Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
EastSide

sälja o köpa ny - hjälp mig lite

Rekommendera Poster

Jag tittar i båttidningar och i annonser tills jag blir helt yr... den svåra frågan är vilken båt som passar för de krav jag har. Det är en sak att läsa och se på bilder och en sak att sedan packa grejjer i en båt, kasta loss och verkligen använda båten - alla praktiska och irriterande detaljer märker man först efter idogt användande. Därför tänkte jag att att kanske man kan få lite bra tips härifrån. folk brukar ju tycka att det är roligt att diskutera fördelar och nackdelar med båtmodeller, så varsågoda att tycka till. så här ser kravspecen ut: 1. vi är två vuxna, en hund och snart ett barn 2. vi använder främst båten soliga dagar på semestern även om jag personligen gärna skulle vilja vara ute i sämre väder bara för att uppleva natur och hav även kyliga höstar och vårar - men jag är nog ganska ensam om det. 3. vi vill kunna sova hyggligt bekvämt i båten åtminstone i 4-5 nätter i sträck 4. vi vill kunna använda båten till wakeboard och tube så båten får inte vara för stor men minst ca 7 meter... 5. båten bör ha en vikt på minst 1500 kg för att få lite tyngd på turer över öppet hav. vi har en ö utanför oskarshamn och åker gärna till blå jungfrun och olika platser på öland och om det skulle gå med den nya båten så tar vi oss nog ända till gotland och väderrapporten verkar pålitlig. bra sjöegenskaper prioriteras högt. 6. det skall vara en båt med generösa sociala ytor; vi har ofta kompisar med oss på dagsturer och vi vill kunna vistas ca 4-6 vuxna pers i båten - inte i ruffen - på ett ledigt sätt samt äta åtminstone minst 4 vuxna och något barn på ett bekvämt sätt 7. en marchfart på åtminstone 20 knop med hygglig bränsleekonomi, mellan 1-1,5 liter/distansen 8. diesel eller bensin? utombordare eller inombordare? har ingen direkt åsikt. diesel verkar driftssäkrare men så pass mycket dyrare i inköp på både ny och begagnad båt att jag undrar om det verkligen är ekonomiskt fördelaktigt? 9. vattentank ho och gärna en dusch på badbrygga. 10. kokmöjligheter 11. antingen en sanitär wc lösning eller ingen alls. inga portipottis eller andra otrevliga lösningar halvt inne i ruffen där man sover... 12. 4 personer skall sitta väl stänk och vindskyddade vid färd utomhus 13. en bra navigationsplats med plats för sjökort förutom förarplatsen; antingen en dubbelsoffa vid förarplats eller en rättvänd stol som passagerarsäte bredvid föraren med bra sikt. 14. Skall vara enkelt att bada från båten och åtminstone 2 ligg-solplatser vuxna. går det att hitta en kvalitetsbåt som möter ovan komplicerade krav om man tänkt sig betala 250-400 tkr? MYCKET tacksam för råd utifrån egna praktiska erfarenheter .tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en båt som jag själv har varit lite intresserad av. Den heter Landau 20, och finns både som Walkabout och kabin.Den kanske skulle kunna vara något för er. Den kostade ny för ett år sedan ca 360.000 med en 60 hp fyrtaktare. Säljs av Bengs Marin i Göteborg. Den har inte funnits mer än ett par år i Sverige, engelsk har jag för mig, så det finns nog inte många begagnade på marknaden. Den har i alla fall en ny bottenkonstruktion som verkar lite spännande. Båtnytt har testat den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hittade den på nätet! ser intressant ut. den var engelsk ja och skrovet verkar smart genom att det leder in bogsvallet under båtens sidor och skapar ett lyft, vilket ger både stadga och lättdrivenhet. men den verkar för liten. vi har idag en DC som är 6,35 * 2,35 och det är för litet. Landau har också bara enkla bäddar för två, vi måste få in en till i alla fall... Tack för tipset, hör av dig om du skaffar en och berätta hur den är! .tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mange

Du som redan har en Bayliner, finns det ingen av deras modeller som passar in någorlunda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo, det gör det nog, men jag skall säga att jag är lite rädd för äldre och begagnade bayliners. jag har själv fått fixa lite grejjer med min trots att den var splitterny när jag köpte den. Jag har fått byta ekolod, täta läckande rutor, täta läckande kapell, täta en läckande ankarbox, öppnat den stängda förpulpiten och satt dit en nos av teak så att man ta sig ut föröver, satt i riktiga lanternor istället för den julgransbelysning som satt dör först och lite dylikt pill som tar tid och är lite irriterande. I övrigt och numer är dock båten riktigt bra och sjöegenskaperna och planeringen i båten är suverän. Vi gillar båten riktigt mycket nu efter lite modifieringar och buggfixar men den är för liten helt enkelt. kan kanske tänka mig göra om detta pill igen på en ny men de kostar inte så lite om man skall ha en ny 23-24 fotare. En begagnad är jag som sagt lite rädd för. Möjligtvis en som är bara några år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mange

Ok jag förstår. Hur gammal får den max vara? En favvo båt som jag vill ha är Flipper 777, kolla närmare på den och se om det kan vara något.. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett intressant förslag! jag har faktiskt sneglat på den förut vid något tillfälle för länge sedan. Jag har hört mycket gott om 777. Var kan man läsa om den och se fler bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mange

Hittar inte heller mycket om den på nätet men den omvärderades i Vi Båtägare i nr1/2 -02. Du kan ju maila dom och höra om dom har kvar den tidningen. Sen har den testats i både Båtnytt och Vi Båtägare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst DC

Åka wakeboard o resa till Gotland...hrrmmm...personligen vill jag inte åka till Gotland med en båt under 25 fot....har varit med om det tidigare...o det är ingen upplevelse jag vill göra om...i dina kläder skulle jag satsa på ngn amerikansk daycruiser 25-27 fot som brukar ha generösa utrymmen i sittbrunnen ...och en v8 som motor .Fast de är ju jag det...*s* Kolla båtbörsen o alla marinor...det gäller ju att hitta en båt som tilltalar en i utseendet med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DC: funderat på en större amerikansk DC också och mycket passar väl in på mina behov. Dock är jag ofta besviken på att det inte finns en bra navigationsplats utöver förarplatsen och att man måste pilla med saker som att öppna pulpiten fram, byta till riktiga knapar runt om och lite annat som jag gått igenom med min båt jag har nu. Har du förslag på en lämplig kvalitetsbåt som har vettig navigationsplats och som man kan köpa begagnad med viss trygghet? ang wakeboard och gotland: wakeboard fungerar ju alldeles utmärkt med lite större båt eftersom man skall hålla typ 19 knop och dra lite svall för att kunna ha kul. vattenskidor däremot är ju en annan sak. Någon som kan uttala sig om Windys DC båtar från 80-talet: 7800 och 8800? de ligger i pris precis under 400 000 ser det ut som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mange

En Windy tror jag inte är ett felköp alls, dom är ju kända för hög kvalite rakt igenom och hört en del säga att ingen tar Windy i kvalite men det får stå för dom.. Borde finnas många Windy ägare som vet bättre..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Windy verkar intressant. har också sett lite av Askeladden 705 voyager, verkar också vara en schysst båt, något högre i pris ligger den dock eftersom modellen är ganska ny...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Håkan J

Hej, jag har en Flipper 777, fru, son och hund. Fungerar perfekt. Jag har åkt från Åbo (Finland via Åland till Stockholm) också det fungerade perfekt. Det jag gillar är den öppna lösningen (DC) samt targabågen som gör att det går att åka med kapellet uppe när det regnar, utan att bli hörselskadad av kapellfladder. Flippern är desutom komplett med ordentligt kök, toa, kylskåp och en bra disposition. Den stora skillnaden mot moderna DC är att midcabin saknas samt en utgång till badbrygga saknas. Vinsterna blir en lägre och vackrare båt samt lägre vikt ca 2100 kg, som i sin tur påverkar prestanda och bränsleförbrukning. Titta på blocket.se där finns 2 st till salu. Mvh Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...