Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
parolander

Hur får jag båten att gå fortare II

Rekommendera Poster

Hej Fartälskare

Läste i förgående inlägg att man ska ligga så nära det högsta rekommenderade varvtalet som möjligt för att få högsta fart. Har en Ryds 23 WA med Mercruiser 4,3MPI som ska hålla sig inom området 4400-4800 rpm.

Har hört att andra 23 wa ägare kommer upp i knappa 40 knop medans jag endast kommer upp i 34 knop med 1 person, ren botten, ingen sjö, nästintill tom tank och medvind. I denna fart varvar motorn endast 4350 rpm. Motorn är så gott som oanvänd så jag tror inte att det är den som är problemet. Originalpropeller är monterat (alu 14,25 x 21).

Är det lönt att börja prova ut annan propeller, gå ner i stigning för att få båten att gå fortare? Egentligen är det inte farten jag är ute efter. Vill bara att motorn ska ha rätt belastning och förbrukning. Speciellt som jag tänker lasta båten med 4 sportdykare med utrustning nästa säsong. Känns som den kommer få ännu svårare att nå det rekommenderade varvtalsområdet.

Någon som har erfarhet av fintrimning av detta slag? Vad kan denna fartskillnad bero på mellan båtar av samma fabrikat och motor?

Annan fråga. I bilbranschen är det ju rätt vanligt att köpa en mer effektiv CDI enhet (eller chiptrim som det kanske kallas), existerar inte detta i båtvärlden? Kanske bara effektivt på turbomatade motorer där trycket kan ändras med mjukvara?!

Tack,
Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna fråga kan verka korkad och en självklarhet men om du är ny på båtar så är den inte så konstig ändå. Har du trimmat ut drevet när du har fullgas? Räcker inte att ge fullt utan du måste trimma ut drevet rätt för att nå topphastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är inte så mycket mer korkad än min fråga ; ) Jo, jag är helt ny i båtvärlden.

Så svaret är; Jo, jag har precis lärt mig drevtrim- och trimplan effekter. Båten var enligt mig bra trimmad vid testtillfället. Trimplanen var helt uppe och drevet trimmat för minimal yta i vattnet.

Vill egentligen bara veta att allt står rätt till, några knop hit eller dit spelar ingen roll. Är mest rädd för att något ger ett onormalt stort motstånd med hör förbrukning som följd. Tycker det är konstigt att andra WA ägare får sina motorer att varva ut mer.

Botten är ren och fin men drevet var full med beväxning. Har även en liten skada på propellern, en liten flisa på 3x2 mm som stuckit iväg. Inga andra deformationer vad jag kan se. Kan det räcka för ovanstående problem för att få så mycket större motstånd i vattnet?

/Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä propellerskadan ska inte påverka så mycket.

Finns inte denna båt med antingen 190 å 220 hk?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har någon sorts propeller som gör att din motor drar mindre soppa genom att sänka motorvarvtalet. Ungefär som att köra bilen på 5:ans växel.

Om du skall köra med tung last så tycker jag att det optimala är att skaffa en propeller med en sådan stigning att den varvar fullt ut med bara föraren och nästan tom bensintank.  Finns även rostfria propellrar och specialpropellrar. Prata gärna med en propellerspecialst som har utbytesrätt på sina propellerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Du skriver att du har beväxning på drevet och har en viss betydelse av erfarenhet gör jag själv rent drev och propeller från alger och skit det brukar resultera i 3-4 knop.

 

MVH Henke

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tar ett tur ensam på våren med tom tank, nytvättat drev och nyservad båt så får vi se om den varvar ur bättre. Annars får det bli lite propellertrim : )

Tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog propellern, en aluminium propeller på en så stark motor kan inte ge optimal topfart. På utombordare ser man sällan alupropellrar på över typ 90-100 hk.

En stålpropeller med samma stigning eller aningen lägre stigning och rätt modell på bladen borde både höjafarten och topvarvet(som är för lågt, i synnerhet när du är ensam, troligen är 4500-4700 mest optimalt?)

Försök hitta nån firma som du kan låna propellrar av och testa dig fram, innan du köper..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att de två förklaringarna verkar finnas i ditt sista stycke: Botten är ren och fin men drevet var full med beväxning. Har även en liten skada på propellern, en liten flisa på 3x2 mm som stuckit iväg.

Drevet fullt med beväxning -- om det är havstulpaner, så både bromsar de och försämrar vattenströmmen förbi propellern. Om extra virvlar gör att luft kommer ned under kavitationsplattan så får du sämre grepp. I så fall borde det höras att du får sämre grepp när du trimmar ut förbi en viss punkt (ljudet från propellern blir mer brusigt).

Liten skada på propellern -- Den skada du ser kan även ha böjt bladet lite, för aluminium är mjukt och böjs lätt. Kan räcka för att tappa fart. Men steg två är att testa med en ny orginalpropp, de kostar inte så mycket och borde ju fungera bra.

Stålpropp är dyra, ger lättare skador på drevet om du smäller i, och ger högre fart främst över 35 knop (OBS: risk för rerligiösa inlägg när jag skriver detta, vissa är troende och vägrar acceptera fakta om stålpropellrar enligt test i båttidningarna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Kanske kan pröva att lämna in propellern på reparation, de borde väl se om den blivit krökt? Angående beväxningen på drevet, bestod av decimeterlångt sjögräs - inga tulpaner.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smäller du i med vilken propeller som helst så blir det dyrt.. Man skall inte smälla i helt enkelt :)

Två decimeter sjögräs drar deffinitivt ner på farten, ökar förbrukningen och motorn får jobba hårt, inte bra..

Håll bottnet och drevet rent och skaffa en stålpropeller så går den säkert betydligt bättre..

 






Senast ändrad av Mark77 | 15 november 2009 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet kan jag skylla ifrån mig med gott samvete. Propellerskadan följde med köpet ; ) Såg inte så farligt ut när jag besiktiga båten innan köpet. Är en liten flisa som gått, bara några millimeter stor. Inga andra skador syns, ser inga deformationer eller sprickor. Lämnar in den på rep under vintern.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Såg att du i första inlägget provade med nästan helt tom tank, tycker det borde hacka en del då, sen brukar lite soppa i tank mest bara bestå av det som inte är lyckats avdunsta, att nu prova med tom tank kommer väl bli att åka på bara startmotorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du 100 på att du har alla cylindrar med, har ett stift dött så blir det som du beskriver det och det är nästintill omöjligt att höra om du inte är van vid motorljudet sedan tidigare. Har haft exakt detta på en 6a men eftersom jag var van vid motorn så var det enkelt att lokalisera detta fel. På tomgång ska det mycket till om du skall höra att en cylinder är borta. Det är rätt vanligt att tändstift bara dör på båtmotorer och det beror på att dom står långa perioder där det bildas kondens i cylindrarna. Kolla det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Ja, helt tom tank var det ju inte - en 15-20 % av 150 liter fanns väl kvar iallafall.

Kollar igen efter vårservicen, har planerat att byta stiften då också!

F**n vad lång vintern känns och den har ju knappt börjat.

/Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Måste ju berätta hur det gick till slut.

Efter en mycket intensiv båtvår med byte av bälgar och annat kul kan jag inte annat än vara nöjd. Vet egentligen inte vad det var som var fel; rengjorde drevet, byte stift, renoverade proppen och byte olja. Vid första provturen sköt hon fram i vattnet som en torped, varvade ur  (nästan för mkt) närmare 5000 rpm (4350 i höstas) och toppade snabbt och lätt 38,6 knop (34 i höstas)på GPS´ n – nu med full tank. Hade säkert kunnat pressa och trimma in till över 40 knop men gav upp så fort jag kände att; nu fungerar allt som det ska!

Antingen var det lite ditten och datten; skadan i propellern, det bevuxna drevet eller en allmän höstdepression.  Eller så gick hon bara på 5 cylindrar. Efter jag bytt stift provade jag lite på kul hur motorn reagerade på att bli av med en cylinder. På tusen varv/min var det omöjlig att märka (höra eller känna på vibrationer) om den gick 5 eller 6 cylindrar. Drog jag ut ytterligare tändkabel, 4 av 6 cylindrar,  kunde man kanske ana att den gick lite ojämnt. Skulle mycket väl kunna ha varit ett stift som gett upp, de har enligt serviceboken inte blivit bytta sedan 2004.

Vad den än var, känns motorn underbar – båten med för den delen : ) Och inte drar den så fruktansvärt mycket soppa heller, som jag varit rädd för.

Trevlig båtsommar,
Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...