Gusta 0 Postad 6 November , 2009 Hej,har läst spaltmeter i detta ämne,att drev o proppellrar blir mjöl,om jag installerar en dylik tingest,använder den en timme för att värma vatten,jordfelsbrytare å hela baletten,kan det vara så farligt,sötvattenkyld motor,om man använder el när man måste,inte hela tiden. Kan ju förstå om man har den på i dagar i hamn,att det inte är bra,men bara för att få varmt vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 November , 2009 Är det bara kontakt via motorns kylvatten i gummislangar å är det inga stora strömmar och inte så stora materialvandringar. Glykolvatten leder ström dåligt så att stoppa i sladden varje natt i hamn tycker jag är OK. Däremot undviker jag att ha sladden i vid hemmabryggan. Visserligen får jag inte ha kylen kall och varmt vatten när jag nån gång kommer ner till båten men riskerar inte drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 November , 2009 Min varmvattenberedare i bostaden har varit i drift i 12 år 24/7 (sedan jag flyttade in, den är monterad för typ 25 år sedan). Inte tusan läcker den skadlig ström. Min varmvattenberedarei båten ( Isotemp Basic 24) har *oändlig* resistans/perfekt isolation mot jord & sjö (jag har en stålbåt så jag mäter sånt). Att varmvattenberedare KAN läcka lite ström är ett känt faktum, men att dom per definition MÅSTE är inte sant. En riktigt designad värmespiral är helt isolerad från vätskan som ska värmas..punkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 November , 2009 Vi som nu ska installera varmvattenberedaren läste att Isotherm råder till att stänga av strömmen när man inte använder den pg risken för krypströmmar om man inte har en isolationstransförmator. Vi har för säkerhets skull skaffat en transformator, men det är ju ovanligt att man har så det borde för det mesta gå bra ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 November , 2009 Om huset hade haft ett jordspett (som kölen utgör på en båt) kunde motsvarande små strömmar komma krypande. Nu kommer i husfallet visserligen vattnet farande in i huset och fyller rören med vatten med jordpotential så kanske det borde vara samma sak. Fan vet. Jag har mätt också och det är knappt mätbara strömmar mellan t.ex skyddsjord och köl. Beror även på var man hamnar. Spänning på 5 V har jag mätt mellan skyddsjord på bryggan och kölen=vattnet. I sommar har vi inte haft så mycket landström. Propellerns offeranoder är lövtunna. Så tunna har jag aldrig sett dem tidigare. 5 april till 5 november har hon legat i=7 månader. Möjligen lite extra salt vatten. Drevet helt oanfrätt trots rikligt med kopparfärg på aluminiumgodset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 November , 2009 Jag har nu inför bygget och installationer av elsystem fått lära mig något helt nytt. Det är inte primärt salthalten i vattnet som avgör risken för krypströmmar utan vad det är för bergarter runt omkring. I Sverige har vi faktiskt mycket större risk för krypströmmar än i Medelhavsregionen tex. Kanske kan det vara olika risk i olika delar av Sverige också dä vi har lite olika bergarter. Där slutar min kunskap som just nu fö inte gått upp ur sängen ännu och inte kan tillfrågas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 8 November , 2009 Vi har under 3år i prinsip alltid haft landström ansluten när vi legat i hamn, (dock i sötvatten/vättern) I år har vi sällanorkat ansluta elen i hemmahamn och ej hellar haft behovet. när vi gjort då har vi dragit ur sladden till beredaren för säkerhetsskull. Med den takt anoderna har försvunnit hitils lär dom räcka 20år till! Anslut den med en trepolig brytare nolla,fas,jord. (tex dinmonterad tillsammans med jordfelsbrytaren i en central) så kan du bryta bort den helt med ettenlkelt handgrepp. Senast ändrad av Jimsan | 08 november 2009 | 22:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 November , 2009 Håller med Forgus. Problemet/risken är inte extremt stort men varför chansa? Att ligga några dagar eller en vecka på landström är inget problem, men kanske inte inkopplad hela säsongen. Det finns ju också andra risken med att ha el inkopplad hela tiden när man inte är i båten; någon inkopplad och bortglömd pryl kan bli varm o börja brinna. En sak; en vanlig strömbrytare har ingen effekt på eventuella krypströmmar via skyddsjord. Det räcker inte med att stänga av vv-beredaren med strömbrytare. Man måste dra ur kabeln. Problemet är krypströmmar via skyddsjorden, och en strömbrytare eller jordfelsbrytare ska inte (får inte!) bryta skyddsjord. En trepolig brytare för nolla fas och skyddsjord är...lite ovanlig och jag skulle undvika en sådan. Man ska inte överraska den som ev ska jobba med systemet senare med specialkopplingar. Och som Gunnar_ säger; man kan mäta mellan skyddsjord och vattnet på sin egen båt för att se om problemet överhuvudtaget finns!! Åtminstone ett skräckexempel på bortfrätt drev berodde inte alls på jordströmmar från 220V; internt fel på en batteriladdare körde ut 12V 15A laddström i vattnet via drevet som blev förstört på ett par månader. Senast ändrad av Anders_St | 09 november 2009 | 07:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 9 November , 2009 Denna fråga har ju diskuterats till leda- jag har fimpat jorden in till båten och använder bara dubbelisolerade apparater, varmvattenberedaren har jag ändå inte ansluten mer än nödvändigt. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser