Eilean 3 Postad 27 Januari , 2010 jrmanner. Det är ungefär samma tankebanor som mina. Jag/vi har planer att ha en ständigt pågående resa i och runt europa och dess närområden från pensioneringen och tills vi tröttnat. Men jag vill kunna gå i/ur kanalerna när det passar och även besöka en del udda inlandsvatten som exempelvis Douro och om det politiska läget tillåter det, österut in i forna Sovjet. Då blir masttransport obekvämt och trassligt med dyra kranar. Jag har kikat på och nästan bestämt mig för en engelsk Southerly 115 och dessa har i ett fåtal fall byggts med tabernakel. Varvet har lovat mig kompletta ritningar för modifierig om vi inte hittar som redan har tabernakel. De franska aluminiumbåtarna som Ovni med flera faller mig inte riktigt på läppen och känns onödigt dyra. Ett tabernakel och tillhörande detaljer är annars inte omöjligt att fixa på vilken båt som helst. Holländarna är experter och visar att man kan fälla sanslöst långa och spinkiga riggar utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jrmanner 0 Postad 27 Januari , 2010 Eilean! Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PoKo 0 Postad 2 Februari , 2010 Fällköl finns även på billigare båtar så som min egen Oceanis 323 som nu ligger till salu på blocket. Genialt konsept som jag är mycket nöjd med, men tyvärr behöver jag större båt för fasst boende i Medelhavet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 2 Februari , 2010 Om avsikten främst är att uppnå ett litet djupgående är konstruktionen naturligtvis bra. Men för att låta båten stå på botten har den begränsningar. Dessutom är Oceanis 323, i mina ögon, inte någon direkt lämplig långfärdsbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PoKo 0 Postad 3 Februari , 2010 Oceanis'en är även den bygd för att stå på botten. Just nu står den dock på land med enbart en stötta på varje sida ifall kraftiga vindar under vintern. Med bred vinge under kölen och dubbla förtärkta roder står den hur bra som hälst. Djupgåendet är 80cm/2m Om det är den perfekta långfärdsbåten kan naturligtvis diskuteras. Jag tycker personligen at den blir lite liten med sina 10m, men vaddå med dom som seglar jorden runt med 22 fots båtar? Senast ändrad av PoKo | 03 februari 2010 | 11:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Februari , 2010 Poko skriver:...Oceanis'en är även den bygd för att stå på botten. Just nu står den dock på land med enbart en stötta på varje sida ifall kraftiga vindar under vintern. Med bred vinge under kölen och dubbla förtärkta roder står den hur bra som hälst... Du har nog både rätt och fel. Den klarar att stå på botten om den är slät, hård och skyddad från sjögång. Men man skall ha inspekterat platsen vid ebb och vara säker på att ingen sjögång kommer in. Går det inte litet dyning så att båten står och hugger ett slag, eller att det finns ojämnheter, stenar eller gropar, mjuka dyhål som går att belastningen kan bli onormalt hög exempelvis på ena rodret eller att båten hamnar i en farlig lutning blir saken en annan. Jag har undersökt problematiken rätt noga och dessa båtar är byggda för att främst vara grundgående och ibland torrsättas under kontrollerade former. Vilket är jättebra för många men som inte passar mig. Jag vill ha en båt att långfärdssegla med i tidvattenområden som Skottland, Bretagne, Kanalöarna, Scillies och atlantkusten i övrigt. Då måste man chansa en del på bottenförhållandena och räka med att dyning oftast kryper in. Och det klarar bara Southerly, Ovni, en del udda aluminiumbåtar med lyftköl och en del dubbelkölade båtar. Dessutom ser jag klara fördelar med en köl som svängs in i båten framför en som hissa upp vertikalt. Missförstå mig inte - jag är inte ute efter att såga din, eller andra franska båtar. Men alla båtar har sitt användningsområde som de är bäst lämpade för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PoKo 0 Postad 3 Februari , 2010 Jag sitter här med Southerly katalogen. Tittade på ett par av deras modeller på messan i Dusseldorf. Helt klart en båt efter mitt tycke, men lite för dyr tyvärr. Går på drygt 3 mille utan utrustning. Klart jeg ser skilnaden på dessa båtar och min Oceanis, men förstår inte vad du menar med at kölen hissas vertikalt? Det gör den absolut inte i min båt. Under skrovet har min båt en fasst lång järnköl med en grop i mitten. När fällkölen vevas in lägger kölfenen sig i gropen horisontalt under båten. Den kommer inte in i båten, men ligger skyddad inne i den fassta delen. Även om konstruktionen är lite annorlunda jämfört med Southerly så fungerar dom faktiskt på samma sätt. Jag gick på grund flera gånger i somras utanför danmark utan att skada båten det minsta, precis som den inte hällre skulle skadat en Southerly. Läs gärna om det i min blogg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Februari , 2010 Hmm. Då har jag nog missförstått något. Jag trodde att vingarna satt på den rörliga delen och att den sedan drogs in vertikalt i båten. Den svänger alltså kring en lagring i framkant och vinarna är på den fasta delen? Det är ju bra om man smäller på. Någon båt för 3 mille har vi inte råd med. Då spricker planerna på att dra iväg för gott inom 6-7 år. Dessutom har dagens modeller produktvecklats väl mycket, fått en släng av marinaanpassade inredningar och har långt ifrån samma hantverk Southerly hade förr. Trots priset... Vi funderar på en 10-15 år gammal Southerly 115, de hamnar mellen 0,8-1 mille. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PoKo 0 Postad 3 Februari , 2010 nu blev det rätt iaf Finns en enda Southerly nyare än 1990 på yachtworld till under 2 mill http://no.yachtworld.com/core/listing/boatFullDetails.jsp?boat_id=1953876&ybw=&units=Feet&access=Public&listing_id=56189&url= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Februari , 2010 Det där var en 110. Här är en 115:http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/57722/ och http://uk.yachtworld.com/boats/1987/Southerly-115-2156803/United-Kingdom eller http://portsmouth.boatshed.com/southerly_115-boat-15000.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 14 Februari , 2010 Visst är det så, och kurs är inte rätt ord kanske. Två föreläsningar och ett prov är inte mycket till kurs. Precis vad jag menar. Helt meningslöst! Byrokrater...bah... Våga vägra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EllenHilda 0 Postad 3 Januari , 2011 Kolla även http://retd.se/joomla/index.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmyh 0 Postad 21 Januari , 2011 Hur kan du vara så stygg när han frågar om hjälp,skäms på dej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser