Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
ornviksjuttiosex

HR 510 70,80 eller 90hk?

Rekommendera Poster

Hej

Har efter mycket funderande bestämt mig, det blir en HR510. Men vilekn motorstorlek skall jag välja? Kommer att användas i Mälaren för transport och ibland vattenskidor.

Nu är ju 70-90hk samma 1,5l motor.

Skall man  bottenmåla en ny båt för vatten enligt ovan, eller räcker det om man tar upp den 2 ggr per säsong för tvätt?

Örnviken från -76 kommer att bli pensionerad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför valde du just den båten? Finns många både bättre mer praktiska och snyggare men framförallt så är väll inte kvaliteen den bästa på HR i allafall inte på dom jag sett.

Nåja smaken är delad och vill du ha den så skulle jag lätt välja 90hk. Den andra är ju en strypt verision av den och blir därför lika tung som 90hk fast har bara 70hk. du får bättre ekonomi i att köra 90hk då den lär gå billigare i march. Sen slipper du ångra att du köpte den mindre motorn. Tror även att andrahandsvärdet är bättre på en båt med det större motoralternativet.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför jag valde den?

Jag har sett några år gamla Ryds, Uttern och Örnvik. De har inte visat sig vara några höjdare vad gäller kvalite.

HR har hydraulstyrning, fast tank 70l, vattenskidstång, riktiga stolar, riktig vindruta, man kan gå runt pga centerkonsol. Den är byggd i sverige, det är inte de ovannämnda.

Jag kan hålla med dig om att man bäör nog välja en 90hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du jämfört  plasten i en HR med nån fisk båt tex Yamarin. Banka i sidan med knytnäven så förstår du vad jag menar.

Jag kan hålla med om att både ryds örnvik inte är kvalitetsbåtar jag har själv haft ett par Rydsar. ricktiga skitbåtar kvalitetsmässigt men förbannat trevliga i sjön och snygga. dessutom billiga. Uttern är rätt ok i kvaliteen även om vissa barnsjukdommar har funnits men så är det ju på alla märken.

Jag klassar både HR Ryds o örnvik som billiga båtar med kvalitee som duger men det är inte top of the line. Av dessa är HR den sista jag skulle välja. Dels för att det är dålig kvalitee på plasten och dels för att dom säljs med Tuhatsu. Skulle mycket hälre välja en båt med Yamaha mercury Suzuki Honda tex. och detta dels för att man vill ha en bra båt med en bra motor men även för att jag tänker på andrahandsvärdet.

Detta är vad jag tycker och jag vet att det finns folk som tycker annat men jag vill bara delge dig av mina erfarenheter så kan du ju själv endå välja.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo det har du nogg rätt i. Jag tror dom säljs med båda. den återförsäljaren vi har närmast oss säljer oftast med Tuhatsu.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en HR 510 med en Yamaha 100 nu i höst, har dock inte hunnit köra mer än drygt 10 timmar men är mycket nöjd. Har inte hittat nåt än som jag är missnöjd med.

Kommer INTE att bottenmåla, dels så ligger båten i vänern och dels för att jag har tröttnat på allt jobb med bottenmålning. Tar hellre upp båten en eller två gånger extra per säsong.

Senast ändrad av hjalleman | 09 november 2009 | 08:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två grannar har varsin HR465 med Suzuki 50 4-t. Båda är jättenöjda. Inte lyxiga på något sätt men finish och utförande klart i paritet med priset. Kan hålla med om att Yamarin mfl har bättre finish och kvalitet, men de kostar ju oxå mer. Jmf HR med Ryds, Uttern mfl tycker jag inte HR är ett sämre alternativ alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns folk som är nöjda med en Ryss-Lada eller en Simca också. själv sulle jag inte köpa skiten.

Alla har olika smak och tycke. Tycker tex ryds håller minst lika bra kvalitee som en HR men dom går fan så mycket finare i vattnet och kostar lika mkt.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att inte Storebro gör båtar i den storleken. hade varit härligt. Har du tittat på Theri båtarna? Kanonfina styrpulpetare. Cresent båtarna är också fina fiskebåtar. Finns ett jättelång tråd om ryds 568 där du kan läsa det mesta om båten. Även jag har bidragit där med några kloka råd.

Styrbjrn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yammamoto verkar lite partisk....Flört

HR 510 säljs med Suzuki, 70-80-90hk är den nya motorn på1.5l

Jag kan hålla med om att Yamarin är en kvalitetsbåt liksom HR men inte de andra.

Har du någon erfarenhet av Hr 510 eller är du bara en proffstyckare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur att det finns några vettiga där ute...Glad

Hur upplever du balansen med en 100hk? Den blir inte för tung?

Det där med bottenmålning håller jag med fullständigt med om!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej upplever inga som helst problem med balansen, 100 hästaren är samma motor som 80 hästaren. Väger ca 170kg

Att Rydsen skulle gå bättre i vattnet kan jag inte hålla med om. Syrran och hennes man hade en Ryds 510 gti och jag upplever ingen som helst skillnad i gången i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag är inte partisk på nått vis. Har kört många olika båtar bla HR 510 och Ryds 510gti Ingen av dom är enligt mitt tycke en båt i närheten av kvaliteen som tex Yamarin har men båda är ändå mycket båt för pengarna det kan jag hålla med om.  

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar väl inte på fullaste allvar att HR är en kvalitétsbåt? Skämtare där.Flört Att jämföra HR och Yamarin är som att likställa Trabant och BMW. Banka på skroven och kolla fastsättningarna av detaljer till att börja med så ser du en milsvidd skillnad går du sedan djupare in ocj jämför kvalitén på plast och gelcoat så förstår du mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HR är i högsta grad bland det bästa som gjorts i det segmentet och dom görs på bästa sätt.  Skroven gjuts i Polen med hög presision och båtarna monteras sen ihop i Laxå. det är lätt top of the line det kan jag garantera då jag själv jobbat i fabriken ett par år som fabriksförman

Dom har 11 olika modeller som var och en på sitt sätt passar in på de krav och önskemål Du som båtköpare ställer. I deras nya broschyr kan du granska och jämföra deras båtar från den lilla lätta smidiga HR 325:an till stora rymliga HR 510:an.
Små båtar som går att transportera på biltaket till breda, stadiga styrpulpetbåtar för öppen sjö, som tål kraftiga motorer.

Så du kan med gott sammvete köpa en HR

Styrbjrn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Isbrytarn

Känns lite surt att bli utdömd för att man gillar fel märke. I övrigt har jag ingen bättre åsikt än att jag skulle nog välja den största motor jag har råd med.

/Isbrytarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte dömma ut nån. Alla får ju ha vilken båt de vill men TS hade ju bestämt sig men inte köpt båt enu så då ville jag bara upplysa honom om att det finns andra alternativ som i mina ögon är bättre för samma pengar. Jag har full förståelse för att folk köper vilken båt de vill. och jag ber om ursäkt om nån tog illa vid.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla råd, både bra och dåliga!

Till de många självutnämnda till allvetare vill jag rekommendera att tänk innan ni skriver. Ni sprider  motsägande åsikter, ni är inte trovärdiga.

Det får bli en HR510 med 90hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...