Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
sueellen

svårstartad

Rekommendera Poster

Behöver hjälp och tips!!!

Har en crysler 250hk v8 som bråkar.

Har tidigare alltid startat (i och för sig inte alltid på första försöket) men sen augusti trilskas den. Känns som om batterierna inte räcker till; i augusti startade den tillslut varje gång, men nu tvär vägrar den, dör precis när den ska tända. (är ju onekligen både kallare och fuktigare nu så det kan ju bero på det)

Har två sammankopplade fritidsbatterier på 75A, hade en tanke på att startbatterier vore bättre, men nu när jag ringde en marinbutik så tyckte de att våra två borde räcka om de var frächa, och de var de vart fall i början av sommaren.

Har ni nån idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din beskrivning låter det som att tändningen inte räcker till.

Fritidsbatterier ger lägre ström=lägre spänning i startögonblicket då startmotorn drar mycket.

Inte helt fulladdade fritidsbatterier

Lite svalare

Lite fuktigare

Motor inte startad på ett tag (urvädrad soppa=lite mindre tändvänlig)

När det motorn är på gränsen i tänd-avseende kan det räcka att något av ovanst. är uppfyllt.

Byter du t.ex tändstiften och torkar upp tändklablar, spolar, tändfördelarlock (t.ex med en hårtork) osv startar den nog.

Eller laddar batterierna. Eller kompletterar med ett startbatteri med hjälp av startkablar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det kan iofs. vara många olika orsaker. hade samma problem på min V8. Efter att jag bytt tändspole gick det klockrent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket svårt för någon att svara på ditt problem då det kan vara så många orsaker. Förgasare eller insprutnings motor?

Några basic tips för kontroll:

1. Bränsle, låter som ett bränslerelaterat fel att den inte får bensin. Eller för mycket bensin?
Kolla tändstiften och se om du kan se om de är torra eller blöta

2. Kolla bränslefiltret, kolla även låg och högtryckspumpen om det är en insprutningsmotor.

3. Köp startspray och spruta in i luftinsuget på motorn. Drar den igång då, så är det ett större eller mindre fel med bränsletillförseln.

4. Orkar batterierna dra runt startmotorn och den ändå inte startar är det nog inget större fel på batteriet. Du skall kunna nöta väldigt länge om batterierna är friska. Går bara startmotorn ett litet tag för att sedan liksom dö. Då är det med stor sannolikhet batterierna.
Men kan även vara startreläet som är kortslutet och drar ur batterierna, mindre troligt som du beskriver ditt problem?

5. Är det en förgasrmotor så är det inte omöjligt att du har automatschok som hängt sig eller tilskas och surar motorn. Kolla tändstifen.

6. Tändstiften säger mycket om vad som är på gång, när det gäller bränslerelaterade problem.

Det finns många felkällor men det är svårt att gå vidare utan att veta mer. Du får säkert flera tips av de många motorkunniga här på forumet inom kort.

Lycka till!

En bensinmotor som du har är ju väldigt enkelt mekanisk, har den bränsle, ström och luft så startar den.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det är fallet hos dig men jag hade en kass startmotor som gick så tungt att ett vanligt batteri knappt orkade dra runt det, bytte startmotor och satte i ett 100 amp batteri sen snurrar det som sjutton. startar givetvis lättare med. Min V8 behöver också alltid 2-3 gånger gas med soppa innan startförsök,om jag inte gör det kan jag mala tills batteriet är dött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det kan inte vara så enkelt som mitt problem i somras. att de blivt oxid på polerna, de tappade jag spänning på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går den runt trögt och kroknar?

Kolla i så fall om du har vatteninslag i någon cylinder. Det är inte helt ovanligt och ger symptom som kan påminna mycket om någon form av elfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla råd

Tyvärr har vi fortfarande inte fått igång den. (blir nog ett motorbyte under nästa vinter, men vill ju ändå ha igång den sommar)

Vi har bytt tändkablar

Köpt ett startbatteri

Kollat och rengjort tändstift. Men kommer köpa nya till nästa försök i helgen som kommer.

provat med startgas

Säkert är mer kollat, men jag är inte såbra på sånt här. Är mannen som mekar =).

Men vi tar gärna emot fler råd och tips på vad som kan göras. Under helgen som kommer får vi hjälp av en mer mek-kunnig för att kolla och ev byta bla tändspole.

/Lisa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all hjälp med ideér.

Efter att ha bytt ut massor av delar och pratat med flera båtmekar så löstes problemet av dottern motorintresserade vän. Felet var glapp i startmotorn och han avhjälpte det med några kraftiga slag med hammaren Glad, troligen inget som båtmekarna gjort. Sen gick motorn perfekt.

Tyvärr fick vi istället problem med styrningen så vi la båten på land istället och ser fram emot en båtsommar med ny motor och reparerad styrning nästa år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...