forgus31 139 Postad 5 November , 2009 Ja då har det hänt det jag alltid varit rädd för. Vid lyftet kom aktre slinget att hamna på propellerhylsan och S-drevet trycktes upp i botten. En oljehinna på vattnet bådade inte gott. När den stod uppallad läckte olja kraftigt ur växelhuset och propelleraxeln var rätt sned. Varvet tar på sig skadan. Tur att vintern är lång. Var noga med uppmärkningen av propeller och logg. Det är lätt hänt då det är lite brådis vid kranen. Om jag inte hade märkt upp propellerns läge hade det nog blivit diskussion om ansvaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 November , 2009 Fy vad trist, men gjort är ju gjort. Bra dock att varvet verkar ta sitt ansvar, för att ändå se till nåt positivt i situationen. Hur då märka upp propeller- och impeller-läge inför lyftet...?? Edit: Svaret är naturligtvis positionen i båtens längsledd, tänka först och skriva sen är nog en bra idé. Edit 2: För den som till äventyrs undrar vilken planet jag kommer ifrån där märkning verkar vara fullständigt okänt, kan jag rapportera följande: Lyfts normalt med gafflar underifrån, och har dessutom lång köl med propellern väl skyddad i ett roder-urtag. Gaffellyft verkar ju ha vissa klara fördelar inser jag, om än en smula trögt... Senast ändrad av Thomas-1 | 05 november 2009 | 17:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 November , 2009 På vårat varv märker vi upp med klisterpilar på sidan av båten som pekar på logg resp. propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 5 November , 2009 Genast blev jag paranoid. Första gången jag skall ta upp en båt med innombordare. Någon med en Möre30 som har ett bra mått eller en bild? Senast ändrad av Gaidin | 05 november 2009 | 16:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 5 November , 2009 När jag tar upp båtar på varvet ( upp till 10-20 st om dan ) så har jag en gubbe med komplett dykutrustning som kontrollerar så slingen sitter som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 5 November , 2009 Var ett par båtar i vår klubb som råkade ut för samma sak, dock upptäcktes detta innan skador uppstod. Vår båt har en tydlig röd markeringn märkt saildrive samt två blå markeringar märkta sling. gissa var kranföraren vill lyfta? Vi lyfter framför drevet och är noga med att dra lingen enda fram till kölen innan vi stramarupp och för slingen bakåt till rätt possition. vill inte gärna göra fel då man tvingas skriva på att lyftet sker på egen risk innan båten lyfts. Senast ändrad av Jimsan | 05 november 2009 | 18:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 November , 2009 Jag kom på en grej idag som skulle kunna vara en extra säkerhet för att undvika att det händer igen. En undervattenskamera och en strålkastare monterad på en arm som kan sänkas ned i vattnet precis vid kranen. Om den är skjutbar några meter i båtens ländriktning och nån meter från kajkanten skulle man nog slippa jobba i blindo. Men det tar väl lite extra tid förstås och det kan vara jäktigt i större hamnar då många båtar ska upp på kort tid. Jag tycker också att det känns bättre att lägga slinget framför S-drevet men en gång kom slinget i kläm mellan S-drevets framkant och kölklacken och tryckte drevet bakåt. Det kraftiga slinget fastnade och var svårt att få loss. Tänkte då på vilka krafter som hela motorn utsattes för i infästningen men motortassarna klarade sig liksom bälgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 November , 2009 Ja det är trist. S-drevet fick nya tätningsringar och ny propellerhylsa för två år sedan. Nu blir det nog ny propelleraxel och hylsan som prop. sitter på kanske också behöver bytas. Motortassarna kan man inte lita på verkar vara allmänt känt, de kan ha gått av speciellt den aktre som dras ut som en gummisnodd. Ungefär halva båtens vikt 2,5 ton skjuter upp S-drevet i båten. Om ni lyfter med gaffel så hänger väl båten på sling också, eller har ni gafflar i kajkanten? Blir ju inte lättare för det känns det som. Skönt att jag inte ska ut och segla på några månader iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 5 November , 2009 Man kan på ett mycket enkelt och helt säkert sätt kontrollera att inte lyftslinget ligger under sådana S-drev som är direkt fastbultade på motorn. Genom att öppna motorhuven och stå så man ser motorn med drevet, och bevaka att de INTE rör sig i förhållande till båten då slinget stramas åt lite grand, bevisas att slinget greppar direkt mot skrovet och inte mot drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 November , 2009 Jo så skulle jag förstås ha gjort med facit i hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 November , 2009 forgus 31 skrev: Om ni lyfter med gaffel så hänger väl båten på sling också, eller har ni gafflar i kajkanten? Blir ju inte lättare för det känns det som. Inget sling, utan en specialbyggd hydraullyft bak på en lastbil som går över på räls ner under vattnet. Gafflarna under kölen och båten lyfts och lutas över lite så att den vilar med sidan, ungefär i vattenlinjehöjd, mot hydraulvagnens kuddar. Ett extra stöd beroende på båttyp sätt ibland tvärs strax framför kölen. Transporten ser ganska vinglig ut och man vågar knappt titta, men båtens tyngdpunkt sitter lågt antar jag. Har i alla fall funkat perfekt hittills, ta i trä... Senast ändrad av Thomas-1 | 09 november 2009 | 12:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 November , 2009 Ja då får man inga problem med att installationer i skrovbotten kan ta skada. Det bli som att ta upp på en slipvagn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 7 November , 2009 Plötsligt hände det! En tröja med denna text på får man av Lars-Gunnar om man vinner en miljon på triss. Efter alla år och alla märkningar och alla gånger jag dykt under båten så lyfte vi på S-drevet i höstas....Plötsligt händet det, alltså! Det som inte får hända, det jag vet om, det jag alltid kontrollerar noga, alltid drar slingen fram till kölen osv... Vi upptäckte dock allt snabbt och sänke direkt.. Den är nu besiktad och det blir bälgbyte och byte av motorkuddar som troligen är lite uttänjda. Detta är dock en solklar försäkringsfråga. Synd bara att man lagt på extra dyr självrisk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Februari , 2010 Ja då var axel rak igen. Jag fick båten av-isad då marinan körde in den varma verkstaden. Provstartade och såg att axeln snurrade rak och fin. Ny bälg till S-drevet, akter motortass och beg. propelleraxel. Finns inte nya att köpa längre. Nu är det snart dags att sjösätta. Åtminstone om man kollar i almanackan. Bara tre-fyra månader kvar och båtmässan öppnar på lördag. En härlig tid nu när det blir ljusare för var dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 Februari , 2010 Och bara ungefär 8 månader kvar till upptagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Februari , 2010 Ja ja ja, en del orkar ju inte ta sig ur vattnet ens när det fryser... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Februari , 2010 Bra. Efter de åtta månaderna är det bara 6-7 månader innan det är sjösättning igen. Kallas att vara optimist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser