c:a 15 minuter, smörjer alla nipplar och lyfter in den i mitt varmgarage. Den går och ser ut som nu efter 10 år.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst men du måste ändå bli av med dagens skitbensin ur motorn om du inte vill ha problem med soppan. Vidare så är det stor skillnad mellan 2 och 4 takt. Min Yamaha 20 14 år har jag aldrig gjort något åt innan vintern förutom växelhus olja som även du behöver göra så inget unikt med E-tec (gamal 2-taktsteknik) Men jag skulle aldrig göra så med en 4 taktare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, klart den behöver service, men bara var 3 e år eller 300h. Oljan i växelhuset är samma sak, jag kollar den varje år men behöver inte byta. Sen smörjer jag och använder bensin tillsats(enl tillverkarens rekommendationer) Och det är inte gammalt med 2 takt, 4 taktare finns ju också som väldigt gamla typ 20-30 år, tror jag.. Snarare är allmänheten lite efter när dom tror att 4 takt är det modernaste.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P968orsche har en del poänger. Men. Med bara tre decenniers erfarenhet av båtmotorer har jag lärt mig att det mesta av slitaget och åldrandet på en båtmotor sker när den inte är i sjön och används användas. De flesta båtmotorer körs ändå så få timmar per säsong att det mekaniska slitaget från själva körningen är minimalt. Dålig förvaring och uteblivet rostskydd verkar äta mer på motorn än när den körs och används. Sedan kan man ju diskutera hur mycket man skall göra varje höst. Poängen är ju att förhindra frysning och korrossion. Ur motoroljan förångas fukten om man ser till att ta en rejäl tur före upptagningen. Det brukar jag ändå göra, om inte annat så för att tömma tanken. Det brukar bli frost i mustaschen på den resan... Lite olja i cylindrarna skadar inte och det är ju ett enkelt jobb. Då får man kollat tändstiften på samma gång. Om man däremot har vatten i växelhus och drevoljan kan man faktiskt få köldspräckning. Därför är höstoljebytet i de delarna viktigt.

Det där med att byta impeller varje år skriver jag däremot inte under på. Skruvade loss växelhuset på min Evinrude 50 från 1983 nu i höst. Där var originalimpellern i utmärkt skick! Å andra sidan har den inte någonsin gått torr heller. Däremot har den fått en sötvattenkörning varje höst. Nu när allting är i delar byts impellern naturligtvis. Är man impellerhypokondriker kan man ju alltid ha en med sig i båtens verktygslåda. Bara att man har det gör ju att murpys lag upphör att gälla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man impellerhypokondriker kan man ju alltid ha en med sig i båtens verktygslåda. Bara att man har det gör ju att murpys lag upphör att gälla.

I och för sig, ja. Fast bitar av en trasig impeller kan ju sätta sig var f-n som helst i kylsystemet så man fortfarande får för varmt trots bytt impeller. Så det bästa är att den aldrig går sönder på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faderullan: Hur kan du veta att impellern är i skick? Som på många andra delar i en motor så räcker det inte att nånting ser ok ut. Material stress och uttorkning syns eller känns nödvändigtvis inte. Litar inte på en mekaniker som bara kollar på utseendet på en del och anser den ok. Inom flygtrafiken har otroligt många dött p.g.a mekaniker med den inställningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker inte argumentera mot ovanstående. Gummidelen på impellern spricker om den är gammal eller har gått torrt. Jag har sett gummit lossna från medbingaren av metall. Det visade sig först med lite nedsatt kylförmåga vid höga varv. Ingen föll ned från skyn, felsökning i tid räddade motorn från överhettning och båtens ägare från en bogsering. Jag säger inte att man kan stunta i impellern. Men det är slöseri att byta den årligen om man inte kör verkligt mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att årligen är onödigt ofta nog, förstod dig kanske fel, sorry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lagom är bäst men lite rostskyddande sluring i 2-taktsmotorer är nog att betrakta som en billig försäkring.

Jag har bytt rostiga nål-lager i en snurra och det var dyrt och jobbigt.
Med sluring så skall normalt inte sånt behöva hända.

Efter vad jag förstår om man jämför med en bilmotor så är 2 taktaren:
- hårdare trimmad
- används på högre effekt
- skörare då den skall väga mindre
- Går i jobbigare miljö med vatten och salt.

/Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl. wikipedia finns det tre betydelser på ordet sluring.

Vilket av dessa är det som rostskyddar motorn?

 

  • Sluring är en gammal nordisk maträtt som lagades på enklast möjliga sätt direkt i grytan eller stekpannan. Den var vanlig bland skogsarbetare, kolare, rallare och andra kroppsarbetare som levde under primitiva förhållanden.
    Man steker små bitar av saltat fläsk så att flottet steker ut, sedan blandar man ner mjöl och små bitar av potatis eller andra rotfrukter tills man får en lämplig konsistens.

  • Sluring är en benämning på cementvatten.
    Vatten och cement blandas till en vällingkonsistens, utan grus eller annat bärande material. Sluring kan användas för att slura tankar, det vill säga invändig rostskyddsbehandling av ståltankar som till exempel bunkertankar för vatten på större båtar. Det används också till att binda ihop material t.ex lecakulor, makadam eller singel, som bland annat används till olika typer av golvgjutningar.

  • Sluring har använts inom det militära som inofficiell benämning på det trippande dubbelsteg som måste tas av någon som marscherar i otakt för att komma i takt med de övriga. Talspråksexempel: göra en sluring, ta en sluring, ta ett sluringsteg. Allmänt använt bland annat på infanteriregementet I 20 i Umeå av stambefäl och inkallade i samband med marschövningar och högvaktsträning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vnterkonservering för mig betyder att man ser till att få en högre nivå av olja i cylindrarna för att förhindra korrosion mellan kolvringar och cylindrar.

Sedan glykol genom sjövattenintaget där glykolens smörjande effekt dämpar vidare korrosion i kylvattensystemt samt eventuella fickor med vatten inte fryser sönder.

Även om en del inte tror på detta och inte tycker motorn fastnar så sker viss korrosion mellan kolvringar och cylindrar och man förstör delarna.

Detta jobb att vinterkonservera är väll inget att försöka rationalisera bort när det knappast tar mer än några minuter att genomföra och görs lämpligen i samband med service inför vintern.

Själv stod jag och tvättade drev och båt i 2 timmar med renkörning av kylsystem med färskvatten i 15-20 minuter och konservering tog bara 10 minuter.

 

//Roland 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamaha från 08 som jag inte gjorde mer på än en service förra året. Fanns bensin kvar i motorn men jag lät det vara. Funkade felfritt i våras, inte ens lite mörkare rök kom ut när den startade på första tändningen, blandade ut det som var kvar i tanken med lite ny bensin och den gick lika bra på det.

Så nej det behöver man inte.. =P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...