Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Gäst Isbrytarn

Vinterförvaring

Rekommendera Poster

Gäst Isbrytarn

Har läst ett reportage på PB:s hemsida om vinterförvaring. Slutsatsen i repotrtaget är att det skall vara tätt slutet och att man har någon form av avfuktare i utrymmet. Det går inte att ventilera bort fukt med fuktig luft.

Om man har en DC eller HT under en A-ställning, och kapellet borttaget, kan man då utgå i från att det möglar? Ska man täcka den öppna ytan på något sätt? Ska kapellet vara kvar på, till motsats vad jag tidigare lärt mig?

Hur gör ni och blir det bra?

/Isbrytarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ersätter mitt kapell med en mindre presenning. Då stannar kondensen innanför den yttre, stora presenningen som du har över A-ställningen och du får betydligt mindre fukt i det inre tillslutna rummet, dvs i båten.

Har du sedan torkat rent, tagit bort allt tyg, satt in ett gäng torrbollar och en burk med ättiksprit är det riktigt ogästvänligt för möglet. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig haft torrbollar i min båt.
Jag har alltid haft en presenning med öppna gavlar ellr fristående båthus.
Jag har aldrig haft problem med mögel.
Körde så i åtta vintrar.
Det enda ställe jag haft lite mögel på är undersidan av locket till diskhon när jag glömt att öppna den och det blivit fuktigt under.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat båda metoderna. Med ventilation blev det mögel, tilltäppt och med torrboll inget mögel. Ska i ärlighetens namn också säga att jag när jag inte hade kapell drabbades av att det var läckor i pressen så att det kom i vatten.

På förra båten hade jag A-ställning med ett gammalt kapell under. Till nuvarande båt har jag bara ett kapell som jag låter sitta kvar tills det blivit riktigt kallt (och torrt i luften).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid lagom ventilation samt torrbollar, det brukar funka för min del. Har inte haft några problem med varken fukt eller mögel, öppet i fören samt aktern så det blir lite drag genom hela båten. Detta har varit rutin i alla mina båtar, torrbollarna har kommit till de senaste åren. Det är väl inte så att det alltid är fuktig luft, om så får man väl använda sig av en eldriven avfuktare hela tiden, dyrt i längden. Ibland har jag haft vinterkapell på, numera har jag en dörr till inredningen som är stängd och ventilationerna öppna både för och akter. Finns säkert flertal metoder beroende båt och var man bor eller har sin båt liggande.

/Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en Orrskär 850 som jag har täckt över med en 8x12 meters plastpressening men om jag nöjer mig med det då får jag kondens och fukt i båten, det syns på instrumenteringen, växelspaken osv. Nu har jag som extra åtgärd dragit en mindre pressening över rufftaket och hela sittbrunnen så det är tätt där,  och den stora pressen sitter som ett vind och väderskydd över allt detta. Jag har även kompletterat med några hemgjorda torrbollar och sen dess har jag inte sett en antydan till fukt i båten.

Så jag tror nog att det är bra om du täcker över båten med en mindre pressening under A-ställningen, kapellet ska inte vara kvar, det mår bäst inomhus över vintern.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det inkommer titt som tätt svar på dylika trådar att man har både ventilation och torrbollar vilket till 100% betyder att torrbollarna i sig inte påverkar ett förbannade dugg, man kan aldrig avfukta världen, jag tror fortfarande på heltätt och torrbollar och har aldrig haft mögel, men vill inte skapa en debatt, jag tror dock att det mest avgörande är en riktig rengöring av alla ytor efter upptagning. Själv torkar jag av alla ytor över och under durkar med grönsåpa och någon kork klorin i vattnet, därefter tar jag enn wettexduk som jag blöter med citron och eftertorkar alla ytor, det gör mig salig i min troOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Isbrytarn

Tack för alla svar. Endel av er har bekräftat min tanke... och det känns ju bra.
En fråga till, varför inte använda kapellet under täckställningen, utan annan press? Om yttre pressen inte skaver mot kapellet, vad tar det då skada av?

/Isbrytarn, i nysnö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Kapellfrågan: jag tänkte precis som du, att man kanske skulle kunna ha det kvar, men avstod eftersom jag har mer eller mindre transparanta pressar och jag tror att solen får tillfälle att bryta ned kapellet under mycket längre tid än de 3-4 månader per år som det annars sitter uppe. Jag var rädd för att förkorta kapellets livslängd avsevärt.

Vad gäller avfuktning mm har jag haft tillfälle att ganska grundligt sätta mig in i problemet med krypgrunder i samband med att vi installerade avfuktare i vår krypgrund. I mångt och mycket tror jag att en båt under vintertid delar många betingelser med krypgrunden. Misstänker att man har störst problem med fukt under höst och vår då utifrån kommande varmare och fuktigare luft kondenserar inne i den kallare båten. I vår krypgrund täppte vi till alla ventilationsöppningar och installerade avfuktare, och har det senaste året aldrig haft mer än 50% RF, vilket är bra mycket lägre än tidigare och för lågt för att mögel ska kunna växa.

Bra sajt om man vill läsa mer om mögel, krypgrunder etc:

http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm

http://www.lfs-web.se/mogel.htm

http://lfs-web.se/mogeldiagram-LIM-I.jpg visar dessutom att det på organiskt material kan (iofs långsamt) växa mögel vid temperaturer ända ned till straxt över noll grader om bara RF-halten är tillräckligt hög. Likaså kan det växa mögel redan vid 75% RF bara temperaturen är tillräckligt hög. Jag förstår inte pratet på SXKs hemsida om att Mögel kan inte växa om luftens relativa fukt ligger under 85%. Mögel växer inte heller när temperaturen är under 7C. Diagrammet visar något annat...

Själv komer jag att täppa till så mycket det bara går, stoppa in ett gäng torrbollar samt en trådlös hygrometer, samt ta med den trådlösa hygrometerns moderstation ner till båten för att avläsa RF-halten utifrån då och då. Möjligen kompletterar jag med en billig stationär hygrometer för att kunna kolla max- och minvärden också.

Senast ändrad av silviasurfarn | 12 november 2009 | 11:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kapell möglar! Plus att det sliter på kapellet att bli fuktigt, frysa till och tina i omgångar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis menar jag vad som gäller min båt, däcksventilatorn i förliga kabinen samt salongen är öppna, har även dörren öppen till sovhytten vilken nytta torrbollarna har vet jag ej, men att jag slipper mögel är helt klart. Är även noga med rengöringen innan uppläggningen.  Vill även påpeka att denna vinter ligger båten i kallhall så vi får väl se, skulle inte tro att det blir någon större förändring.

/Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har allt öppet så torkar du hela grannskapet.
Du kan alltså skippa torrbollarna i så fall.
För att de ska fungera måste du tillsluta utrymmet de står i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst du kan ha rätt, men frågan är hur mycket ventilationen avgör ? Kan det vara så att vissa tider när det är vindstilla så hjälper torrbollarna till ? Hursom så har jag blivit förskonad från mögel hitintills. Vi får se hur det blir denna vinter när båten ligger i kallhall. Men i övrigt är min erfarenhet varit att god ventilation är det bästa både i motor samt segelbåtarna jag ägt. Dynorna har jag varierat med, ibland har jag tagit hem dem och något år har jag enbart ställt upp dessa upp och ner, i år blir det upp och ner. Givetvis kollar jag upp status regelbundet under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns lika många svar som det finns båtägare...

Själv har jag båten i ett garage (tänk dig en gammal lada med stora springor mellan brädorna).

Jag har tagit ut all tyg och sedan lagt mormors gamla lakan (6st ihopsydda) över alltihop.

Inga torrbollar, ingenting mer. Batteriet är kvar i båten på underhållsladdning via c-tek och så här har det sett ut de senaste 7-8 åren

Inget mögel på våren

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...