stkkc 0 Postad 13 November , 2009 Hej Eftersom jag är ganska färsk på det här med båtar så vänder jag mig till alla kunniga här på forumet. Jag har en Mercruiser 5,0 från 2000. I sjövattenpumpen sitter det väl en impeller som ska bytas men var sitter sjövattenpumpen? Inte lätt när man är ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 November , 2009 Följ slangen från sjövattenkranen så hittar du den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 13 November , 2009 Du måste uppge vilket drev du har för att kunna få ett korrekt svar. /Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 November , 2009 Och jag som var helt inne på sjövatten till pentryt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 November , 2009 Men du kunde lika gärna ha menat sjövattnet till motorkylningen, men du bjussa själv på den dumskalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 16 November , 2009 På ett Alfaone drev sitter den på axeln som går ned i växelhuset. Mvh JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 November , 2009 Har du Bravodrev så sitter impellern nere till vänster på motorn om du står med näsan åt aktern o tittar ner i motorrummet. Remdriven. Lite bökig att byta beroende på båtmodell. Inte tekniskt svårt men kan vara trångt. Har du Alphadrev så sitter impellern i drevet(underhuset). Du måste alltså dela underhuset från överhuset. Låter allvarligt men är rätt enkelt. Om du har Alpha så får du be om mer utörlig instruktion ang bultar m.m. Tänk på att smörja in impellern och att montera den så att vingarna ligger rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 20 November , 2009 Så är det inte på alla motorer med alpha drev. Det är olika, ex. 4.3 mpi med alpha som har pumpen på motorn. Dumt att sitta och gissa och tro att man kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 21 November , 2009 Om du hade läst inlägget så hade du upptäckt att han inte har någon 4.3 Mpi utan en 5.0... Vem är det som framstår som dum nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 21 November , 2009 Det är likförbannat olika, men vad vet jag.. Det är är nog det sämsta forumet som finns, kunskapen är skrämmande låg. Mulle meck fixar båt, jorå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser