Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Racemus

Hur får jag båten att gå fortare?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en båt där jag har försökt det mesta för att få den att gå fortare.

Tänkte fråga om någon har något bra tips?

(Jag har hissat och skruvat med motorn och byt prop. Det är det jag kommer på nu.)

Mvh Racemus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du talar om vad du har för båt,motor,hissning,prop,nuvarande fart och önskemål så kanske fler har synpunkter på vad du kan göra.

Annars är ju grundläggande som du säger, hissa och en prop som behåller greppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bara måste ställa en dum fråga,

Varför måste din båt gå fortare?

Syftet med båt inbillar jag mig är att få ett avbrott mot det vardagliga livet.

Om du då kör mellan A och B på 8 minuter eller 10 minuter.
Vad tillför detta syftet med att ha båt.

Måste det gå lika snabbt som i vardagen?

Nåväl, ditt mål är att minska den våta ytan, dvs. minska friktionen mot vattnet

Du kan öka effekten, hissa motorn, byta till en kuppad (säger man så?) propeller eller fördela tyngden. Allt har till syfte att minska den våta ytan

Enklast är viktfördelning och/eller propellerval.
Se först och främst till att motorn arbetar inom toppen av det rekommenderade varvtalsområdet

När du kör så trimma ut motorn. Tycker du att du trimmat ut så dubbla det.
Tänk på att båten förändrar sina gångegenskaper när du gör detta så håll i ratten och gör det någonstans du inte besvärar någon annan.

När din båt väl planar så flytta all tyngd så långt bak som möjligt.
Helst ska du låta bli att ta med kompisar

Men... varför ska man ha så bråttom?

Min båt gör 42 knop när den är nymålad, i nerförsbacke, medvind, platt vatten och jag är ensam
Då förbrukar den säkert 2 liter per sjömil. (platt vatten och medvind är inte förenligt)
Motorn sprutar en båge på 2-3 meter vatten upp bakom båten

På hösten när den sugit åt sig 50-100 liter vatten i skrovet (jodå... den gör det) så ligger jag på 37-38 knop

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kör mest ut å leker i vågorna....mm med båten och då är det extra kul när det går fort

Jag har tyvär inte tilt på motorn så det är inte så lät att stäla in exakt, men ja kan prova att tilta ut med stigpinnen ett hål. Men när jag har provat med det förut så har båten börgat tugga. Även när jag inte har tiltat ut och en person har suttit i bak (av 2 pers). Jag vet inte om det har något med att båten är kort med mycket v.

Tack för tipsen ska tänka på det i sommar, blir att testa sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll nitrometan i tanken då j-vlar kommer den att gå fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var lite kul att den första som svarade kallar sig All to slow i den här tråden. Men han kanske menar att allt är för långsamt. Skrattande  Om det enda du vill är att ha en snabb båt kanske det går att lätta den genom att kasta ur massa onödiga prylar som aktersoffa, kapell, passagerare m.m. Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår bra att man vill kunna åka fortare och förstår ännu bättre att man vill optimera sin båt, det borde alla göra..

Men..sällan kan du göra väldigt stora skillnader utan att byta motorn och/eller båten..

Utan att veta vad för båt det är så och utan att ens tänka på att åka fort så skall motorn sitta så högt som möjligt och med rätt propeller så skall du nå motorns optimala varv område på full gas och rätt trim med normal last. Detta gäller alla planande båtar.



Senast ändrad av Mark77 | 14 november 2009 | 02:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för alla tips.

Jag har en Weedo gt med en 75hp Chrysler.

Den går riktigt bra i vågor (kan ge fult i motvågs).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Weedo GT, oj... Det ljuva 70-talet. Med en Chrysler!

Jag åkte vattenskidor efter en sådan och då satt det en 80HK Mariner på den. Extrem V-botten
Han som ägde den kallades vattenskidmannen eftersom han alltid var först ute när det var platt vatten och sist in.

I samma tidsperiod hade jag en 55HK Chrysler efter min Ryds Attack Sport innan jag satte en Evinrude 65HK på den. Den motorn var liiiiiite tung så båten sjönk några ggr.
Trösten var att jag lärde mig skruva på motorn.... (startmotorn torkades i ugnen)

Har du kort eller lång rigg?

Jag har för mig att det var kort rigg på den Weedo jag åkte med. Motorn köptes sedan av en kompis och gick perfekt fram till slutet på 90-talet då den blev stulen

Kolla så att kavitationsplatten ligger i linje (eller 5-10 mm över) med botten. Annars ser du till att hissa motorn ett eller två pinnhål

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul å höra om andra som har kört med weedoSkrattande och chrysler.

båten är ombygd från inombordare (antagligen med z-drevet). Föra ägaren eller någon tidigare bygde om till akterspegel med lång rigg.

Jag kör med vattenintaget ungefär jems med botten, så den drar på ganska bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...