Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
ub64

vinterkonservering ??

Rekommendera Poster

Hej jag tänkte höra om någon har erfarenhet av att konservera vinterserva en 4.3 mercrusier mpi med alfa bravo gen 2 drev.?? skall glykos köras från 2 ställen vad jag förstår?. motorolja behöver den bytas varje år oavsett drifttid ?? impellrar hur ofta bör dom bytas ?? enligt verkstad var 3e år någon som har en åsikt. Mvh ub

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Sök i forumet, där finns hur många svar som helst på hur man konserverar en motor.
Oljan bör bytas varje år då det kan samlas fukt i den vilket förkortar motorns livslängd.
Impellern bör bytas med det intervall som står i motorns instruktionsbok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla mitt inlägg Fråga: Hur många impellers finns det?

Enligt Mercruiser, återförsäljare och båtägare skall 2x impeller bytas var 5:e år. Klart du ska byta motorolja och filter nu på hösten, kostar ju nästan ingenting. Oftast finns en slang från motorn (brukar ligga löst under) som du kan leda ut genom dräneringshålet i akterspegeln. Varmkör motorn (se dock till att du har kylning) och sedan är detta bara att öppna slangen och oljan rinner ut. Jag varmkörde och bytte olja innan jag tog upp båten och använde sug istället - fungerar fint också.

Konservering om du har separat sjövattenintag:
Skruva av drevet så blir det inte stulet under vintern. Kolla YouTube, finns mkt mecktips där

Fyll en dunk med miljövänlig Glykol och vatten, ställ den på däck. Stick ner en slang i dunken, koppla ihop den med lämplig spolmuff och tryck muffen mot sjövattenintaget och kör tills glykolen kommer ut via avgaserna någon minut till.

Klart

Lycka till,
PÄR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...