Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Trophy2

Varför inte tömma motorn på vatten?

Rekommendera Poster

Dags för en förmodligen korkad frågaSkäms

Kanske är det några som jag, som är lite oroliga att glykolblandningen i motorn inte är tillräcklig.Tänk om det slår till och blir minus 30, och frostskyddet bara ligger på minus 20! Min fråga är då, varför tömmer man inte ut allt vatten efter genomkörning, då finns det ju inget som kan frysa sönder, eller,,,? Vet att glykolen också rostskyddar, men rostar verkligen motorn SÅ mycket om den är tom på vatten ? Är ingen mekaniker direkt, så ha överseende om frågan är, som sagt, korkadGlad

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog inte vara speciellt orolig, glykolvattnet håller nog en tillräcklig frysskydd, det finns mätare att köpa på bensinstationer och andra firmor som säljer glykol som du kan kolla temperaturtåligheten på ditt kylvatten med. Även om det blir några grader mer under en kort period så brukar det inte vara någon fara, det får ju bli rätt mycket kallare innan det blir riktig hård is, det blir ju först en issörja som sedan blir hårdare ju kallare det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool
Om du tömmer motorn på vatten så får luftens syre fritt tillträde till den fukt som alltid finns kvar i kanalerna. Då trivs rosten bra hela vintern. Jämför med järn eller en motor som legat under vatten, så fort den kommer upp sätter rostangreppen fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är bättre se till att glykolblandningen i motorn är fryssäker. Pumpa ur lite med en tömningskran eller vacuum-oljebytare och fyll på koncentrerad glykol. Luft i kylkanaler betyder rostrisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Det är alltså rostfaran som gör att det bör vara fullt i motorn. En fråga till Anders_St: du säger ... och fyll på koncentrerad glykol. Var skall jag fylla på? Drevet är bortplockat (AlphaOne med intag i drevet) så jag kan inte köra runt motorn. En annan fråga när jag ändå håller på; Dom glykolmätare jag har hittat mäter Metanol- eller Etylyen glykol. Blir det rätt resultat även på miljöglykol som är ju är Propylen? Eller är Propylen kanske samma sak som nåt av dom andra? (vilade lite under kemi lektionernaGlad)

 

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att även om man har rätt små mängder med Glykol så kommer inte vattnet kunna expandera, det blir en sörja. Vattnet kristalliseras. Och även om man bara har så lite som 20/80 glykol i -30 så kommer det inte att få spräng kraft som skadar motorn.

Det folk glömmer att tänka på är att fryskyddet på blandningen motsvarar rinnade kylvatten. Om motorn skall köras under vintern krävs ju att det är rinnande, men för vinterkonservering för en motor som skall stå hela vintern, spelar det ingen större roll om det är en sörja i motorsystemet. Bara det vatten som står där inte har någon sprängverkan. Många blandar i överdrivet mycket glykol för vinterkoncerveringen.

Lite USA tänk, ju mer destu bättre. prova själv att slå in en liten skvätt glykol i ett vattenglas, låt stå ute under vintern. Så skall ni se att det inte finns någon sprängkraft alls i det vattnet. glaset är intakt, och i samma nivå som när det var rinnande.

Och nu till frågan: Alpha dreven impreller pumpar inte vatten till motorn, utan bara som kylning till själva drevet. Så även om du har plockat bort drevet. Så kan du vinterkoncervera motorn.

Antagligen har du ett vattenintag under båten som leder kylvatten till själva motorn, värmeväxlaren beroende på om du har slutetkylsystem eller om motorn är sjövattenkyld.

Samma procedur för vinterkoncerveringen men har du slytet kylsystem så räcker att köra motorn tills det kommer ut glykolvatten vid drevet.
Har din motor inte slutet kylsystem så måste termostaten vara öppen till motorn före man kan försökra sig om att glykolen har nått hela kylsystemet för motorn. Rekommenderar att du tömmer motorn på allt vatten först, och sedan kör glykol genom motorn. Så är man redigt safe.

Lycka till
Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två skolor i detta. Vi tömmer samtliga (ett par hundra båtar) efter glykolkörningen och åter i med pluggarna. Hittills har inget någonsin fryst. Däremot får vi varje år in någon som gjort det själv och inte tömt och fått en frysskada. Så det är alltid säkrare och tömma och sätt åter pluggarna så du inte får fri lutströmmning. Ingen av motorerna har farit illa av det. Men visst , man kan alltid chansa på att inte tömma, det går nog bra i många fall men inte i alla som vi ser varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Alpha dreven impreller pumpar inte vatten till motorn, utan bara som kylning till själva drevet. Så även om du har plockat bort drevet. Så kan du vinterkoncervera motorn.

Kristian, tack för svaret. Men jag har inget intag under båten, utan vattenintaget i drevet förser både drev och motor med kylning(hoppas jag iaf!). Har alltså redan kört glykolblandning (med muff på intaget i drevet) och det sprutade så småningom  ut grönvatten vid skölden.. Däremot blev motrn för varm, så jag var tvungen att avbryta, vänta en stund och sen fortsätta. Vid mätning med glykolprovare visade den minus 10 grader, vilket känns i minsta laget, därav mina funderingar om att tappa ur ALLT vatten igen. Jag gör nog ett praktiskt test; tappar ut lite kylvatten i en colaflaska, in i frysen och se  vad som händer.
Ledsen om det här började som en fråga, och nu blivit en helt annanSkäms

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alphaderevens impellerpump leverar visst kylvatten till motorn. Att det skulle kyla drevet låter ju lite för bra då många eftermonerar en yttre drevdusch bara för att få kylning till drevet. Sen sitter det en pump på motorn men den hjälper bara till med cirkulationen. Det är i utförande med bravodrev som impellerpumpen sitter på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på, jag antog att du har färskvattenkylning. Dvs 2 st kylsystem:

a) ett system inne i motorn som är fyllt med glykolblandning och som kyls av en värmeväxlare

B) ett sjövattensystem där impellern i drevet pumpar sjövatten genom värmeväxlaren

System a) är alltid fyllt av glykol och har ett s k expansionskärl där man ser kylvätskenivån och kan fylla på mera. Oftast en vit plastbehållare som sitter bredvid överdelen på motorn. Då är det som på en bil att man kollar frysskyddet på glykolen och får hälla ut och fylla på koncentrerad glykol om det är för lite.

System B) är i princip tomt när båten står på land. För att ev vattenskvättar som står kvar inte ska frysa så vinterkonserverar man genom att låta motorn suga i sig glykolblandning som sista åtgärd. Precis som du redan har gjort.

 

S k sjövattenkylning är billigare, då finns bara ett kylsystem dvs man pumpar sjövatten genom hela motorn. Inget expansionskärl.
Med sjövattensystem bör man också köra igenom glykolblandning till vintern, men det är lite knepigare eftersom hela systemet inte spolas igenom om inte termostaten öppnar. Då måste man antingen köra motorn ordentligt varm eller ta bort termostaten under konserveringen.

 

Både Etylenglykol och Polypropylenglykol fungerar lika bra som frostskydd. Men polypropylen är lite dyrare och bryts ner snabbare om det kommer ut i naturen, dvs lite miljövänligare. Ska man spola kylsystem innan vintern så är det snällast att använda Polypropylenglykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två varianter på Alpha gen2 ! På den ena kyls bara drevet /skölden av impellern i drevet och det sitter då ett kylvattenintag i bottnen på båten. Den andra kyler hela motorn med vattnet från drevet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker på vad en del av er menar, men att tömma sötvattensidan (glykolblandningen) varje vinter, är ju lika dumt som att göra samma sak med bilen i vinter, tömma under de kalla nätterna när den står stilla... Se i stället till i god tid att blandningen är korrekt. Var dock noga med att få ut vattet ur sjövattensidan, och glöm inte muggen.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De Alpha gen2 dreven jag sett kyler bara drevet. De båtarna brukar ha separat intag av kylvatten under båten för värmeväxlaren.

Är det annorlunda om båten inte har slutet kylsystem? Då kanske drevet impreller även suger till motorn? Intressant detta... hade jag ingenaning om. uschh farligt att tipsa när det inte stämmer. Har själv haft Alpha drev gen2 och den kylde bara drevet. Motorn hade eget vatteintag.

Är det först versionen av Alpha dreven som även har kylning för motorn? Eller finns finns det olika versioner av Alpha Gen 2?

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns båda versionerna.

Jag har t.ex. en Mecrusiser 4,3 med slutet system för motorn och värmeväxlare som tar kylvattnet från drevet.

Har en kompis med en precis likadan båt med motsvarande motor men den versionen av motor tar sitt kylvatten via ett hål i botten på båten och inte via drevet.

Därför blir det omöjligt at kategoriskt utttala sig om hur det är.

Men att tömma motorn på färskvattensystemet för vintern låter idiotiskt.

Däremot har vissa Mercrusier pluggar för att tömma ut kvarvarande sjövatten ur rör som går till värmeväxlaren. Dessa lossar jag varje service på min motor och tömmer ur det messta av den klykolblandning jag kört igenom sjövattensystemet med.

Detta får rinna ut via dyvikan tillbaka i baljan för att på så sätt ta hand om glykolblandningen till nästa år. (samt bespara miljön)

Men aldrig tömmer jag motorns slutna system.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag har ett 30 tal vinterförvaringar här med Alpha gen 2 som kyler motorn och ca 5 som gör som du beskriver det (Men nu blev jag osäker, det kanske är bravo på dom 5, måste kolla)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Först, tack igen alla för alla svar på mina frågor! Kul med sånt engagemang i dennna fråga. Svårt när det finns så  många olika varianter på samma tema. Vad enkelt det vore om alla hade samma...Glad.Och som Ringhede skriver, till Alpha Gen 2 finns det  båda varianter av kylning, dels bara från drevet och dels från drev och separat intag.(säkert nån mer variant också...Skrattande) Och avslutningsvis mitt problem med hurvida jag hade tillträckligt med köldskydd.(mätte ju upp till minus 10 med glykolprovare)Har precis varit ute vid båten och snackat med meken på marinan. Han rådde mig att tappa ur allt vatten via urtappningssystemet. (har en blå ratt som jag vrider på så rinner allt vatten ut ur motorn) Enligt honom räcker skyddet som glykolgenomkörningen har gett för att få ett rostskydd, och risken för frostskador är noll. Så det blev sea-ray_230 variant som gäller för mig i år.

Tack så länge! 

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...