Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Peter_G

Vi fortsätter whiskypratet här

Rekommendera Poster

Jag gillar dom som inte är så rökiga, typ Jameson, Jack Daniels (om man får kalla den för whiskey). Råkat köpa Laphroaihg eller hur den stavas 2 gånger av misstag. Hela munnen vred ihopsig på mig. Jag är nog mera inne på typ nybörjarwhiskeys. Och alltid med is i. Köpte whiskeystenar till en släkting förut som är ett whiskeyfreak, men han ville ha is ändå. Är det någon som andvänder dom? Verkar ju som en vettig pryl. Dom kyler inte lika mycket som is och de vattnar ju inte ur den. Lättare att bestämma hur mycket vatten man vill ha i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Whiskyfreak som vill ha kall whisky, fattar ingenting...90% av smaken försvinner om den är kall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom hade inte Macleods på mitt system, blev en Island legend, lite för fruktig för min smak, men häller nog i mig den ändå. Försöker få tag i en Macleods på en större butik i stan i helgen eller nästa. Återkommer med mitt betyg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God kväll

Denna afton firas med en Talisker limited edition Nr:541 innköpt på bryggeriet på isle of skye förra hösten. En resa jag kan rekomendera, min 3 tilll dette fina land. Skål på er

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe,jag vet att mycket försvinner om den är för kall. Gäller alla drycker typ. Men han vil ha det så, samtidigt som han dricker apdyra sorter och känner skillnad på dem. Samaken är ju som röven, klöven  Flört

Senast ändrad av CaptainHowdy | 14 november 2009 | 18:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Balvenie Doublewood   är min favvo ... hoppas jag inte stämplas som ''kärring'' nu :-)

(  har även börjat utforska gammal ROM .... sicken njuuuutning :-)

// jocke .. utan båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rom.. nu e vi vääääldigt OT haha.

Nå, helt klart är rom värd att experimentera med och utforska. Hittat nåt kul? Själv har jag varit feg o hittills hållit mig till säkra kort som Captain Morgan (fast Spiced Gold var då inget att hänga i julstrumpan), Matusalem och Plantation. Finns dock en hel del sorter som åtminstone av flaskan att döma kan vara värda ett test

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enda sättet att få ner en whiskEy är ju om den är tillräcklig kall för att inte smaka nånting alls. Alltså helst med en rejäl tillsats kolyreis :)

Whisky däremot, ska avnjutas ljummen och (enligt mig) med en gnutta vatten för att lyfta fram smakerna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god mörk rom är inte att förakta, en enkel sådan är Bacardi 8 años. Drack själv en OTARD cognac i går.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dricker ni gammal sprit?  Har inte datumet gått ut?  Skämt åsido, någon som provat Mackmyra?  Jag måste säga att jag gillar den skarpt, speciellt specialutgåvan Eminent sherry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah you´ re back :)

Klart vi dricker gammal sprit... annars blir den ju FÖR gammal ;)

Jo, jag har testat alla utgåvor av Mackmyran utan att bli särskilt imponerad av någon av dem. Tycker dom är som vilken standardwhisky som helst, det enda som sticker ut är prislappen... men som nån sa, smaken är ju delad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir så jävla glad rent ut sagt att du är tillbaks, så nu skall jag direkt ta en wirre....Kyss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack grabbar, det värmerGlad

Angående Mackmyra så har det väl med nostalgi och patriotism att göra, jag är ju från de krokarna.  Många kräftor är tjuvfiskade ett hundratal meter från bruket där nu destilleriet ligger och vi blev fulla av helt andra drycker som också var tillverkade i närheten.  Men Mackmyras drycker är ju nysläppta och har framtiden för sig, jag tror att de kommer att få till det.

Och när det gäller forumtroll så kommer jag framledes att jobba med att inte bili så förbannad att jag näst intill får en hjärtinfarkt.  Men nog är det märkligt att 5 - 6 nick som inte varit inloggade på mer än ett år, helt plötsligt var inne samma dag och hackade när möjligheten till påhopp gavs?  Härmed är de att betrakta som luft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick en liten låda med 3 sorter i nu sist jag fyllde år.
The Classic Matls Coastal Collection.

Caol Ila 12år
Clynelish 14år
Talisker 10år

Ska bli spänannde att knäcka dessa o få ta del av dess innehåll.

BTW Welcome back Terra

Senast ändrad av rotorp | 16 november 2009 | 08:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att aktivera denna trevliga tråd.....

Min favorit är Macallan 18-år även om den är i dyraste laget (998:- för 70 cl).

Annars är den vanliga vardags whiskyn den berömda ripan i olika former...black och även snow...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glendronach 15-årig är mumma, är till smaken ganska lik Macallan 12-årig sherry oak (inte Fine oak serien)

Annars så föredrar jag lagrad rom till en Cuban som en stänkare av El Dorado 15YO eller Havana Club 7 Años

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg Glendronach-flaskan på affärn när jag var där för att fylla på rom- och ölförrådet och blev lite nyfiken.. Tack för recensionen, ska prova den nästa besök :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyligen börjat bry mig om whisky lite mer seriöst. Var på en whisky provning i våras och fick lära mig hur man kan njuta av god whisky.

Hittat en riktigt god sak. Highland Park 18 år. Lätt rökig och helt underbar.smiley

Köpte senare en 12 åring för att jämföra med och otroligt vad det skiljer på några år extra lagring.

Men glad amatör och helt underbart att tränga djupare in i lite bättre sorter. Än så länge bara vad systembolaget erbjuder men räcker nog ett tag. Skaffat riktiga glas vilket gör njutningen ännu bättre.

Tidigar okunskap har min stora favorit varit Johnny Walker Black label men då man fattat att Single malt har mer att erbjuda i smak och otroligt brett whisky området är så finns det massor att lära.

mvh Harry

post-10001667-1394236528,1639_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härlig tråd.. men tycker ni har glömt en hel del sorter, Laphroaig är ju skrivet redan men sådana som Oban 14 år och Ben Riach 10år är inget att leka med heller. riktigt goda sorter.

Jag är en sådan som föredrar rökiga sorter. Har druckit finwhisky som ovan under hela sommaren och häromsistens  när jag fick mig en vanlig Famous Grouse så tyckte jag att det var vedervärdigt! rent äckligt faktiskt. det är farligt att vänja sig vid fina saker ;-) 

Farmors Gräs duger utmärkt till en Whiskt-Cola grogg :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjärnsläpp, jag glömde ju en av dom godaste som finns i barskåpet.. Lagavulin 16 år! fantastisk med EN droppe vatten i!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns även en sådan i skåpet. Tjärtunna är väl närmaste man kan komma cheeky

::Harry::

post-10001667-1394236528,1805_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ändå synd o skam att skriva att Famous Grouse är vedervärdig/äcklig

Enligt mig (och många med mig) är det en av dom bästa blended whiskey på marknaden (består i stora delar av Highland Park och The Macallan)

Sen att jämföra en single malt och en blended är lite som att jämföra äpplen o päron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...