Gäst silviasurfarn Postad 7 November , 2009 Jag handlar mycket på Biltema, främst verktyg (senast en momentnyckel av lite finare slag), och är oftast nöjd med sakerna. De är ganska generösa om man ska reklamera något. Men en riktig nit gick jag på när jag köpte en bränsleslang där. Artnr 25-701. Redan säsongen därpå stod jag och skulle pumpa fram bensin och tyckte att det var väldigt vad det luktade soppa. Tittade ner och såg att delar av slangen bara pulveriserats. Jäklades lite extra med pumpblåsan och upptäckte att även den var precis på gränsen att sönderfalla i sina beståndsdelar. Köpte originalslang till Johnson istället och den är fortfarande helt OK 4 år senare. Slangen som Biltemaslangen ursprungligen fick ersätta var även den Johnson original och gissningsvis minst 10 år gammal. Det är verkligen sant att kvaliteten varierar hos BT. Saker som påverkar sjösäkerheten köper jag därför inte där längre, men jag drar mig inte för att handla bromsbelägg och -skivor till bilen där. Senast ändrad av silviasurfarn | 07 november 2009 | 16:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 November , 2009 Hehe, så sjösäkerheten pillar du inte på, men bromsdetaljer till bilen där man verkligen kan snacka C-kvalité, det handlar du där? Skivorna är f.ö. hemska.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 7 November , 2009 Jag vågar sticka ut hakan och säga ! Den som handlar på Biltema i civila kläder har köpt sina plagg på Dressman har jag fel? Eller ? /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 November , 2009 Haver inga problem med Feltemas utbud. Dom säljer ju original delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 7 November , 2009 Köpte just häftklammer på BT, helt ok, köpte samtidgt en grenkontakt, glapp och helt oanvändbar, förmodligen livsfarlig, mailade elsäkerhetsverket. Det gäller att se upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 November , 2009 Om det nu finns mjukisbrallor, kepsar och joggingdojjor på Dressman så har du helt rätt. har dock inte sett något av detta på Dressman dom få gånger jag har varit inne och vänt på denna Biltemaklädesaffär! men fattar poängen och inte har du fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 7 November , 2009 Jag köpte fyra karbinhakar på Biltema för ca två månader sedan. Märkte idag att två fortfarande fungerar perfekt medans två är rostiga och lite tröga att stänga. Nästan säker på att jag köpte rostfria men det var då det. Får köpa nya på annat ställe till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesperfh16 0 Postad 7 November , 2009 Kan tycka att det är tråkigt att biltema alltid skall märka sina grejor... skulle heller aldrig köpa vitala delar där För mycket utav det dom säljer håller inte direkt länge. Köpte en solcells driven fläkt men ja i lite sjö kan ni ju tänka er hur det gick... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 7 November , 2009 Ringhede, Biltemas våtrumssystem är godkänt av BKR, alltså OK att använda.http://www.bkr.se/lista_godkanda_system.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 7 November , 2009 Nä,hur gick det ? Konstigt att ingen handlar på Biltema,Men alla vet att det går sönder direkt. T,ex Biltemas Batterier. 4 års garanti,i vissa trådar byter experterna sina Batteri efter 3-4 år,för att vara på den säkra sidan. Köp då Biltemas Batterier,o misshandla dem sista Kvartalet o byt på Garantin. Smart va Hahahaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 8 November , 2009 Som vissa här säger så finns det saker som absolut är prisvärt hos Biltema, Clas Ohlson och Jula. Årorna är en sak som vi handlare inte kan konkurera med priserna som de stora kedjorna har. Det beror på de stora inköpen de gör. Säg att Biltema tar in 50 par av 3 längder till alla deras 20 butiker då blir det 3000 par. Självklart får de då ett bättre pris än om jag köper 15 par från tex. Byggplast och båtprylar som ju också de skall ha sin avans. Det finns inte så många tillverkare så kvalitetn är densamma, de tillverkas oftast i Finland. Då de är väldigt skrymmande lönar det sig inte att ta dem från asien heller. Hos Byggplast och båtprylars återförsäljare kostar 9 fotarna 745 kr, samma åror hos tex. Jula kostar 479 kr. Så det går att tjäna åtskillgt på vissa varor med samma kvalitet hos de stora kedjorna. men de har ju inte samma urval och de anställda har ju inte samma kunnande. men då det gäller åror behövs ju inte det. Senast ändrad av Matsarna | 08 november 2009 | 10:10 Senast ändrad av Matsarna | 08 november 2009 | 10:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 November , 2009 Jag köpte några kilar av den vinklade sorten. Det visade sig att svetsen gick upp. Dessbättre när jag slog fast den så jag kunde ta en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 8 November , 2009 Har inte Claes Ohlson dragit ner mycket på sitt båtsortiment? Hade ju utförsäljning i sommras. Men kanske tar dom in nytt till vår o sommarkatalogen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 631 Postad 8 November , 2009 Min svåger köpte en Roca-panel i Björlanda-kile. Den glappade och var opålitlig. Han gick tillbaka med den och fick en ny. Även denna var likadan. Slutade med en från Biltema, som fungerar fortfarande. Men hur många tänker Roca-skit när den inte fungerar ? Det måste ju vara en tillfällighet att man fick ett dåligt exemplar, det är ju bra grejor ! När en Biltema eller Julapryl glappar, är man däremot snabb att tala om Biltemaskit som bara bekräftade vad man redan visste. Människan är en märklig varelse Senast ändrad av IngemarE | 08 november 2009 | 16:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 November , 2009 Det finns tre slags lögn: lögn, förbannad lögn och statistik. har en tänkare sagt/skrivit. KillerBoo - du som är litterärt bevandrad - vad hette han? Det sägs också att med statistik kan man bevisa vad som helst om man använder den på rätt/fel sätt. Roade mig med att kolla hur många trådar där de olika företagen nämns här på MG Biltema 1934 ggr Hjertmans 797 ggr Jula 594 ggr Watski 486 ggr Byggplast/Sea Sea 297 ggr Claes Olsson 44 ggr Erlandsons Brygga 42 ggr Som IngemarE sa så är ju många av inläggen som gäller Biltema klagomål efter att man fått en dålig produkt, vilket ju även märks i betekningen Feltema som nägra använder. Handlar själv inte speciellt mycket på Biltema, har nog blivit mer sen de öppnade en butik på Torp, Uddevalla. Så mycket båtgejor har jag nog inte handlat, utan mer billiga verktyg och förbrukningsmatrial. Det händer ju ibland att man skall göra ett enstaka grej och behöver något verktyg som man sedan inte har så mycket användning för seda. Det kan ofta duga med nåt billig. Köpte en billig domkraft för ett par år sen för att kunna montera ett beslag på ett enkelt och bra sätt. Kostade nån stans mellan 50 och 100 kr. I sammanhanget väl värda pengar. Det enda jag har köpt på Biltema som inte hållit måttet som jag räknade med var kättingen till min dragg. Efter första vintern i mitt garage var den helt ok. Efter att ha legat en vinter i båtens ankarbox (båten låg i sjön) fanns det nästan ingen galv kvar utan bara rost. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 8 November , 2009 Det finns ett antal Volvoforum där man inte håller med dig vad gäller BTs skivor och klotsar. Men visst, ska man byta sådana detaljer bör man veta vad man gör och också att grejerna ska köras in. Nu byter jag inte själv utan har hjälp med det. Känner mig iaf bra mycket tryggare i en bil med BT-skivor än i en båt med BTs bränsleslang... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 9 November , 2009 Angående elpanelerna från Biltema, jag vet att många var missnöjda med den äldre sorten, men nu finns ju en modernare variant. Någon som har erfarenhet av denna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 9 November , 2009 Toaen, den där hör man så ofta att man nästan slutar att reagera över vem som skrivit.. men jag tippar på Mark Twain. Den förra var lätt dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 November , 2009 Du har inte fel i det du skriver, men vad hette han? Och vad betyder Mark Twain och varför tog han sig den pseudonymen? Vad nu detta har med Biltema att göra? Det är i alla fall båtrelaterat. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 November , 2009 Om jag kommer ihåg rätt. Mark Twain var lots på Mississipi och MT var andra märket på lodlinan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 10 November , 2009 Jag köpte oxå karbinhakar på BT i våras, även lite rosfri skruv. Dessa skall bytas ut kommande vår till några som inte rostar efter 1 säsong. Karbinhakar inköpta på Båtaccenten för 5 år sedan är i skick som nya. Förvisso är priset nästan det dubbla, men billigare på sikt. Men grillen från BT har hållit bra i 3 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 November , 2009 Kan i och för sig vara så som många skriver i denna tråd att det finns någon enstaka produkt som är okej hos dessa handlare, men det är å andra sidan en jäkla go känsla att gå runt och botanisera i en riktig båttillbehörsbutik.....eller? EDIT, stavfel Senast ändrad av Westfjord26 | 11 november 2009 | 21:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 11 November , 2009 Där tror jag du slog ner spikhuvudet långt ner i plankan.. Inte mycket går upp mot att knalla omkring o ta på prylarna hos en riktig marinhandlare.. (Sagt av en som handlar en del på Feltema och aldrig upphör att förvånas över vilken skit man ibland -inte alltid- får med sig därifrån) Men som sagt, att gå omkring o ta på riktiga grejer gör ju att förspelet m tanten inte är så noga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 November , 2009 Ja han var lots på Mississippi och Mark Twain betyder två famnars djup, om jag kommer ihåg rätt. /besserwisserhälsning PS. en ganska vindlande tråd IMHO. :-) Senast ändrad av Anders_St | 12 november 2009 | 09:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 November , 2009 Både Lasse och Anders har rätt i de de skriver. - Men vad hette han? tommy också en messersmith som, som tur är har en rörig hjärna och därmed ett rörigt skrivbord/tangentbord Hur hade det varit om jag haft ett tomt skrivbord? Senast ändrad av toaen | 12 november 2009 | 10:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 November , 2009 Mark Twain, pseudonym för Samuel Langhorne Clemens Tittar gärna på Tom Sayer och Huckelbarry Finn filmerna och minns äventyrsböckerna jag läste som barn/pojk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 November , 2009 Gick totalt bet på båda följdfrågorna. Det gick upp ett värmeljus angående varför han kallade sig som han gjorde, men inget jag själv skulle hittat i skrymslena i det som visst kallas hjärnan. Hans riktiga namn fanns på läppen/tangentbordet men ville fasen inte komma ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 November , 2009 Haha jo, det vindlar på bra. Undrar hur länge vi får vara OT innan det kommer en pekpinne om att hålla oss i dösnack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst moderator Postad 12 November , 2009 Är ju lugnt och sansat så det är la okej........ Ja ska man kika med de stränga magisterögonen så är ju en egen tråd i Mark Twains ämne nånstans under övrigt mer riktigt. Tråden handlar ju faktist om Biltema mm. Intressant ämne och syn på MT. Trevlig läsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 12 November , 2009 Jag måste ha fel på min dator för jag hittar inget forum som heter dösnack? Detta trots att det på flera ställen i denna sajt hänvisas dit. Jag tror jag har en gammal version av Internet och måste uppgradera! Cheers Niffe Ps. Nu hittade jag det! som en knapp! men det saknas i vänstermenyn? Senast ändrad av Niffe | 12 november 2009 | 18:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser