Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Kjelle11

Galvanisk isolator och jordfelsbrytare

Rekommendera Poster

Tänker eventuellt skaffa nämnda, men hört att jordfelsbrytare är onödigt eftersom det finns vid bryggan, däremot har jag hört både ock om isolator. Jag går i tron att båda är bra, eller är det att kasta pengarna i sjön, vad tycker ni ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordfelsbrytare är inte fel att ha -även om det sitter en i stolpen vid hemmabryggan så är det ju inte säkert att det finns överallt där du lägger till-.

Vad gäller galvanisk isolator så tror jag det är mera tveksamt om du har någon nytta av en sådan-

har för mig att dom inte kan skydda mot de stora potentialskillnader som kan vara här uppe i Norden.

Har du problem med galvanisk korrosion så tycker jag du ska undersöka vad den beror på, inte alls säkert att den kommer från landströmsanläggningen.

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i - kan ju vara så, dock har jag hittills endast legat på ställen där stolpen har jordfelsbrytare. Oavsett så har jag nu köpt en på http://www.biltema.se/ art.nr: 44-403, 12oo kronor, inte farligt för att känna sig trygg. Att jag sedan kanske har kastat pengarna i sjön...

Har inte haft problem med galvanisk korrosion hitills, men man vet ju inte, om andra båtar kan göra så det kommer - hängslen och livrem så att säga, men kanske helt onödigt...

Tack för svaret/åsikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En galvanisk isolator är en burk med två polskruvar som innehåller två motkopplade dioder. Dvs för spänningar under 0,6-0.7V så leder den inte ström, men för spänningar över så leder den. Kopplas mellan båtens skyddsjord och skrovet eller motorn/drevet.

Iden är att små spänningar under lång tid inte ska ge farlig ström som ger korrosion.

Tyvärr så kan spänningen i skyddsjorden vara väl över 0.7v på vissa ställen i Sverige, då får man likförbaskat krypströmmar så det är tveksamt om den hjälper här i landet. Men oftast så kanske den hjälper. Svårt att veta. Min personliga teori är att det är pengar i sjön.

Bättre är att dra INTE koppla 220V skyddsjorden till motor/drev/skrov alls. Då vet man till 100% att ens egen båt inte har den typen av strömmar.

 

Det finns artiklar om drev som fått korrosion fast båten inte varit ansluten till något alls. Det finns då misstankar om att båtgrannar haft jordfelströmmar som på något sätt passerat den egna båten genom vattnet på något sätt. Fast jag begriper inte riktigt hur. Osäker på sanningshalten.

 

Jordfelsbrytaren är en annan sak som inte har alls med skyddsjorden att göra. Den skyddar inte mot galvanisk korrosion utan mot personskada. Den mäter skillnaden mellan strömmen i ledarna. Om det är fel på en apparat så kan en del ström smita iväg til jord, jordfel. Eventuellt genom en person som tar i den felaktiga apparaten. Om inte EXAKT lika mycket ström kommer tillbaka som går ut så slår brytaren ifrån. (om skillnaden in/ut är mer än 0.03 A).

Det gör inget att ha flera jordfelsbrytare i serie, man kan ju lägga till på ställen utan jordfelsbrytare nån gång, så det är bra att ha en själv i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett uttömmande tyckande/svar - känns bra att ha er att tillgå.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...