Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
tibbas

Värmare / ac

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis införskaffat en seray sundancer 240. Denne är utrustad med ac/värmar utrustning.

Jag får dock inte någon värme på den, vet ni om denne innehåller ett separat värme element som går på el eller behöver man ha ingång varmvattenberedares så den tar värmen härifrån?

Den startar och blåser luft när jag drar igån den.

mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att värmen kommer från motorns kylsystem. Kolla om det finns vattenanslutning från motorn till värmepaketet. I såna fall finns det säkert nån avstängningskran nånstans på vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du båten på land? det kan vara en som fungerar som en värmepump o tar sjövatten för att utvinna värmen ur, således funkar inte värmen på land. så är det med min iaf!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jan installerade en riktig disel värmare i min Sea ray förra vintern istället för att värmen blir inte den samma från en A/C dessutom så låter den ju en del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jepp jag har den på land och startar jag den startar en vattenpump som sitter i bottnen i mo0torutrymet. Så troligtvis är det sjövattnet den utvinner värmen ur.

mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mitt tips är att göra som jag tänker göra i min sea ray som jag köpte nu i höstas, plocka ur den för att få ett extra stuvutrymme ( jag har den i dinett soffan), har redan monterat en webasto med utblås i sittbrunn, midcabin, toa samt ruff, mkt tyst och dessa nya dieselvärmare drar riktigt lite ström!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...