Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Lento

Durk. Miljövänligt alternativ till teak?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle vilja byta ut den gamla tråkiga heltäckningsmattan på durken i min HT-båt till något trevligare och snyggare men också miljövänligt. Har tänkt på marinplwood i teak men funderar då på om det finns något annat alternativ till teaken? Går det inte använda massiv ek som finns som bänkskivor etc eller annat snyggt träslag som inte kostar skjortan? Har även funderat på Flexiteak men tycker det var alldeles för dyrt.

/Lento

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bambu har komit starkt på Watski. vet dock inte om det går att ha som durk. Annars har biltema finfina teak ribbor billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har ett tips, tätvuxen kvarterssågad furu. Inte det skiten som sälj på bygghandeln. En tätvuxen furu nära kärnveden som sågats med stående årsringar är nästan outslitlig, tål fukt och väta nästa lika bara som teak. Den kan sedan med fördel pigmenteras med någon lämplig olja. Själv har jag med mycekt gott resultat provat Deck sealer från Owatrol men det finns många att välja på. Undvik för allt i världen skitoljan som sälj på bygghandeln, det är 80% lacknafta i den (torkar ut träet) Eller varför inte lacka! snyggt men kanske inte så slittåligt. Kan läggas som teakribbor med nåt. Idean med bänkskivor tror jag inte på. Den kommer att slå sig och dessutom väger den en del

Oregon pine är ett annat alternativ men den är nog dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvartersågad furu är ju nästan omöjlig att få tag på, och om man hittar det kostar den lika myckel som oregon pine eller teak.
Varför inte en laminatbelagd våtlimmad plywoodskiva med mönster av t ex teak?
Billigt, miljövänligt, slitstarkt - och nästan snyggt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Furu av bra kvalitet finns på Fredriksson och interwood för att nämna några, att den skulle kosta 50.000 / kbm som är standard pris för teak, betraktar jag som osannolikt.

Ett annat alternativ som jag själv funderat på är Kirai trall, den måste dock klyvas då den tunnaste är 21mm vilket är lite i överkant tjokt och tungt. det finns en som är 28x145, klyver man den på båda ledder får man 12x 70 (sågen tar 4mm) fräs notspår lägg, nåta och sen slipa - borde bli rätt bra faktiskt. Kirai eller BanKirai som det heter, är mycket tåligt trä med Teak liknande egenskaper.

Fast jag betraktar nog inte Kirai som miljövänligt även om importörer påstår att det är från miljö skogar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En grym nackdel med kirai eller hur det nu stavas är att kvalliten är rätt dålig, ofta sprickor inne i trät och mycket mask angrepp. Har en tendens att spricka lätt med. Är iaf min mening om kirai som jag har jobbat med under några år från alla handlare i gbg, där interwood har störst utbud vill jag minnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man verkligen som privatperson handla hos Interwood och Fredricsons?
Det verkar vara grossister.
Som vanlig dödlig är man ju då hänvisad till ett snickeri, och då sticker priserna genast iväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt Peter. Dom är grossister, jag tänkte inte på det då jag jobbar med grjerna. Vill dock minnas att Beijer hisbacka har lite att tillgå, gjorde lite handledare och dyligt för några år sedan som va svängda och raka och då hyvlade vid ner och limmade i skift och mätte tork % men delar av det sprack endå. Kan ju vart vi som fick skit med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tänka mig att lackad lär är riktigt nice, om det e den färgen man vill ha annars blir det den klassiska gråa. Vad är det för pålar i Venedig du skriver om ?, har jag missat nått intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Köpte för några år sedan en äldre Snipa där durken bestod av plywood beklädd med ett platsmaterial.  I vintras köpte jag ekplank fr Dala Floda. Levereras i paket om ca. 1,5 kvm. 20 mm tjocka. Har sedan sågat till dessa och lackat med oljebaserd lack fr Jotun ca. 4 ggr.Har haft luckorna i båten den säsong som varit och de klarar denna miljö galant.

Kan tala om att detta är bl det vackraste du kan ha i en båt.

Brädorna är oljade fr tillverkaren, försedda med not och spont samt frästa i botten för att undvika att de slår sig. Har inte notat dedssa utan använt gummilist som regulator för fukten.

Har nu plockat in luckorna för kompletteringslackning. Räknar med att lacka dessa ytterligare 4 ggr under vintern. Detta är inte det billigaste alternativet men inte dyrare än teak.

Mvh

Ingemar K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...