vesslan71 0 Postad 9 November , 2009 Hej, Undrar vad som är bäst att skydda skölden med på en utombordare? Någon har har sagt bottenfärg med koppar i... men koppar o aluminium går ju inte ihop. Tacksam för förslag. Mvh Peter. Senast ändrad av vesslan71 | 09 november 2009 | 13:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 9 November , 2009 Nej det är nog ingen bra idé att måla skölden med kopparfärg. Jag provade att inte måla drevet detta år, och visst var det lite snäckor på det. Men inte värst åndå. Men om man tvättar av det regelbundet med tex en skurborste så blir det faktiskt inte så farlig beväxning. För din del kanske en bra diskborste borde göra det enklare att komma åt. Skölen är ju inte så stor, och du lär ju inte behöva bada heller. Så frågan är behöver du verkligen göra något alls? Förutom att borsta av det varje gång du är vid båten. Jag borstade drevet oavsett om det satt något på det eller inte, före de bildas snäckor och musslor och gud vet vad så sitter där som små kryp eller vad man skall säga? Borsta man bort dem före de hinner bygga sitt skall så är kriget vunnet till stor del. Borstade det en gång i veckan under hela sommaren. Med okej resultat. Andra metoder jag läst om är att försöka mörklägga, använda en svart stor sop-påse? Då vill det gärna inte växa något. Har också hört talas om något nytt medel som man kletar in drevet med, som är typ som fett, silicon som visst skall vara väldigt effektivt. Det kanske är något för din sköld? Vet ej namnet på medlet, men skall ta reda på det. Då jag själv är intresserad. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vesslan71 0 Postad 9 November , 2009 Hej, Ja det e ju kanske ett alt att borsta det, men det hade varit skönt o slippa om det finns ett bra medel för detta. återkom gärna om du hittar nån hemsida eller nåt medel. Mvh Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vesslan71 0 Postad 11 November , 2009 Hej igen, Någon som har tips? Hur brukar ni själva göra? Peter. Senast ändrad av vesslan71 | 11 november 2009 | 21:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 12 November , 2009 Jag är nog lite trög men jag fattar inte vad skölden är på en utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FirstSeaLord 0 Postad 13 November , 2009 Jag har sprayat såväl drev som sköld med Trilux Prop-o-drev. Har fungerat bra, ingen beväxning att tala om vid upptagningen. Använd primer första gången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser