Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
PolePole

VIlka egenskaper ska en VHF ha?

Rekommendera Poster

Jag är på gång att sätta en VHFi min segelbåt. Det där med vhf-certifikat och tillstånd från pts har jag koll på.

Det jag tittar på är en fast monterad sak. Men nu till den låånga frågan:

När jag surfar runt bland tillbehörsaffärer och tillverkare tycker jag att det verker väldigt svårt att skilja de olika modellerna och fabrikaten åt. Webben verkar helt ren på tester som kan ge vägledning.

VHF är gammal teknik, så vad gäller sändar och mottagar-komponenterna förstår jag att det är färdigutvecklat och att alla förmodligen är mer eller mindre identiska. Däremot borde det finnas utrymme för skillnader på användargränssnitt och funktioner. Jämför med mobiltelefoner: Den tekniska plattformen för ett telefonsamtal är hårt standardiserad, men det finns enorma skillnader i vad användaren ser.

Mitt planerade användningssätt är för att kunna lyssna. Någon enstaka gång, undantagsvis, ropa upp någon kompis. Ha möjlighet att ta kontakt med närligande båtar om det kniper. Jag håller mest till inomskärs eller kustnära, så mobilen funkar 99% av tiden, om nätet är uppe...

Är det någon som har synpunkter på vad de tycker bör finnas för funktiner, tips på märken och modeller osv.

Jag tittar på fast VHF, främst för att ha maximal räckvidd i nödfall och att slippa fundera på lösa delar som ska hållas laddade. L1 L2 är en självklarhet. DSC går väl knappast att undvika idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår precis vad du menar, det finns en uppsjö av märken och modeller.

Men utefter det du skriver att du skall ha den till tror jag att du borde titt på följande saker.

- utrustad med DSC, och att radion går att koppla ihop med eventuell plotter, bra om olyckan är framme, skickar din positionen i samband med ditt nödanropp via DSC knappen. Andra nödställda syns på din plotter, om de har kopplat samman vhf:en med plotter vill säga. Här skall du leta efter beskrivning på NMEA protokoll.

- det gör inget att apparaten har snabb knapp till kanal 16 och/eller att den scannar  av kanal 16 och en valfri kanal, brukar kallas för dual mode eller nått liknande

- efter som du har segelbåt bör du fundera på att skaffa en vhf med anlutning för en extra högtalare, som du placerar i sittbrunnen och själva apparaten nere i hytten.

- du skall ha en apparat där du kan variera sändnings effekten mellan 1 och 25 watt. Du sätter naturligtvis antennen i mast toppen, då när du långt även med mindre effekt.

- Märken som är ok är, Lowrance, Cobra, ICOM, NEXUS, Raymarine, Garmin.

Hoppas detta hjälper dig något.

Lillen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dual watch kan nog prioritera 16 lite väl mycket framför vald kanal ibland?

Ifall trafik pågår på vald kanal så klipps den isf av ständiga och jämförelsevis långvariga k16-inkopplingar. Hittas trafik på 16 så avbryts däremot inte denna av goda säkerhetsskäl.
Men DW-funktionen kan kanske variera map valda kanalens klipp-längd och -frekvens, emellan olika fabrikat. Upplevs den som otrevligt störig att lyssna på, så använder man nog sällan eller aldrig denna annars utmärkta funktion.

Alla moderna apparater har väl skyddade slutsteg (automatisk uteffektminskning) och nån sorts varning för att antennfel uppkommit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, visst har du rätt Thomas-1 men jag försökte mig bara på att vara lite övertydlig eftersom PolePole ville ha lite råd och rön. Jag vet själv hur det kan vara när man skall skaffa något nytt som man kanske inte har 100% koll på. Jag inbillar mig att om man får lite vägledning så brukar man själv komma på saker som man kanske skall kolla upp. Häpp.

Hoppas att du inte tar illa upp PolePole att jag svarar Thomas-1, fick bara för mig att Thomas-1 mer frågade mig en massa frågor. Häpp.2

Lillen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lillen skrev: fick bara för mig att Thomas-1 mer frågade mig en massa frågor.

Inte alls, mina frågetecken kommer av att jag har en riktigt gammal VHF plus osäkerhet om vad de moderna presterar. Min DW-funktion är tyvärr så risig att den normalt inte används, vilket är synd för ju fler öron på 16 desto bättre säkerhet, kan tyckas.  Glad 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas-1,

har du en gammal vhf så kanske u bör byta till en modernare.

DW är riktigt bra och du har helt rätt när det gäller fler öron på K-16.

När det gäller ut effekten kan du ställa vilken uteffekt du vill ha, normalt räcker 1W bra men det kan ju vara så att du kan behöva mer uteffekt nångång. Tänk på att du hörs mycket bra och du kan bryta sändningen för många runt dig.

Lillen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar bli lite off topic, men ändå...

Ser inte riktigt nyttan med att byta så länge den funkar, trots bristerna beskrivna ovan, 1 plus 25 W är väl standard för basstationer sen länge. Blir ändå lite nyfiken på just DW-funktionen, hur den uppför sig på andra VHF:er. Klipps vald kanal så ofta och länge att det det börjar bli irriterande svårt att följa med i vad som sägs?

Har en enkel och 15-20 år gammal VHF, blir nog lite av radiohistoria men det kan kanske ändå vara intressant som en sorts exempel på utvecklingen...?

http://www.lafayette.se/images/instrbokseavox-200.pdf

Senast ändrad av Thomas-1 | 12 november 2009 | 19:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en fast apparat bör man fundera på var / hur man ska använda den.

Monterade en fast apparat vid nav borde på vår segelbåt då det oftast är där jag vill lysna på väder. kolla om bekanta är vakna m.m. men det är ju vid rodret jag behöver den när det gäller.

Har löst problemet genom att ansluta två handenheter med en strömbrytare för att välja.
på handenheten kan jag välja kanal, men har inte någon display så det blir till att räkna knapptryck för att hitta rätt kanal.

Då det finns apparater med dubbla handenheter (med display) skulle jag ha väldig nytta av en sådan!

Även kustnära finns stora fördelar med VHF, en förutsättning för telefonen är att du vet vem du ska ringa och telefon nummer.

Vi ropade föra sommaren på en bekant för att förvissa oss om en plats i hamn.
Efter 10 minuter rinde han upp på mobilen och berättade att någon i hamnen hört anropet, känt igen båttnamnet och sedan letat upp honnom för att framföra annropet!

Lös det med mobil om ni kan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för engagerade svar så här långt. Det är helt ok att det går lite off-topic, bara det hittar tillbaks igen :-)

Det är ju just lite olika tankar och erfarenheter jag är ute efter. Känns som det här är rätta stället.

Intressant att DW kan ställa till det, men jag har förstått att DW i princip är standard.

Apropå högtalare. Jag minns från sist jag seglade en båt med vhf i mitten av 80-talet att det satt högtalare i mikrofonen. Man hakade bara upp micken på en knapp på ruffskottet så hörde man bra. Är det normalt att det finns högtalare i micken, elller var det en lyx-vhf jag träffade på. Jag är inte så sugen på att sätta högtalare i sittbrunnen. jag ser det mest som en potentiell felkälla.

Det kanske finns andra aspekter på högtaleriet jag inte tänkt på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ropade föra sommaren på en bekant för att förvissa oss om en plats i hamn.
Efter 10 minuter rinde han upp på mobilen och berättade att någon i hamnen hört anropet, känt igen båttnamnet och sedan letat upp honnom för att framföra annropet!

Lös det med mobil om ni kan!

Tja, i det fallet är det väl ganska lättlöst? Kunde han ringa dig så skulle väl du kunnat ringa honom, utan att behöva förlita dig på att någon utomstående dels hör ditt anrop, dels lyssnar av hela, dels bemödar sig om att leta efter mottagaren samt ens lyckas hitta densamme ;) Vad det verkar så hade ju inte ens din kompis en VHF... hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det lite lustigt....

....att båtpressen verkar vara så kliniskt ren på utvärderingar av VHFer. Visst, intreeset är sannoilkt inte lika stort som för mobiltelefoner, plottrar och polermaskiner, men någon borde ju ja skrivit någon gång.

Det enda försöket jag hittat var någon av båttidningarna som gjorde ett försök som slutafe med att man kom fram till att det är viktigt att ha en riktig antenn. Det var ju att sparka in en öppen dörr.

Ett visst allmänintresse borde finnas, om inte annat för att väcka intresse för VHFen, att reda ut på vilka sätt en VHF används, vilka funktioner som verkligen är användbara, hur kvaliteten skiljer sig, vilka trenderna är, vilka modeller som har olika funktione, hur användargränssnitten fungerar etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå! Han hade VHF men inte med sig på ICA.
Jag hade dock inte något tele nr. att ringa på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...