ub64 0 Postad 5 November , 2009 Hej jag tänkte höra om någon har erfarenhet av att konservera vinterserva en 4.3 mercrusier mpi med alfa bravo gen 2 drev.?? skall glykos köras från 2 ställen vad jag förstår?. motorolja behöver den bytas varje år oavsett drifttid ?? impellrar hur ofta bör dom bytas ?? enligt verkstad var 3e år någon som har en åsikt. Mvh ub Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 5 November , 2009 Hej. Sök i forumet, där finns hur många svar som helst på hur man konserverar en motor. Oljan bör bytas varje år då det kan samlas fukt i den vilket förkortar motorns livslängd. Impellern bör bytas med det intervall som står i motorns instruktionsbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parolander 0 Postad 5 November , 2009 Kolla mitt inlägg Fråga: Hur många impellers finns det? Enligt Mercruiser, återförsäljare och båtägare skall 2x impeller bytas var 5:e år. Klart du ska byta motorolja och filter nu på hösten, kostar ju nästan ingenting. Oftast finns en slang från motorn (brukar ligga löst under) som du kan leda ut genom dräneringshålet i akterspegeln. Varmkör motorn (se dock till att du har kylning) och sedan är detta bara att öppna slangen och oljan rinner ut. Jag varmkörde och bytte olja innan jag tog upp båten och använde sug istället - fungerar fint också. Konservering om du har separat sjövattenintag: Skruva av drevet så blir det inte stulet under vintern. Kolla YouTube, finns mkt mecktips där Fyll en dunk med miljövänlig Glykol och vatten, ställ den på däck. Stick ner en slang i dunken, koppla ihop den med lämplig spolmuff och tryck muffen mot sjövattenintaget och kör tills glykolen kommer ut via avgaserna någon minut till. Klart Lycka till, PÄR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser