tibbas 0 Postad 6 November , 2009 Hej, Jag har en searay 240 med en sealand toalett. Längt bak på båten finne ett lock där det står wastewater. Jag antar att det är här som man tömmer toaletten. Finns det några bra pumpar så man kan göra detta själv utan att köra in till någon marina?' mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 7 November , 2009 Hej Fredrik. Det som du ska göra verkar riktigt äckligt ! Ett sätt är att köpa en våtdammsugare med hög effekt typ en större Kärcher. Det borde funka. Hur du sedan gör med skiten i dammsugaren e din sak de e ju din skit. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 November , 2009 Håller med Zinderella... låter inte som det är så kul... minst sagt. Kan du inte ta ut båten på öppen sjö o dumpa skiten i frivattnet istället, om du nu inte har tillgång till nån marina m tömning i närheten..? (Jaja, nu kommer arton miljönissar och trettiofyra trädkramare att dissa mitt förslag, men hellre lite skit i vattnet än en stor jävla hög på skogsstigen från en hund vars ägare inte har körkort....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 November , 2009 Nånå, det är väl det som inte går. För att tömma med ombordresurser, lagligt eller på annat sätt, krävs tydligen en sugpump eftersom tanken verkar sakna bottenanslutning. Nån modern sorts vakuum-dass tydligen. Lämplig pump finns på sealands hemsida, där iofs även ljuddämpare till pumpen kan hittas. Ljuddämpare...hmmm. http://www.sealandtechnology.com/prod.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tibbas 0 Postad 8 November , 2009 Tack för alla svar! Är det någon av er som som har detta systemet? De pumpar på sidan verkar vara sådana man integrerar i båten. Jag har ingen aning av hur det fungerar. Tar man i en slang i locket där det står wastewater o sen pumpar upp det på land? mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 November , 2009 Att ha ett system för enbart sugtömning tycker jag inte verkar bra. I den båt jag har idag har jag bara utlopp direkt till havet. Det är herller inte bra. Kommer att under vintern installera hålltank med. Jag kommer att förutom tömning av tanken till havet installera utag på däck för sugtömning. Installerade sugtömning på en tidigare båt när bottenventilen för utloppet till havet inte gick att öppa. Det var ett äventyr. I marinan fanns en pump för sugtömning. Efter att ha tömt håltanken och skjölt ur den med vatten ett par gånger gick ventilen att öppna. Om du, här på MG, går in i menyn till väsnter och klickar på GÄSTHAMNAR. Sen kan du välja et kustkort där du har båten. Klicka sen på AVANCERAD SÖKNING Bocka i SUGTÖMNING näst längst ner i första raden. Klicka på SÖK. Då får du upp de hamnar som påstår sig ha utrustning för sugtömning. Du kan ju begränsa din sökning till lämpligt skärgårdskort. Har du inte tagit upp båten är det ju bara att köra dit och, sätta ner slangen i uttaget på däcket, trycka på startknappen för anläggningen och slurp - så är tanken tom. Det kan ju va läge att reka om det verkligen finns en anläggning och om den fungerar innan. Annars får du vänta till våren. Om det går att tömma med våtdamsugare vet jag inte, men jag skulle i så fall montera en Grovis http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?denied;=yes&@where.ItemID@EQ;=459004&mainpage=ItemDetails.jsp för att samla upp skiten i. Om du får tomt ttanken på det sättet kan du ju kasta grovisen efter väl förättat värv. Om det nu inte finns nån tömningsmöjlighet till havet, skulle jag montera en sådan medans båten står på land. En tråd med en del matnyttigt http://www.maringuiden.se/forum/;thread=77732 tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 November , 2009 Efter att ha postat mitt tidigare inlägg satte jag mig att läsa På kryss nr 9. Under rubriken Åtta Glas (insändarsidan) skriver Lennart Forsten från Finlan bl.a. under rubriken Ekologiskt och enkelt.; En vanlig mekansisk länspump fästes i däcksgenomföringen och toainehållet pumpas över i en 10 liters plastdunk som jag sen tömmer på vår kompost eller i en toalett. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 November , 2009 Vakuum-toan använder tydligen bara en 1/4-del så mycket vatten som en el-toa, 0,5 liter per spolning. Verkar ganska svårpumpat, kan tyckas. Men inte värre än att överbord-pumpen (extratillbehör) på 12V 6A (=72 W) klarar 11 liter/min. Men då är ju inte lyfthöjden alls stor, går ju ut genom skrovsidan. Tommys tips verkar bra allihop, frågetecknet blir väl lyfthöjden kombinerat med det låga vatteninnehållet, gissar jag. Hursomhelst, manualer finns på sealandsajten. Anpassnings-tillbehör för däcksanslutning, skötselråd och vintrings-tips mm. Här för en modell av många:http://www.sealandtechnology.com/pdf/600340066 VacuFlush toilet manual.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser