Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
pojp

Båtfundering

Rekommendera Poster

Funnderar på att byta båt valet står mellan Utter 690 eller Bayliner 2455

Kan man få lite för och nackdelar om båtarna  Tänker utnyttja säsongen

längre har idag en daycrusier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bayliner 2455: Stor i jämförelse och mycket modernare linjer & standardutrustning.

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köp en bayliner om du vill ha en snygg båt med klass. dom gamla nordiska båtarna ser ju inget vidare ut. skulle inte vilja ha en enda nordisk båt innan 90 talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stop! Tänk en gång till. baylinern ser ju ut som nåt som hör hemma i frugans garderob (=damsko). Vet att många faller för bayliner o dyl då de är billiga båtar. Men är du beredd på att skaffa dig allt bekymmer som följer med vid köpet av en halvgammal jänkare.

Låt letandet ta sin tid och titta först o främst på nordiska båtar.

Lycka till

post-10012411-1394236149,588_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte några andra alternativ än dessa två båtar?

Finns ju en uppsjö med nordiska alternativ med högre kvalitet än Bayliner och som ser betydligt trevligare ut än Uttern 690.

Vet ju inte era önskemål om kojplatser m.m ej heller budget men hör är några alternativ:

http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_700_24308843.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_700_23290659.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/vasternorrland/Kabinbat_Ancas_Queen_24_23015627.htm?ca=15&w=3&last=1

http://www.blocket.se/stockholm/Fjord_24_Weekender__80_23658526.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla Flipper 700 eller en Sea Ray midcabinare i samma prisklass. Känns mer kvalitétsmässigt för samma pengar.

Har man tur kan man hitta en fin bayliner. Har man otur får man riva upp ruttna golv och byta tank, renovera drev m.m.

Men men. Sånt hör väl till båtlivet egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett billigt sätt att skaffa sig en bayliner. Hitta 2 likadana skrov vänd upp och ner på det ena och sätt ihopp dom i relingslisten kapa ur ett par hål för fönster i överdelen och kapa ur för sittbrunnenGlad

Nej skämt o sido. Nyare bayliners har betydligt bättre kvalitee en dom gammla och man får mycket båt för pengarna med stora innerutrymmen. dessa båtar tilltalar inte mig men jag förstår att många vill ha dom endå.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan hålla med om kvaliteten, men många dom riktigt dåliga båtarna från 80-90 talen har ju försvunnit.. Å mycket billigare båtägande får man leta efter.. Precis som att köpa en billigare bil (Kia eller vad dom nu heter) så är det billigt både inköp å ägande..

Kolla flybridge modellerna, 2556 eller 2858, mycket mer båt, slipper kapell, kan sitta ute eller inne!

Om man nu inte gillar kapellbåt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror nog oxå att dom flesta vraken av tex 2455 Bayliner -89 osv är antingen slaktade eller  har åtgärdats. tidigare bara haft nordiska båtar men hittade en fin, genomgången 2755 till rätt pris o är mycket nöjd, härliga utrymmen jämfört med våra nordiska båtar i samma storlek, prisklass. Självklart en del negativa sidor men det har mina nordiska båtar oxå haft!!

Här är ett exempel på en genomgången o uppdaterat 2455 som garanterat ger mycket för pengarna.....verkar som alla av det märket är vrak bara pga av märket.

http://www.blocket.se/goteborg/Bayliner_2455__89_Basta_bat_till_basta_pris_23548837.htm?ca=6&w=3

Och förresten......varför köpa vraken när det finns massor av fina, åtgärdade till vettiga priser?

Alltså, mycket båt för lite pengar.

Flipper 700 o Ancas är oxå mycket bra val o mycket båt för pengarna, ekonomiska att köra o att äga.

Storebro en klassiker o snygg men i samma prisklass???Skiljer kring 100.000:-...

Hett ämne men vi låter det inte bli en sån tråd, finns tillräckligt många redan.

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många förslag, de flesta konstruktiva, trist bara att inte trådskaparen bemödat sig med någon respons.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns bra med prutmån på Storebro båtarna! det kan jag garantera. Det viktigaste för en Storebro ägare som går i söljtankar är att Storebron får ett bra hem! Då är inte köpeskillingen det viktigaste.

Pruta på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Respons ja, det är faktiskt ganska många trådar som startas upp och sen ser man ingen aktivitet från trådskaparen överhuvudtaget, han/hon kan ju vara inne utan att vara inloggad, men man undrar ju ibland varför folk ställer frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag funderar på att byta båt så tänker jag alltid på att det skall bli till det bättre. Alltså så vill jag att båten i första hand skall tillgodose mina behov till det bättre än jag hade tidigare, oftast storleken samt motorvalet som avgör det hela samt i vilket syfte. När det gäller generellt längre båtsäsong så skulle jag föredra en större båt med god värmeanläggning, gärna med skjutdörr till inredningen.

/Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är ju en mindre flybridgebåt ett vettigt alternativ..

Det är det enda som jag kommer att sakna nästa sommar, att jag inte har flybridge längre.. Dörr är nästan ett måste i Sverige i mina ögon, om man skall vara ute mer än de soligaste högsommardagarna..

Men det är ju min enkla tanke..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får tacke för alla tipps och ider på olika båtar

Så nu får vi kolla på lite mera båtar och se vad som passar oss.

Ni ska ha de så gott. Och vi vi letar vi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...