Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
fredrik0901

Frakta segelbåt på båt.

Rekommendera Poster

Hej,

jag har lite funderingar på att förkorta det normala året till västindien tor genom att segla dit och sedan frakta tillbaka båten på fartyg.

Finns det någon som vet hur detta funkar att skicka båtar med fartyg, vilka man ska kontakta och vad det kostar?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att man inte har för stor båt om man skallfå in den i en std. container på 40. Invändiga mått: L = 12.03m, B = 2,35m, H = 2,69m.

/S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inte många segelbåtar man får plats med i en container. Motorbåtar är dock en annan femma.

Själv tror jag det är smidigare att segla hem båten eller låta någon annan segla hem den (eller segla dit den).

Det är inte ovanligt att det tillkommer en del diverse avgifter/kostnader utöver platsen på fartyget.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skitsnack: http://www.containeryachts.com/

[/kapning]

Kontakta de stora rederierna och fråga. Allt från V.O. 70or och AC-kattor till J80or och Melges 24or skeppas ju kors och tvärs över planeten så det kan inte vara omöjligt att ta reda på kostnad. Kontakta de lite större rederierna. Wallenius sponsrar ju tex både VOR och Seglarförbundet med transporter om jag inte minns fel så de bör väl kunna svara.
Jag tror att man oftast fraktar en liten segelbåt som däckslast stående i en vagga. Om man kan svetsa vaggan så den har std containerfästen är det nog inte så svårt att få med den över Atlanten.

Lycka till, här är några som gjort precis som du tänkt dig: http://adventure.roxen.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Containers finns i massor av former. En som lär vara aktuell vid frakt av en segelbåt har i princip en bottenpplatta samt fyra hörnstolpar. Detta för att den fortfarande vid behov kan staplas. Svensk utskeppning/inskeppningshamn är oftast Vallham på Tjörn. En kontakt med DFDS Containerfreight lrä ge svar på kostnaden för en dylik transport, men misstänker att den ligger i prisklassen 15-20000,oo skr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm....tjaaa låter inte som en vanlig container :) och om det går att kalla det för en container.haha. En segelbåt är ofta rätt bred dessutom samt rätt hög. Kräver specialbehandling och lär inte vara särskilt billig. Att frakta en vanlig 20ft container brukar ligga mellan 10-13 000kr.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik.

Jag köpte båt i USA förra året och skeppade hem den på ett fartyg och det var DYRT! Nu va båten förvisso ganska stor och tung. Men det gick väldigt smidigt man behövde inte ens masta av. Jag anlitade en Engelsk firma som heter www.petersandmay.com. Det är bara att ta kontakt med dem så får du en offert på frakten.

Mvh Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Wallhamn går inga containerfartyg. Åtminstone inte oceangående. Dom kommer inte in där ens. Gbg hamn är det som gäller för större fartyg.

Det går utmärkt att skeppa båt på rena containerfartyg. De ställs bland containrarna. Ser man titt som tätt.

Vilka rederier som trafikerar västindien har jag dock ingen aning om. Det billigare alternativet utöver att segla båten bör vara att skicka med Ro-Ro fartyg. Tex Gbg-Usa och segla resterande via Bahamas. Kolla med Höegh, Wallénius och ACL. Dom vet säkert vilka som trafikerar Västindien direkt. För att hålla nere kostnaderna bör du skicka masten separat och inte lägga den på däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...