Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
hka003

Motorkuddar Monark / Crescent 690

Rekommendera Poster

Obestämd Har en gammal Monark/Crescent 690 med en MD2:a i som står på originalkuddarna, dessa är  naturligtvis slut,  jag drar i alla fall den slutsatsen efter över 40 år.

Har för avsikt att byta dem, men innan jag börjar riva så tänkte jag kolla efter på detta förträffliga forum om det är någon som vet / tror sig veta hur fästena i motorbädden är konstruerade.

Kuddarna är runda o det ser ut som om det är en genomgående centralt placerad gängstång, kan det stämma?, sitter då denna skruvad i ett inplastat gängat vinkeljärn eller är det någon annan konstruktion??????????

Har tyvärr inga bilder på eländet, men kan prestera sådana om någon vill se hur det ser ut.

Blir mycket tacksam för information, Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är volvoorginal vilket jag skulle tro så är det en gängstång som går rakt igenom gummit på ena sidan är det en metallplatta som sitter nedåt, på sidan som är uppåt sitter det en mässingshylsa som täcker gummit. skulle tro att kuddarna är gängade direkt i motorbädd möjligen sitter det med någon mutter. Ska se om jag kan hitta en bild på när jag bytte mina på min albin 25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar hemskt mycket för informationen, det verkar vara som jag trodde, så det blir  väl troligen att skära upp o plasta in ett hyfsat kraftigt gängat vinkeljärn som passar moderna kuddar med två fästskruvar, men det går väl det med o  kupevärma o huv på....................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla annars med någon firma som säljer motorkuddar. Jag tror att Kuntzes i Stockholm säljer. Ta ett foto med mått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen genomgående gängad stång utan det är två stycken stänger punktad i varsin platta som sedan är vulkaniserade med gummit.Dom finns i olika storlekar på dom flesta tillbehörsfirmorna det nedre fästet bör kunna lossas genom att vrida på kudden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför byta till moderna?

Oerhört mycket arbete, till lite nytta som jag ser det.

Dom moderna bygger nästan dubbla höjden, vilket innebär att du får byggaom motorbädden, kanske okså motorfästena.

Den gamla modellen finns  att köpa i lite olika hårdheter, vill minnas att det är blå märkning på din.

Fästbultarna är inte genomgående.

Mitt råd byt till likadana som det sitter nu, du kommer att uppleva det som en helt ny gång på motorn.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvånad Hoppet tändes med ännu så länge flämtande låga,  jag har definitivt ingen större längtan efter att  till varje pris byta till moderna kuddar med allt det extrajobb det medför. Jag utgick (förhoppningsvis felaktigt) att lagen om alltings jävlighet är tillämplig  och att:

/Kuddarna eller liknande inte fanns kvar i sortimentet hos någon

/Det inte går att få bort dem hela, men även om man drar sönder vulkningen till den undre gängstången o den är ohjälpligt fastrostadså bör det ju gå att kapa av, slipa rent o gänga , det bör ju sitta ett järn eller en stor bricka inplastad  under kudden.

Skall definitivt kolla upp med Kuntzes, tittade in på hemsidan o de verkar ha en hel del som iaf ser ut att vara användbart.

Nästa steg blir nu (kanske inte idag i snöstorm, men iaf nästa gång jag blir ledig några dar) att åka ut o dränka kuddar;muttrar  i rostlösning, samt provborra ett litet hål (4-5mm) intill kudden o be en liten bön att jag stöter på metall under plasten.
Tack ALLA som bidragit med info, ingen nämnd, ingen glömd, hoppas att jag kan återkomma med ett inlägg  skrivandes att nya kuddar är på plats o att alla fingrar är kvar samt humöret  något sånär intakt ....Glad

PS.Jag kom på att det kanske kan vara lite intressant för forumsläsarna att få reda på bakgrunden till detta så här kommer det:

För u 2 veckor sen var jag ute ensam o tuffade, en sån där sällsynt fin höstdag, sol lite blåst precis lagom med sjö, det var som Roy eller va det Roger från Macken sjöng Gött å leva, i alla fall ända till jag efter ett litet strandhugg lade i växeln o propelleraxeln med ett litet knerk gick av inne i medbringaren. Konstaterade snart att jag inget kunde göra, såg heller inga båtar någonstans utöver sjön så jag ringde 118118 o bad om numret till Sjöräddningen, o nu ska ni få höra.
DE HITTADE INGET TELEFONNUMMER TILL SJÖRÄDDNINGEN, så gå inte på reklamen de har på TV . men fick iaf tag på sjöräddningen som kom ut o bogserade hem mig (klokt att vara medlem)...
Jag är 100 på att kuddarna under alla år tagit slut o motorn sjunkit i något/några hörn varvid linjeringen inte stämt och axeln har utsatts för såpass påfrestning att den gick av pga utmattning i godset (mässing, så den var inte purung), surt men samtidigt kan man ju se det från andra sidan.... det måste ju ha varit rekorderligt monterat med bra grejer en gång i tiden då det hållit så länge som det trots allt gjorde.DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Detta med 118118 tycker jag att du ska starta en ny tråd med på segel eller motorbåtsforum.

Åter till dina motorkuddar; dom bakre brukar vara i upplösningstillstånd pga olja och diesel, delade i gummit eller hopsjunkna, dom främre som står torrare brukar vara förtorkade och hårda. Skulle tro att det orsakat ditt haveri.

När du har bytt dina gummikuddar är det viktigt att du riktar in din axel noga.

Spara alla chims som ligger under dina motortassar så att du har till inriktningen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevia, jag har kollat igenom hemsidan, men inte hittat nåt så jag skickade ett mail igår 4/11, har inte fått nåt svar ännu, men det kommer väl....

Skickade även till Aquamer som svarade idag (serviceminded, heders) men de rekommenderade en modern variant med två fästbultar så jag går nog på Kuntzes så småningom.

Vad gäller 118118 så  hade de naturligtvis hittat numret efter att ha letat på nätet i ett antal minuter för sin hutlösa minutdebitering, blev omgående riktigt syrak när han inte hade numret till SSRS, det ska de naturligtvis ha lätt o snabbt sökbart ..... så jag avslutade samtalet dit o fick fatt på numret själv, men nu ligger det i telefonen...
Om man ska va lite elak o misstänksam så kanske man kan ana en viss maskning på det att samtalen ska ta lite extra tid, men jag ska inte prata skit om dem, de marknadsför sig så bra så själva via såna här  tillkortakommanden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde, det stämmer säkert att de bakre har säckat ihop, det syns nästan på dem utan att mäta jämfört med de främre, för jag antar att allihop har samma höjd från begynnelsen.

En annan ska jag funderat på lite, ska man ta hårda eller mjuka kuddar har för mig att jag läst nånstans i den digra textmassa som finns på forumet, att någon rekommenderade hårda dylika , det känns mest logiskt, det är ju en rejäl klump som står på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Kolla på Marinepartseurope.com

Välg Diesel

       MD1 MD2 MD3

      Motor

      Motorupphängning MD1

Bara att beställa

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, nu har jag sparat ner Marineparts...., forumet på Drevia var också informativt, nu får det bli lite trevligare väder så ska jag ta tag i'at...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en sen, mycket sen uppföljning på kuddarna o deras föryngringsprocess, beklagar den sena uppdateringen.

Efter mycket funderande hit o dit så beställde jag nya originalkuddar , när dessa skulle monteras så skulle de gamla bort, det löste jag på detta vis:

Motorn ur naturligtvis, en STOR rörtång med vilken jag drog så mycket jag orkade, resultatet av det blev att stb förliga kudde  lossnade så snällt och lät sig gängas ur, bb förliga kudde  gick sönder i vulkningen , de aktre kuddarna kunde jag vrida sönder för hand.

Då hade jag alltså tre stycken halva kuddar som satt som berget i den undre gängan, skar bort så mycket gummi som möjligt från kuddresterna o svetsade på en stor mutter på den lilla stump gänga som var kvar, när de fortfarande var halvröda av pinnsvetsen dränkte jag dem i rostolja samt gav dem ett ordentligt slag med  en liten handslägga o så mer rostolja, sen var det bara att fly ut ur båten o få frisk luft det var mycket go rök efter allt svetsande.

Efter lite kaffe o spankulerande på marinan provade jag med den STORA rörtången o till min oerhörda förtjusning lossade allihop under protest men lossade gjorde dem, för att rädda gängorna var det ett evigt smörjande o fram o tillbakaskruvande, men bort kom dem iaf, med gängorna i behåll så det var bara att montera de nya kuddarna med väl infettade gängor.

Tillbaka med motorn  o allt annat som demonterats. Så det löste sig till det bästa till slut, har kört en hel del i sommar o det blev en väldig skillnad på vibrationer o resonans, det är väl att ta i o påstå att det känns som en  ny maskin, men nöjd är jag....

Åter tack för alla upplysningar jag fått....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid kul med uppföljningar, oavsett tidpunkt! :)

Har iofs en fundering angående hållfastheten vid ev grundstötning, din motor tycks vara beroende av enbart motortassarnas vulkning, där gummit i princip bara är klistrat i tassarnas metalldelar?

(Har läst en ensamseglares beskrivning över hur motorn - vid grundstötning - helt lossnade ifrån fästena och oturligt nog råkade braka igenom motorrums-luckan och landa på hans just då olämpligt placerade fötter. Drog då slutsatsen att hållfastigheten i extrema situationer är värd extra uppmärksamhet.)

Har ingen aning om ifall exemplet ovan alls är tillämpligt i ditt fall, men gissar att i motorbåtars högre farter kan det vara lite extra motiverat att fundera på vad som händer vid ev tvärstopp, upp&ner-vändning etc?

Exempelvis en bastant extra vajer fäst i motorn och sträckt bakåt/neråt - men med visst slack för att inte påverka vibrationsdämpningen i normalfallet - borde kunna förhindra olyckor av detta slag, tänker jag mig !?
Som sagt bara en fundering, men i och för sig praktiskt ganska lätt att utföra som ev komplettering till den nuvarande installationen ... ??

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så långt har jag inte reflekterat, kan säkert finnas risk för dramatisk förskjutning av hela paketet OM det skulle ta tvärstopp, men vid en vanlig grundstötning inbillar jag mig att skutan klättrar upp på grundet via sin icke föraktliga levande kraft (som jag inte kan räkna ut, många år sedan fysiklektionerna), o då blir det inte tvärstopp utan ett slags hastigt fartsänkande.

Då farten inte på något vis är svindlande, går rarast vid 5,7-9 knop så tar jag risken, men en intressant reflektion som kanske de riktiga fartmonstren kan bekymra sig för, men å andra sidan så är de så pass mycket modernare i sin konstruktion så den risken kanske är eliminerad / mindre...

Nu är det snart dags att ta opp o börja med vinterprojektet, har skaffat en gammal MD2B som såldes som skrotmotor, men den ser inte så räddningslöst förlorad ut demonterad så jag ska försöka skrämma liv i den, kan va bra att ha en reserv när den som sitter i dör, för det är ju bara en tidsfråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...