Pama 0 Postad 12 November , 2009 Tjena, Nån som har kläm på oljebteckningar? Ska byta olja i drevet för första gången VP270 och enligt drevia ska det vara samma som motorn. Motorolja byttes i miten av augusti på varv men vad de använt vet jag inte.. I motorn rekommenderas enligt instr.boken 15W-50 vilket verkar vara en högpresterande olja som mest verkar säljas till motorcyklar och är dyr. Biltema har en 20W-50 däremot, nån som vet skillnaden på 15W pch 20W? 50 är väl ett mått på viskositeten eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 12 November , 2009 15W eller 20W (eller ingen-W) spelar ingen roll så länge du inte ska starta/köra i extrem vinterkyla (minusgrader). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 12 November , 2009 Rekommendationen att ha likadan olja i drevet som i motorn är minst sagt luddig. Det innebär att du i princip kan använda vilken motorolja som helst i drevet, beroende på vilken motor du kör med. En instruktionsbok från början av 70-talet är knappast uppdaterad med dagens oljor. Jag hade rekommenderat en transmissionsolja i ditt drev. Transmissionsolja tål mycket höga tryck, ffa mellan kuggar, sk. kuggflanktryck. Den har för detta ändamal särskilda tillsatser som motorolja saknar. Sk. EP tillsatser (Extreme Pressure). Transmissionsolja är dock inte så värmetålig och den har en stor inre friktion varför den inte passar som motorsmörjolja. Dock börjar dagens bästa syntetoljor för motorbruk bli så bra, att de snart kan ersätta transmissionsoljor, om inte helt, så iaf i lättare applikationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 November , 2009 Rekommendationen att använda vanlig motorolja har dock fungerat i 30 år så det får man väl nöja sig med det. Speciellt som oljan inte kostar mer än en 25 kr litern. Förstår inte varför en båt eller bilägare ska kämpa för att motorn ska gå som en klocka när resten av åkdonet är skrotfärdigt. Motorn i vår båt är 30 år också och den får bara enklaste oljan som möter specifikationerna och det gör alla oljor som kan köpas i vilken butik som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 13 November , 2009 Det finns oftast en anledning till att en tillverkare rekomenderar en viss olja, ex.vis så fick man inte använda GL5 olja (med EP-tillsats ) i volvos lastbilsväxellådor på 80-talet pga att synk.ringarna i lådorna inte tålde EP-tillsatser utan där var man tvungen att använda en GL 4 olja (utan EP-tillsatser). Nu är väl inte detta något problem just i fallet med ett drev men i alla fall..... Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 13 November , 2009 SAE 20W/50... är lite segt att bena ut vad det betyder, men jag gör ett försök. Vi börjar med tidiga oljor, dom har bara en siffra och den representerar hur lättflytande oljan är. Högre siffra = tjockare olja. Detta är långt ifrån optimalt eftersom oljor blir tunnare vid högre temperatur, en rak 50-olja (har dom bara en siffra kallas det för rak olja) kan vara lagom tjock när motorn är varm men seg som sirap en vintermorgon. För att komma runt detta problem skapades oljor som är mindre temperaturkänsliga, och för att visa hur det fungerar används två olika siffror. Den första låga siffran visar vilken rak olja den motsvarar vid 0 graders temperatur, så är alltså en SAE 20 och en 20W/50 lika tjocka. En SAE 50 är som jämförelse rena tjäran. Vid 99 grader är det tvärt om, då är SAE 50 och 20W/50 lika tjocka, medan SAE 20 är rena vattnet. Detta betyder att en modern olja kan vara relativt tunn vid kallstart så den snabbt pumpas runt till alla lager etc, och ändå vara lagom tjock när värmen ökat. Gamla tiders tjocka oljor har idag mestadels ersatts av tunnare (10W/30 och liknande) då dagens motorer helt enkelt fungerar bättre med tunnare olja. Undantag finns givetvis, så vet man vad man inte vad man gör är det olämpligt att byta oljor hur som helst... Angående drevet så hade även jag använt någon transmissionsolja. Folk rekommenderar gamla raka oljor till veteranmotorer bara för att det var vad som rekommenderades då, idag har oljorna utvecklats och det finns ingen anledning att inte använda en bättre anpassad olja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser