Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Blubb

Turbo?

Rekommendera Poster

Hej, Det enklaste sättet att förbättra vridmomentet på en förbränningsmotor är ju överladdning och det har jag erfarenhet av på land, men i båt har jag två funderingar.

1. Det finns ju båtmotorer med turbo (i allafall diesel) men hur gör man med värmeutvecklingen?

2. En avgasturbo drivs som det låter med avgaserna men på en marinmotor sitter ju vattenkyld avgaslimpa och man kan ju inte mata ett turbinhjul med vattenblandade avgaser.

Allternativet är kompressor men det bygger på höjden. Tacksam för svar.

Blubb

jag är båtfan vad fan är du?

post-10012502-1394236147,5778_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nybliven ägare till båt med dieselturbo så jag har inte kollat hur turbon matas.  Runt våran turbo sitter det  iaf en värmeskyddande filt. Värmen blir förstås oerhört hög så det gäller att ligga länge på låga varv innan man stänger av motorn. Jag belastar inte heller motorn innan den är genomvarm. Jag gissar att laddluftkylaren kyls med vatten men jag har dålig koll än så länge



Senast ändrad av 666D3 | 04 november 2009 | 18:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bild som någon vis kanske kan tyda. Jag har aldrig haft inombordare tidigare och vet inte hur en avgaslimpa ser ut. Värmeskyddet runt turbon syns iaf.

post-10011607-1394236147,6481_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Off-topic

 

Vad är det för båt? Tremlett 21?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbinen drivs av de torra avgaserna, sen är turbon vattenkyld(mantlad). Sjövatten blandas med avgaser efter turbon och trycks ut genom drevet/ avgasröret. Som jag förstått det. Har inte turbo på egna motorn, men är lockad av att sätta dit en och låta ladda den lågt ca. 0,5-0,7 bar, men det är mycket jobb och inte så billigt heller så jag tror inte det blir av.



Senast ändrad av larban | 04 november 2009 | 19:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vare era svar så har bilden klarnat och naturligtvis är det så att torra avgaser blir våta efter turbon. Man skulle kunna använda ett bilgrenrör och turbo sedan blanda med sjövatten från oljekylaren men det lär bli hett som f-n i motorrummet så jag får väl tuffa på i måttlig fart även i fortsättningen ( det lär uppskattas av sambon). På frågan om båten så är det ett halvfabrikat gjutet i finland på gamla smugglerformar om jag förstått det rätt. Bilden hade jag tänkt skulle finnas i kolumnen till vänster men eftersomm min datakunskap suger så blev det som det blev. Skepp ohoj!

post-10012502-1394236147,6928_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allternativet är kompressor men det bygger på höjden.

Någonstans bygger det för det mesta, men det behöver inte bygga på höjden. En jänke-V8 med stenålders rootskompressor ovanpå insuget blir förvisso rätt hög, men det finns ingen anledning att begränsa sig till att använda en så ineffektiv och platskrävande kompressor.

En centrifugalkompressor (samma princip som turbo) kan monteras på valfri plats som man kan dra rem till, som en generator.

En skruvkompressor är betydligt mindre och har högre effektivitet än en roots för motsvarande effekt, dessutom klarar den att arbeta med högre laddtryck. Tack vare den begränsade storleken förekommer det V-motorer med kompressorn monterad där man normalt sett har insuget, det enda man behöver se av den när alla kåpor är på plats är att det sticker fram en axel med en remskiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbokonvertera eller montera kompressor på en bensinmotor i en båt är ingen bra idé.

Visst det finns en och annan V8 med kompressor för marint bruk men då får du räkna med att byta/renovera maskinen var 50:e-100:e timma.

Dieslar och bensin motorer har ett lite olika sätt att arbeta.

Turbodieslar lämpar sig bättre för marint bruk pga. lägre avgastemperatur.

Det blir billigare och bättre för dig att byta till större maskin eller möjligen timma den du har utan överladdning. Vid överladdning på bensinmotorer fås en mycket hög avgastemperatur vid högt effekt uttag. Och högt effekt uttag är vad det hela handlar om när man skall åka fort på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min utombordare har kompressor så det kan inte vara någe problem med värmen där, är ju rätt trångt innanför kåpan....

Mercury Optimax 115

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen när sitter det kompressor på en optimax 115hk?

Desutom blir väl en kompressor inte i närhetan lika varm som en turbo då den bara sitter på insugssidan medans turbon sitter på avgassidan och jobbar med heta avgaser.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en stor skillnad på en motor som är konstruerad för att användas med kompressor från början och en bilmotor som sedan är ombyggd och konverterad för marint bruk  och sedan eftermontera en turbo eller kompressor.

Det måste ni väl förstå?



Senast ändrad av Sebtho | 22 november 2009 | 14:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor är en från fabrik byggd för marint bruk. Att eftermontera turbo eller kompressor är för motorns tillförlitlighet inte annorlunda för bilmotor än för marinmotor däremot så krävs det för turbomontering i båt en annan kylning för att hålla nere temeraturen i motorrummet. en konventionell sugmotortrimning är inte intressant då det påverkar tillförlitligheten och är betydligt dyrare. Sen är det så att ju bättre vridmoment du har till propellern desto bättre acceleration. när man överladdar så räknar man laddtryck x cylindervolym så man lurar motorn att tro den är mycket större än verkligt. Två viktiga faktorer är kompression samt oktan, man kan med fördel köra på etanol då den inehåller 104 oktan och således tillåter ett högre laddtryck. Simma lugnt/Blubb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag väldigt nyfiken på vad det är för motor i din båt?

Jag är som sagt ingen expert på motorer men har lång erfarenhet av att jobba med både marinmotorer och och bilmotorer. Det kanske finns en anledning varför det inte mig veterigen finns någon enda turboladdad standard bensinmotor för marint bruk. Det har att göra med hur man tar ut effekten på en marinmotor. T ex. att hålla en bil i 100km/timmen tar ca: 17hkr medan om du ligger på marsch fart med båten tar du ut ca: 75% av max effekten. Värmeutvecklingen i maskinrummet kan lätt avhjälpas med vatten mantlad avgasturbin som dom flesta marindieslar har. Så det är nog inte problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som de flesta endast tänker hästkrafter när jag efter många år som mekaniker inom banracing är helt såld på vridmomentet för jag anser att ett högt vridmoment är väsentligt mer intressant än en massa hästkrafter som om man trimmar en sugmotor endast har glädje av vid väldigt höga motorvarv medan ett med överladdning högt vridmoment verkar redan från väldigt låga varv man kan sedan med propellerbyte ändå förbättra marchfarten. givetvis kräver det små mekaniska toleranser i motorn samt ett tätare serviceschema, men är överlägset billigaste sättet att öka prestandan. om någon inte har provkört en turbobil så gör det och fega inte på gasen sen är man såld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Kraften är viktigare än effekten. Det är inte så konstigt att Seat har flera turbodieslar med i WTCC och dessutom leder serien. Samma inom LeMans serien där Audi och Peugeot har härjat fritt rätt länge med högt vrid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...