Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Groenling

Thermostat på utombordare??

Rekommendera Poster

Hejjag undrar om utombordare (2-takt Evinrude E-tech och 4-Mercury) har thermostater. Min gissning är att de inte ha sådana. Men det är bara en gissning. Nån som vet?

sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det betyder isåfall ju att man måste köra motorn varm, när man skall spola den, eftersom thermostaten måste ju öppnas. Hur långt tid kan det ta på tomgång, 3-4 minuter?

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att min skvallerstråle alltid syns, varm som kall? Har även ny termostat.

Är det normala att det inte kommer vatten ur skvallerröret innan termostaten öppnar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är lite olika på konstuktionen på motorerna fast de flesta så kommer kontrollstrålen  fast thermostaten är stängd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E-TEC har iaf termostat. Den kan också genomspolas med att koppla en vatten slang(1/2 tums slang passar direkt, använd lågt tryck och låga varv) där vattnet kommer ut. Spolningen lär vara lika effektiv om motorn är i gång eller avstängd, uppfälld eller nerfälld. Kan köras med vatten som kommer in där det normalt kommer ut, låter konstigt men det är helt ok enl tillverkaren, egna erfarenheter och experter på etecownersgroup..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter enkelt, men kan ju inte vara effektiv, när motorn är avstängt. Thermostaten är ju stängd sdå och man spolar bara en lilla vattenkretslopp.....Och´ om man anslutar vattenslangen där bak, var tar kylvattnet vägen???

en väldigt nyfiken Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är ganska säker att båda har termostat (typ 99,9999%).
De skulle gå illa annars.

Det tar ett bra tag att få motorn varm på land.
Du känner när skavllerstrålen blir ljumen, då är den öppen.
Det tar ca 10 minuer med ca 2000 varv på min Yama 70 hk från 04 at få den att öppna.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är själv ingen expert, vattnet rinner inne i kylkanalerna, man hör det t.om när motorn är avstängd, vattnet rinner ut nere vid propellern när man spolar via utloppet.. Är tänkt att vara enkelt att sköta, det var en av grundtankarna när Evinrude konstruerade E-TEC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...