Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
hosianna

Hur står ni ut med hösten?

Rekommendera Poster

Jag är så less på höstar. Har varit med om 42 stycken vid det här laget. Går dom att avskaffa? Att kolla på sommarbilder från bland annat båtsemestern gör bara saken ännu värre.

Jag vill därför ha lite tips. Vad gör ni för att stå ut till nästa sommar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ignorerar termometer och ruskväder,  pular med båten och tuffar runt lite i en nästan öde skärgård samt fiskar... M.a.o. samma som på sommaren, fast med med kläder på kroppen och inte så många dopp i sjön hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bio. Teater. Opera. TV. Grogg. Promenad. Samkväm (vilket ord). Kalas.

Sen har man de väsentliga sakerna. Båten måste taggas för kommande säsong.

Grejer köpas. Kanske en radar?

En kurs i psykologi, hur få mannen/hustrun att segla ut så långt så man inte ser land.

Hur tråkig hösten än är så är den en språngbräda för kommande fantastiska äventyr. Allt man inte sett förr är ett nytt oskrivet blad!

Lät väl bra i höstens bedrövliga tid (med krökt propelleraxel)?

Alltid nåt att pyssla med. Ska fylla värmartanken nu och få upp tempen i kajutan och städa upp lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är bara en månad på året värdelös - november. I oktober är det fortfarande båtliv och i december kan man tända alla jul-ljus. Januari kommer med isar att segla på och redan i februari börjar båtrusningstarmen rycka. I mars är båtsäsongen i full förberedelse och från april - okt är det båtsäsong.

Men november  Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi åker till fjällen. Tänder en brasa, myser och åker skidor.

November kan vara fin

post-10011607-1394236149,3606_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ångesten har gått över nu.... det tog en månad...nu fokuserar vi på skidor - men var är snön?

Jag drömmer varje dag om de morgnar när jag vaknar tidigt, brygger en kopp kaffe och sitter i sittbrunnen och njuter....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får åka till snön.

Ramundberget 10/10-09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snö.. Skidor... Drömma om kommande.. Juleljus...

Visst kändes det lite tungt igår morse när man vaknade och bryggan var vit, men regnet kom snart och gjorde allt fint igen.
Sickna jäkla pessimister ni är. Imorrn f.m. sticker jag ut (visserligen utan segel men ändå) för att fika i lugn o ro på nån fin liten ö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hösten  - det är väl den bästa av årstiderna.

Badgästerna har åkt hem och det är lungt och fint i skärgården.

Det växer svamp och bär i skogen.

Man har gott om tid för det man vill göra med båten.

Kan det bli bättre?

Det är ju lungt på vintern också, men det där vita som kommer nån gång emellanåt och som försvinner strax efter att man flyttat bort det från garaginfarten, är jag inte speciellt förtjust i.

Vårens tid är allt för jäktig. Allt skall va klart till semestern, som om det inte fanns nåt liv efter detta.

Sommarn är vär rätt ok om det inte var för alla badgäster och att skärgården är nedlusad med båtar. Och dessutom försvinner den liksom sanden, som vi silar genom handen, som en dröm den bleknar bort. Den är alltför, alltför kort.

Nej den bästa årstiden är hösten.

Nån har ju skrivit;Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.

Vem var föresten det?

tommy

post-945-1394236149,5335_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enda att göra på hösten är ju att meka med båten :D, man hittar alltid något att göra :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen

Visstär det skönt när skärgården avfolkas. Bästa seglingarna är i september för oss som måste in för upptagning i oktober.

Men nästa år funderar vi på att ta upp först i december. Då kan vi stanna i skärgården till i november. Har en utmärkt skärgårdsbas på Gräddö.

Det ska bli härligt att få ha vikarna för sig själv och se alla fågelsträck söderut, plocka svamp och bär. Sedan mysa i en varm båt. Kolla in elden i kaminen, lyssna på god musik och dricka något gott och närande.

Novembertristessen kommer nog försvinna med dena taktik och det är inte överjävligt dyrt att hyra en kran för egen upptagning heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan! Håller fullständigt med om att hösten är bästa årstiden att vara ute med båt! Luften är härligt klar och frisk och man kan njuta av ensamheten och uppleva frihetskänslan på ett mycket mera påtagligt sätt. Och att kura ihop sej ombord på kvällen, när det blivit mörkt ute och tända värmeljus och äta och dricka nåt gott... Kan livet bli bättre än så?! Jag tror att för min del ialla fall, så handlar segling om längtan efter att bara vara vi och vår båt, långt från all stress och alla måsten och krav i land. Så att trängas i överfulla gästhamnar under högsäsong, det är nog inte riktigt min grej. Vi tog upp vår båt i torsdags (kostade 800 att hyra kran) men nästa år tror jag vi behåller henne i längre. Det gäller att njuta av livet!GladMVH Marine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marine

Jag läser med förfäran ditt inlägg. Att ingen - åtminstone jag - kunde varnater när ni började med båttankar. Båtar och segling är inget intesse - det är en sjukdom. För vissa går det över ganska snabbt. För en del blir det en kronisk åkomma. Flört Så är det för mig. Började segla när jag var 14 år - nu är jag 60 . För mig blev båtar, och i första hand båtjobbande, väldigt snabb en  kroniskt åkomma. Det blir allt värre med åren. Jag har länge varit övertyad om att åkomman är obotlig. Cool

Har under många år seglat i Augusti. Konstaterade under årets Augustisegling, att man nog får flytta fram den tidpunkten till September m man inte vill trängas i natur- och gästhamnar. Sen har man ju inte ensamrätt på skärgården bara för att man är skärgårdsbo och jag önskar verkligen att alla som vill kan ha möjligheten att koma ut på sjön.

Om man vill ha lite mindre båt runt omkring sig är ju Bottenhavet och Bottenviken fina seglingsområden.

Hur är det i Vänern? Mycke båtar?

Har själv bara seglat igenom från Sjötorp till Vännersborg vid några tillfällen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju nu man tar fram tillbehörskattalogerna och drömmer om vad man skall köpa till våren.

Man kan ju kolla på filmerna Göta Kanal.....

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, vem vet om varningar hade hjälpt! Glad Med en man som seglat på västkusten sedan han var valp och som alltid drömt om en egen segelbåt, så var det självklart för mej att prova på. Trodde nog jag skulle gilla det, men är ärligt talat förvånad över, HUR MYCKET jag gillar det! Än så länge har vi ju inte kunnat utnyttja Manthona i vackert sommarväder, men jag tror inte det går upp emot de dagar vi hitills haft! Marine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjukt bra inlägg som verkligen slår ner spikhuvudet 1 tum ner i brädan. Hemska människa, du har hittat ett sätt att tränga in i min hjärna och läsa allt vad som där finns.. (inte för att DET tar så lång tid men...)

Var ute på en dagstur idag och gick för motor till en fint ställe där jag gick iland och bara knatade runt o njöt av att så många redan tagit upp sina båtar. De enda baljorna man såg var trollingfanatiker (mmm jag bekänner mig också till den tron) och man kunde verkligen känna sig som om man ägde pölen. En förmiddagsfika, och en liten tupplur senare brassades käk som inmundigades tillsammans m en öl. Helt underbart.

EDIT: Punkter, kommatecken mm är svårt ibland ;)

Senast ändrad av KillerBoo | 07 november 2009 | 16:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ootroligt vad många bra tips. Känns redan som december. Då kanske man kan önska sig julklappar typ grejor till båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här gör jag. Fortsätter segla alltså, och tar upp båten endast ett par månader. Det är den enda besvärjelse man har att ta till. Hösten och vintern är den finaste tiden, vackra stilla naturhamnar och en kust utan stressande motorbåtar och trängsel till sjöss.

Tyvärr har det blivit dåligt denna höst, men det ska jag ta igen. Först segling i södra Indien i december i samband med jobb därnere, sedan förhoppningsvis en ny liten midgetcruiser och segling fr.om. februari här på Västkusten.

hösten 2007

http://oceanplurra.blogspot.com/2007/11/rawalpindi-drmvvaren.html

hösten 2008

http://oceanplurra.blogspot.com/2008/09/nu-brjar-det.html

Fair winds,

Leif, Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglar vidare när jag har lust.

Båten tas på land på sommaren en vecka eller så.

I sanningens namn är jag väl inte ute så mycket mitt i vintern, men det går ju att sitta i båten och känna hur den rör sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker hösten och vintern är sköna årstider i sig, visst saknar man båtlivet om man med det menar då hon ligger i plurret, många timmar blir det under vinterhalvåret med fix och trix. Somnar nästan varje kväll med en tillbehörskatalog i händerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom våran båt inte har tagits upp än tog vi en sväng efter mässbesöket idag. Turen gick runt Dalarö med kapellet uppe och värmaren påslagen. Toppfarten blev några knop sämre än för några veckor sedan men båten är ju inte bottenmålad. Trevligt att se alla blinkande fyrar och ljusen i husen. När vi kom till kanalen gick det inte att köra med sikt genom rutorna längre utan det var bara att knäppa upp och sticka upp huvudet. Fortfarande många båtar som är ute och åker. Lite spökligt såg vi ett vitt ljus som verkade röra sig ovanpå vattnet. När vi kom riktigt nära såg vi att det var en människa i kanot med lanterna som kom paddlande. 

Senast ändrad av 666D3 | 07 november 2009 | 19:25

Senast ändrad av 666D3 | 07 november 2009 | 19:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hösten är skön. Den ända tiden på året som det är legitimt att bara göra inget. Typ kolla film peta naveln och dricka dyr dricka utan att någon klagar. Detta blir en laddning för vintern med skidåkning, snöskottning etc. Om vi inte får snö hemma så laddar vi till våren och ger båten en skön överhalning och ger oss ut på böljan den blå.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog mig tiden att bygga en m-jakt. Med ritningar från m-jakt.se så nu blir det vintersegling också. :)

Någon mer än jag som åker jakt i sundsvall? hör av er isåfall. Vore ju skoj om vi var fler än jag.

mvh

Makke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planerar inköp och förbättringar, skriver önskelista, köper lite grejer till båten då och då för att stilla suget, lämnar in seglen för översyn

Vill börja jobba på båten, men en titt ut genom fönstret får mig snabbt att önska  det vore mars månad 2010

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pular med båten, Läser en massa båtlitteratur, kollar på SOS sällskapsresan. drömmer en massa mm mm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I båtlivet ingår fisket för undertecknad,
Högsäsongen börjar i oktober/november
efter de blanka (öring) och pågår till april.

Det enda uppehållet är förstås isen.

Enda tråkiga är att då gäller lillbåten som man inte så
gärna sover över i.

Visst erkänner skulle vara ute än mer om man
konstant hade grönt ljus från hemmet. Obestämd

Att få fisk är inte det primära, men en del i att bara få komma ut.

//Iggy

Cool

Senast ändrad av iggy | 27 november 2009 | 15:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hanterar hösttristessen genom att hålla mig upptagen med annat. Jag går kurser (kustskeppare och VHF-cert), planerar kappseglingar säsongen 2010, fipplar med bloggen och lär mig Wordpress och CSS, planerar nya trimfunktioner, ser över segelgarderoben mm.

Dessutom en solresa varje vinter. I år blir det två veckors vågsurfing i Costa Rica över nyår. Sen blir det förhoppningsvis en veckas lösnöåkning i alperna längre fram i vår. Och efter det är det dags att börja pyssla på varvet. Sweet...

post-21843-1394236170,0127_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...