Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
sandrobot

Val av 80-trailer till Buster XL

Rekommendera Poster

Min Fogelsta-trailer är för liten för min nya båt som är en Buster XL -05 med Yamaha F80. Jag behöver en trailer som klarar minst 590 160 =750 kg och som passar till Buster XLs form. Det blir på gränsen med en 1000-kg trailer så jag antar att jag kanske måste satsa på en 1300-kg trailer. Eller var tror ni. Jag har läst lite om Tiki, TK Trailer och Fogelsta. Är det någon av dessa som ni kan rekommendera?

Tack på förhand! Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med att en 1000 kg-trailer är på gränsen? Jag tycker det verkar som om du har gott om marginal. I a f viktmässigt. Sen ska trailern också passa längdmässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror väl på hur man tänker... 1000kg som i 1000kg totalvikt vilket jag antar att trådskaparen menar så kan det nog vara på gränsen men talar man om 1000kg lastvikt så är det ju lungt.

Skulle nog kolla närmare på Fogelsta eller en Brenderup. Stadiga vagnar från samma tillverkare med lite olika lösningar på vaggor och smådetaljer.

http://www.thuletrailers.se/ShowTrailer.aspx?Id=215&Brand=Brenderup&Country=Sweden&Language=Swedish&Expand=Båttrailers,Båtvagnar

http://www.thuletrailers.se/ShowTrailer.aspx?Id=79&Brand=Fogelsta&Country=Sweden&Language=Swedish&Expand=BromsadeBåttrailer,Båttrailer

Senast ändrad av All_to_slow | 07 november 2009 | 22:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, Det stämmer att jag med 1000-kg trailer avsåg totalvikten. Det ger cirka 730-750 kg lastkapacitet som är i lägsta laget. Jag börjar inse att jag behöver ett tyngre släp. Erfarenheter av olika trailers i stroleksordning 1000-1300 kg totalvikt efterlyses! Jag är speciellt intresserad av vad ni tycker om Tiki. De har en uppbyggnad med endast en mitt balk. Det skulle underlätta bottenmålningen men hur är det att köra ett sådant släp? Jag skall söka lite mer på egen hand i gamla inlägg också. Mvh/Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en nyservad Fogelsta 1300 från 2001 som jag betalade 18 500 kr för. Jag blev imponerad av Fogelstas rejäla konstruktion och tyckte att det vr ett vettigt pris!

Tack!
Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...