Groenling 3 Postad 8 November , 2009 Hejjag undrar om utombordare (2-takt Evinrude E-tech och 4-Mercury) har thermostater. Min gissning är att de inte ha sådana. Men det är bara en gissning. Nån som vet? sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 8 November , 2009 Jag är ganska säker på att dom har termostat båda två men är inte hundra. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 November , 2009 100% de har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 9 November , 2009 Det betyder isåfall ju att man måste köra motorn varm, när man skall spola den, eftersom thermostaten måste ju öppnas. Hur långt tid kan det ta på tomgång, 3-4 minuter? Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 November , 2009 ja minst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 9 November , 2009 Kör 5-6 min då är du på säkra sidan. Dumt att chansa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 10 November , 2009 Jag har för mig att min skvallerstråle alltid syns, varm som kall? Har även ny termostat. Är det normala att det inte kommer vatten ur skvallerröret innan termostaten öppnar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 November , 2009 det är lite olika på konstuktionen på motorerna fast de flesta så kommer kontrollstrålen fast thermostaten är stängd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 10 November , 2009 E-TEC har iaf termostat. Den kan också genomspolas med att koppla en vatten slang(1/2 tums slang passar direkt, använd lågt tryck och låga varv) där vattnet kommer ut. Spolningen lär vara lika effektiv om motorn är i gång eller avstängd, uppfälld eller nerfälld. Kan köras med vatten som kommer in där det normalt kommer ut, låter konstigt men det är helt ok enl tillverkaren, egna erfarenheter och experter på etecownersgroup.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 11 November , 2009 Låter enkelt, men kan ju inte vara effektiv, när motorn är avstängt. Thermostaten är ju stängd sdå och man spolar bara en lilla vattenkretslopp.....Och´ om man anslutar vattenslangen där bak, var tar kylvattnet vägen??? en väldigt nyfiken Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 11 November , 2009 Hej Är ganska säker att båda har termostat (typ 99,9999%). De skulle gå illa annars. Det tar ett bra tag att få motorn varm på land. Du känner när skavllerstrålen blir ljumen, då är den öppen. Det tar ca 10 minuer med ca 2000 varv på min Yama 70 hk från 04 at få den att öppna. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 11 November , 2009 Jag är själv ingen expert, vattnet rinner inne i kylkanalerna, man hör det t.om när motorn är avstängd, vattnet rinner ut nere vid propellern när man spolar via utloppet.. Är tänkt att vara enkelt att sköta, det var en av grundtankarna när Evinrude konstruerade E-TEC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser