Kango 1 Postad 12 November , 2009 Hej alla glada i vinter mörkret! Ska byta ut min vattenpump som styrs med vippbrytare vid diskhon på Joda 24an. Men är osäker till vilken. fundera på att ha handfat med kran i wc. Och då ha en engreppsblandare vid handfat och vid disckho. Behöver väl då köpa en tryckstyrd pump. Men undrar vilken? Kan detta va något Aqua Jet WPS 2.9 och 3.5 eller en Aqua Jet WPS Flow Master 5.0, då slipper man trycktank. Är det någon klok som vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 November , 2009 Har ärligt ingen aning vad jag har för fabrikat, men är väldigt nöjd med mina tryckstyrda pumpar. Har en för sjövatten och en för färskvatten. Har man några meter ledning efter pumpen så verkar den fungera som trycktank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 12 November , 2009 Själv har jag en Jabsco, typ denna: http://www.flojetshop.com/flojet-marine-products/flojet-water-system-pumps/r2100-12a-duplex-pressure-controlled-pump.htm och den funkar perfekt. Har tvåkrans-blandare på toaletten och i köket, varm & kallvatten, ingen trycktank. Pumpen morrar till någon halvsekund typ varje halvtimme när trycket sjunkit, och när man tappar vatten kör den till-från-till-från i takt med avtappningens volym. Aqua Jet:arna funkar helt säkert kanon till det du vill uppnå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 November , 2009 För att få lite mindre känslig pumpning kan man sätta ett expansionskärl någonstans i vattensystemet. Man kan då ta några dl vatten utan att pumpen startar och den går lugnare. En nackdel med tryckvatten är att pumpen går hela tiden när vattnet tagit slut. Finns det nån pump som kan sluta att pumpa när det inte lönar sig skulle jag ha valt en sån. Jag har varit med om att pumpen gått under en hel dag då vattnet tagit slut och man inte märkt det. Vår pump låter nästan inget när den går torrt. Välj gärna en som låter mycket när den går torrt. Vår pump har klarat detta och det kan också vara bra att vid köp kolla om pumpen klarar att gå torrt en dag eller så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 November , 2009 Om man är orolig kan man sätta ett tidrelä på pumpen så att den går max inställd tid. Detta kan vara välldigt bra om man monterar en sjövattenpump!!! Går slangen till kranen av så slipper man få 12l/min i kölsvinet (på fyra timmar har du sänkt en ganska stor båt!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 November , 2009 Expansionskärl var en bra idé. Ska genast impemiteras. Vi kommer nu sätta elpumpar på färskvattnet i pentry och toan. Sjövattnet ska vi ha en vanlig fotpump till. Då kan vi om elpumpen går sönder bara växla slang från sjövatten till färskvatten så kan vi få upp det ändå. Att ha en manuell (peduell) möjlighet att få tillgång till dricksvatten ser jag som en säkerhetsdetalj. Varför går pumparna hela tidnen om det är tomt i tanken? De ska väl styras av kranens läge? Eller pumpar de alltid så det står vatten i pumphuset? Låter inte bra för oss som är mycket i båten vintertid då tankar och pumpar är tomma men då vi har strömmen på för lyse och radio. Har aldrig haft elpumpar förut och är inte bekant med problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 13 November , 2009 Tusen tack för alla svar. Det blir lite å fundera på. Får nog ta reda på lite priser. Övrigt. Blandare, är det stor skilnad på biltemas en greppsblandare eller de som båt firmorna har. Förutom priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 November , 2009 Jag kommer under vintern sätta in en extra kran i pentryt för sjövatten, för att kunna grovdiska, eftersom jag ligger i saltvatten så kommer jag absolut inte att gå på en Biltemakran, köpte en blandare på BT när jag byggde om tvättstugan för 3år sedan, fick byta denna efter 2år, endast använd med mjukt kommunalt vatten..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 November , 2009 Expansionskärlet kan vara av enkla sorten som en uppånedvänd flaska. Luften trycks då ihop och ger tryck till några dl vatten utan att pumpen startar. Kranen startar alltså inte pumpen utan släpper bara fram vattnet. Vi har fotpumpar som reserv också och den vid pentryt är saltvattenpump. Jo, pumpen går hela tiden om vattnet slutat rinna till från tanken. Pumpen får då bara luft och kan inte bygga upp tryck som annars stoppar pumpen med vattentryckströmbrytaren som alltid sitter i såna tryckvattenpumpar. Pumpen ska kopplas till en strömbrytare som man stänger av när man lämnar båten och när vattnet tar slut. Om man märker det vill säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 13 November , 2009 Låter inte bra för oss som är mycket i båten vintertid då tankar och pumpar är tomma men då vi har strömmen på för lyse och radio. Har aldrig haft elpumpar förut och är inte bekant med problemet. Det är viktigt att ha en brytare på strömmatningen till pumpen- inte bara för sådana tillfällen som du nämner, utan även vid ett ev läckage mellan pumpen och tappstället. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 November , 2009 Tack för info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 November , 2009 Till och börja med: Du talar väl om en tryckvattenpump. Då behöver du bara en som förser hela systemet med vatten, såväl varmt som kallt. Och ett måste om du har vv-beredare och dusch. Expansionskärl, gärna stort, är bra, pumpen går längre intervall och mer sällan och håller inte på att slås på/av/på/av/osv när du tappar vatten långsamt. Sätt pumpen över en strömbrytare i elcentralen. Då kan du slå av den när du lämnar båten och riskerar inte att tankarna töms i kölsvinet om något skulle läcka. Och du kan som du säger vara ombord med elen påslagen vintertid. Att pumpen går hela tiden när det är tomt i tanken - den vill ju pumpa upp vatten till ett förutbestämt tryck innan den slår av. Men suger luft och får aldrig upp trycket. Satsa på en kvalitetspump, inga kinesiska 'look-alikes'. Vår Shureflo var begagnad när vi köpte Eilean -99. Och vi har inte rört den sedan dess, trots långa resor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 13 November , 2009 Många kloka svar och ideer. Tänk vilken ny värld som öppnade sig bara för att man köpte min drömbåt Joda 24. Blir en intressant vinter med många frågor och inlägg, TACK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 November , 2009 Eilean Vi har tre pumpar av märket Jabasco. Vi får ju allt av Rosättra som har bra kvalitet på allt de sätter i sina båtar. En pump till färskvattenet inne och en pump är en spolpump som tar sjövatten s vi kan spola av leriga ankare odyl. Och så en länspump för duschvatten mm. Ska skaffa ett stort expansionskärl. Har man tur kan man dricka lite vatten nattetid utan attt pumparna sätter igång och väcker hela huset. Kommer inte ihåg att pumparna lät så jättemycket när vi provseglade båten men på natten är alla ljud höga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser