cctop 0 Postad 4 November , 2009 Hej. Jag kommer att tillbringa jul/nyår i en segelbåt på sydligare breddgrader där det förekommer tidvatten ( -2m). Jag har ingen större erfarenhet av detta och hinner dessvärre inte fortbilda mig i frågan (Utsjöskepparen). Finns det någon som har ett bra länkbibliotek på Internet över detta? Finns det någon som har erfarenhet och vill dela med sig? Finns det någon i Stockholm Norrort som har utbildningsmaterial som jag kan låna/köpa? Båten är en 12m katamaran Tackam för er kommentar, hjälp och svar. /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 4 November , 2009 Köp en reeds Nautical Almanac. Där står allt du behöver veta. Kan du dessutom hitta den över aktuellt område så får du med tidvattentabeller och en hel del annan nyttig information. Kstar ca 475:- från Adlibris. Är du bara ute efter hur tidvattenberäkningarna går till så kan du ju försöka få tag i en gammal årgång och skippa tabellerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 4 November , 2009 Det är inte särskilt krångligt med tidvatten. Det vänder var 6e timma och är starkast den tredje och fjärde timmen. Två meter är inte särskilt mkt och ska inte innebära några större strömmar såvida det inte är trånga passager och sund. Sen är det ju lugnt med en katamaran, gör ju inget om du strandar den när du ligger för ankar. Djupen som står i sjökorten är oftast (alltid?) det lägsta tidvattnet. Troligtvis finns tidvattenfunktionen i den plotter båten har och då har du allt där. Om inte så är det bara att fråga efter kalender. Man behöver inte utbilda sig inom tidvatten. Det är lika lätt som 1 1. Jag kunde inte ett smack om tidvatten innan jag kom till min båt i Panama där det är 6 meter tidvatten. Hade aldrig några problem eller missförstånd. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 4 November , 2009 Jag påstår nog att man viss behöver 'utbilda' sig litet grann i många lägen. Hur skall man exempelvis annars kunna göra beräkningar när man besöker hamnar som inte finns i tabellen? Hur interpolerar man tidvattnet när man vill passera ett givet stycke vatten i närheten av en sekundärhamn och vill veta när djupet är tillräckligt? Det finns inget mjukvara i världen som kan ange tidvattnet och strömmarna korrekt på varje plats och vid varje tidpunkt. Men allt detta är ganska enkelt om man precis som Cerber01 skriver har tillgång till Reeds där det finns bra och lättbegripliga anvisningar för dessa uträkningar. Att sedan de flesta digitala sjökort har enkla och tydliga tidvattenkurvor betyder inte att man kan ersätta manuella beräkningar i alla lägen. Men ytterst beror det på var och hur man seglar, det framgår ju inte vart du skall. 2 m är ju inte så mycket men kan ändå vara problematiskt i vissa områden och försumbart i andra. Bränner man förbi eller bara stannar kortvarigt i 'svåra' områden som Skottland eller Bretagne klarar man sig på att segla där det 'alltid' är djupt och besöka stora hamnar. Men vill man in till mindre orter, ankringsplatser eller genom passager vid sidan om de stora farlederna räcker inte infon från en plotter eller liknande till på långa vägar. Och man måste ta till de gamla manuella beräkningarna. Tro mig, jag har provat bägge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 4 November , 2009 Ok..visst kan det vara bra att ha kunskap att räkna ut om det inte finns angivet. Dock behövde vi aldrig göra det under våra 14 månader i Stilla Havet. Plottern angav till 90% alla platser med tidvatten...och resterande 10% så använde vi oss av den mest närliggande platsen vi hade ett angivet tidvatten på och det stämde bra. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 4 November , 2009 Vart ska du? Lookie, lookie! http://www.reedsalmanac.com/BookTour/bookTour.html I den lilla menyn till vänster, klicka på Tidal Theory. Där står allt du behöver veta och lite till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 5 November , 2009 Perfekt forum detta. Jag skall kolla upp Reeds, den verkar lovvande. Missade tyvärr platsen, Whitsunday i Australien vid Stora Barriär revet. Tack alla för att ni tog/tar er tid till detta. Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 November , 2009 Vi hade båda gått en tidvattenskurs på SXK för att känna oss säkrare på området. När vi sedan kom till Lerwick på Shetland fanns flytbryggor. Frugan hade kalkylerat men sen glömde vi bort allt för alla fåglar som mötte oss och den kappsegling som just startade Bergen - Lerwick med pampiga havskappseglare snurrande runt i hamnen. Vi observerade senare att bryggan höjdes och sänktes rätt avsevärt. När vi sen gick neråt Fair Isle fick vi tips om bästa avgångstid men några större strömmar än hemma i Bohuslän märkte vi aldrig. Här har vi ju ofta en knop åt nåt håll. Oftast nordgående. Det svåra var dimman och vår brist på radar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser