Westfjord26 9 Postad 11 November , 2009 Skall måla om min vattenlinje till en mörkare blå nyans plus att den är lite sjaskig, rekomendation på färg tack? vet inte om dagens som jag skall måla över bitvis är en eller tvåkomponents. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 November , 2009 Jag har målat min vattenlinje med bottenfärg på ett antal båtar och i många år. Det innebar visserligen att jag fick måla om den varje vår för att den skulle hålla sig snygg, men tyckte det var helt ok. Kommer att måla en bred vattenlinje på min nuvarade båt till våren och kommer att använda den metoden. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 November , 2009 Funkar säkert bra, men är mera på jakt efter en bra vattenlinjefärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 November , 2009 Det finns en färg som heter Brightside som påstås va lämplig för vattenlinjer. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=457&artname= Har ingen egen erfarenhet. Det har jag däremot av vattenlinjer målade med tvåkomponetsfärg. Låg en vinter i sjön med lite slagsida pga en viss anledning. Hade jag tänkt på det jag vet idag hade jag barlastat båten så att den hade legat rätt. Det skapade en del jobb att återställa vattenlinjen som släppte på vissa ställen efter att vattnet rängt in under. Av skadan blir man vis, men inte rik. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 November , 2009 Vi målade 2003 vår vattenlinje med International Brightside (teflonfärg) marinblå nr 830. Sålde båten 5 år senare och då var det väl skavt på några små ställen men fortfarande inten nödvändigt med ommålning. Ni slipade ner den förra vattenlinjen totalt (den var röd också) innan vi lade på den nya. Kan rekommenderas. Nyansen är snygg också. Den blå snobbranden som är i exakt samma nyans kallas Scansinavian blue och är en tejp. Vi gjode namnet i samma vinyl också. HUR kan jag vet detta efter nästan 7 år? Jo, vi skriver upp allt som investeras i båten i loggboken. Reommenderas, mycket bra när man ska sälja den också OBS! bilden togs 2008 när färgen var 5 år gammal. Senast ändrad av ciaraud | 13 november 2009 | 07:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 November , 2009 En bild till tagen vinter 2008 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 13 November , 2009 Jag målade vattenlinjen på min båt med 2K-färg. Tror det var Perfection från International..? Det höll också bra. MEN! Ska man måla med 2K-färg MÅSTE du vara helt säler på att den vattenlinje du har idag också är målad med en 2K-färg. Är den målad med 1K-färg och du drar över den med 2K-färg kommer den med största sannolikhet att bubbla sig, krackelera eller resa sig. Vill man köra med 2K-färg måste man alltså kolla den gamla färgen, då genom att tejpa på en trasa med lösningsmedel för den valda färgen och vänta någon timme. Löser gamla färgen inte sig är det OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 November , 2009 Tack alla forumvänner för bra svar, kommer att gå på Cia´ s enkomponentfärg med exakt den kulören som är på hennes bild, passar perfekt till färgen på kapellet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 November , 2009 Ohoj! Här kommer tilläggsinformation fran gubben som kommit hem från jobbet. För att få färgen att fästa så där bra använder man någon form primer. Ska stå på burken. Hoppas du inte hde hunnit måla klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 13 November , 2009 Nej, det är inte sant. Om färgen har några år på nacken så går det bra att måla 2-komp på 1-komp. Jag har målat om hela min båt på det sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 November , 2009 Okidok kollar detta med säljaren när jag skall köpa färgen, tacka gubben! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 November , 2009 Så mycket målning kan jag så att jag vet att det är sant, aldrig 2-komp på 1-komp, om färgen har några år på nacken spelar i de flesta fall ingen roll!Det var ju själva vitsen med tråden.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 13 November , 2009 Jag håller med Westfjord26, aldrig 2k på 1k av två skäl: Även om det ser ut att fungera första dygnen efter lack så kan underlaget krackelera eller resa på sig efter ett tag samt att 1-k vidhäftningen aldrig kan jämföras med 2k. Men, jag har fullt färståelse för dom som provar ändå, att renslipa intill gelcoat är ingen höjdare. Mvh Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 November , 2009 Men det är väl förmodligen så att i vissa fall funkar det ändå, precis som för min mormorsmor hon rökte och blev 104-år, men det betyder ju inte att det är ofarligt att röka, eller.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 14 November , 2009 Läs de två sista meningarna jag skrev igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 November , 2009 Det var ett jättebra tips - ska användas vid tillfälle! Jag menar förstås att tejpa trasa med lösningsmedlet för den nya färgen på den gamla och se om den reser sig efter nån timme!! Senast ändrad av ciaraud | 14 november 2009 | 07:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 15 November , 2009 Min gamla enkomponentfärg löstes av av thinner när jag tvättade innan målning med tvåkomp, så jag påstår att det kan gå bra ändå. Frågan är ju förstås hur meningsfullt det är med en så hård yta utanpå den relativt sett mjukare enkomponentfärgen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 15 November , 2009 I så fall var det inte thinner som var lösningsmedlet i din 2K-färg. Eller så hade du en ruskig tur! Vad fördelen med att måla med en 2K-färg måste du ju kunna svara på själv, varför gjorde du det annars? Personligen valde jag 2K eftersom den har längre livslängd och överlägsen slitstyra jämfört med en 1K-färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 15 November , 2009 Visst var det thinner som lösningsmedel i tvåkomponenten. Vad jag funderade på var om man verkligen vinner de fördelar som en tvåkomponent ger när underlaget inte är lika bra. Skälet är ju naturligtvis att få en mer hållbar yta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser