Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
dangerousdave

Helrenovera Johnson 4 hp 1984

Rekommendera Poster

Hej! Tänkte kolla lite tankar om helrenovering med er som kan det mesta!

Tanken är följande:

Byta de uppenbara sakerna 

  • Impeller
  • vevhusolja
  • tändstift
Då jag tittar in i motor då jag tagit bort tändstiften så är det helt svart och sot överallt. Funderar på om man ska och ta isär mer och göra rent? Samtidigt byta packningen. Men vad mer göra då jag har motor isär? dämparkuddar? eller något mer inuti man bör göra? Gjorde rent förgasaren i sommras så den behöver inte grejas med.
Förslag/tankar?  Skrattande
Mvh Dave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe jag kan inte låta bli att reflektera över hur folks uppfattning om vad en helrenovering omfattar egentligen..

Framför allt genomgången skulle vara kul att veta vad det innebär på riktigt?

Letar man båtar på blocket  så ser man ofta ord som genomgången och renoverad och de flesta verkar tycka att det du listat ovan är en helrenovering...iaf när de säljer.

 

Det tycker inte riktigt jag. Det är ju bara behövlig service. I vintras plockade jag ner min Yamaha 85 hk -84, borrade och honade cylinderloppen, bytte en kolv och samtliga kolvringar. Varenda packning, o-ring och tätning i hela motorn OCH riggen. Ny termostat och propeller. Det tycker jag är en helrenovering.  

Hm, JAG gjorde inte alla dessa saker, utan en firma, men ni hajar innebörden ändå.

 

Till trådtartaren...varför göra något alls? Går den dåligt på ngt sätt?



Senast ändrad av Chronic | 04 november 2009 | 12:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du har alltså ingen insikt i hur man bör göra om man vill göra rent inuti motorn mer än du har lämnat in din motor?

Den är något svårstartad men mest vill jag gå igenom den (skit samma vilket samlingsnamn på åtgärderna jag använder så ingen tar illa vid sig) för att maximera livslängden och ev hitta fel på den som med tiden kan få den att rasa etc. Sen är jag en driven person som tycker om att lära mig saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du närmar dig iallafall en helrenovering. Med honingo kolvringsbyte, men utan borrning och vevlagerbyten är det ju iofs en större renovering, men knappast en hel dito

Men vad hade du gjort egentligen..? Borrat OCH honat? Bytt EN kolv..? Borrar du upp ena cylindern måste du väl ha borrat även den/de andra?



Senast ändrad av KillerBoo | 04 november 2009 | 15:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vänta med att öppna motorn om det inte är så att du brinner av intresse att se hur den ser ut inuti.

Lite sot spelar ingen roll och kanske kan bli bättre med minimal oljeinblandning.

Går den bra en längre tid utan att stanna så är den OK enligt mitt sätt att se. En tvåtaktare är en mycket enkel konstruktion men problem med utombordare är mest kylkanaler som sätts igen. Ibland bara en sidokanal som får kylningen att utebli där samtidigt som den kan blåsa ångpuffar som stör ut kylningen helt även i övriga delar. Motorn kan då värmenypa och även ta skada med kolvar som lättare fastnar i loppen när det blir varmt.

Toppen är enkel att öppna om du vill kolla. Ny packning får du kanske skaffa men ibland klarar den sig.

Passa då på att se om alla kylkanaler verkar öppna. De är små hål som lätt sätts igen. En tunn vajer eller likn kan användas att lirka igenom. Spola med vatten är ett sätt att se om kanal är öppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig inställningObestämd

Jag gjorde allt jobb helt själv, utom cylinderborrningen, hittade inget borr hemma med diam 120 mm.......

Jag ifrågasatte bara anledningen till att renovera om det fungerar...finns sällan anledning till att göra rent i en förbränningsmotor som fungerar ok..

Ps, sot i  motorn är ganska vanligt och leder inte till åtgärd automatiskt Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det finns tydligen ingen anledning att borra alla tre cylindrar om bara en har skador.

Detta efter ha frågat flera firmor, som rimligtvis borde vilja borra alla tre om de kan...

En borrad, resten honade.

Tycker du inte att det jag beskrivit hamnar under benämningen helrenovering är du bara obstinat. Framför allt i jämförelse med det andra jag tog upp, rörande Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helrenovering.

Skruva isär allt som går att skruva isär på motorn. Syna alla delar och byt alla slitagedelar, kolvring, foder, lager, packningar och O-ringar, impeller, packboxar, cylinderfoder osv så har du gjort en helrenovering. För det är det som är helrenovering. Allt annat är reparation.

F-n vet om du inte ska byta motor istället för det kostar nog hälften av detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den går bra, den är lite seg att starta: full choke, då den startar till så trycker jag in choken halvvägs varvid den oftast startar. Är den varm så behöver jag knappt rycka i snöret för att få igång den. Använder båt och motor ca 50 timmar per sommar.

Sotet går att köra ur vid minimal oljeblandning?

Nej är det inte så viktigt så öppnar jag den inte, var mest nyfiken. Fungerar den ok som du tycker så skippar jag det. Gör lite service då och byter impeller, stift och drevhusolja.

Tack för ett mkt bra svar :)

Dave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen anledning att borra alla 3 så är väl det bara bra, men om man helrenoverar en motor så renoverar man hela, inte en tredkedel ;)

Visst, som du säger.. många helrenoverade eller genomgångna motorer på Blocket är långt från vad det uppges, men om jag är obstinat eller inte har knappast med dessa annonser att göra. En helrenovering i mina ögon är just en HEL renovering. inte ta isär, gå igenom och byta vissa delar. Då är motorn genomgången och renoverad, men knappast helrenoverad..

Motorn i min trollingbåt (AQ130) tog jag isär. Bytte samtliga lager, ringar, tätningar o packningar. Honade cylindrarna samt lämnade in toppen för byte av ventilsäten och inslipning av ventiler. Jag bytte INTE kolvar och heller inte kamaxel, lyftare eller vippor. Jag betraktar den INTE som helrenoverad. Så, om du vill kalla mig obstinat så är det upp till dig, en helrenoverad motor är i mina ögon att betrakta som ny slitagemässigt sett och har man inte bytt satliga slitagedelar är den heller inte helrenoverad, alldeles oavsett vad andra kaller sina renoveringar, genomgångar eller reparationer

 

EDIT: Till TS vill jag bara be om ursäkt för att jag kom lite offtopic, men kunde inte låta bli att ge min syn på renovering när Chronic gav sin ;)



Senast ändrad av KillerBoo | 04 november 2009 | 19:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...trecylindrig fyrahästare?

Enligt sajten är erforderlig kvantitet 2 st vad gäller kolvar. Kan ha missuppfattat och antalet påverkar väl inte giltigheten i inläggen ovan, men man kan ju ändå bli lite konfunderad...?? 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0199656&path=BRP~A0000008~M0011144~M0011239~M0011241~C0199656&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en trådologi eller tråda på tråda som man säger inom bloggvärlden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att borra en cylinder, eller byta en kamaxel eller vad du vill, som är inom toleranserna slitagemässigt är inte en renovering, det är bara dumt. Eller så ska man kanske till Nordpolen eller liknande.

 Men jag är säker på att du förstår vad jag menar. Det finns ingen som byter allt det du tycker behövs för att få det att falla under epitet helrenovering. Därför är det lite löjligt att hävda att tex min motor inte är helrenoverad, bara för att jag inte bytte resten av kolvarna ( som låg väl inom toleranserna ).

Jag hävdar att min motor uppfyller alla kriterier för att i vardagstal kallas helrenoverad.

Men eftersom ingen vill bli kallad obstinat så tar jag tillbaka. Det.

 

Jag vill fortfarande veta varför så många på blocket tycker deras motorer är genomgångna och vad det betyder. Ska jag starta en egen tråd tycker du eller är det ok att ta det här eftersom trådtartaren lagt ner sin helrenovering innan den ens börjat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja vi fortsätter väl här.. TS frågade ju ändå efter hur man helrenoverar....

Och ja, jag förstår absolut vad du menar. Men jo, det finns visst de som renoverar allt när dom helrenoverar och jag vill ändå hävda att en motor som inte är helt renoverad inte är helrenoverad. Oavsett var man ska åka så är motorn helrenoverad först då alla slitagedelar är bytta. Visst, jag förstår var du vill komma -med tanke på alla de olika åsikter som framförs i diverse annonser så kan man absoluit fråga sig vad folk har för kriterier. Se bara på dig o mig. Vi har ganska olika åsikter om vad som är hel- eller delrenovering, reparation och genomgång osv men att säga att det är dumt att byta grejer som ligger inom toleranserna tycker jag är lite fel. När man har nere grejorna kostar det ofta -relativt sett- inte mycket mer att byta vev- och ramlager och annat som demonteringar drar med sig. Eftersom det skiljer sig ganska mycket hur bara 10 olika personer definierar renoveringar, för att då inte tala om hur många annonser det finns med dessa maskinella fördelar. Därför är det inget som jag fäster nån större vikt vid i inledningsskedet när jag tittar efter ny båt/bil. Jag utgår från att jag måste fråga vad som bytts. Del för del. Därefter avgör jag om JAG tycker renoveringen är värd sitt namn, eller om det bara är reparationer och underhåll. Typ TS helrenovering är ju bara helt vanligt underhåll i mina ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet.

Har man bara gjort i ordning en cylinder så är det reparation an tex 3ans cylinder Helrenovering av cylindrarna är alla och då inte helrenovering av motorn utan bara delrenovering/reparation.

Helrenovering är allt som jag skrev tidigare och inget annat. Det är delvis renoverat/ reparerat och säger man då i en annons, helrenoverat så faller det under falsk marknadsföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppmätt vevaxel som ligger inom toleranserna, ett ramlager utan glapp, en cylinder och kolv som också är inom toleranserna. Uppmätt av ultramotors i Södertälje, som mekar bla STCC motorer.

Att byta felfria delar som vevlager för 6000-8000,- är inte vettigt.

Det byter man bara om man är obstinat, eller galen. Så då är vi ju tillbaka på noll tyvärr.

Vi lägger olika värderingar på ordet, precis som på blocket.

Jag antar att din lätt obstinata inställning och ordklyverier beror på min uppställning av vad som renoverades på min utombordare, jag gav sas öppet mål för denna typ av åsikter.

Mitt syfte var dock i första hand att ifrågasätta trådstartarens intentioner med renoveringen OCH ifrågasätta det vanliga ordet genomgången i blocketannonser.

Våra motorer är säkert jättebra nu, oavsett vad du anser om nivån på renoveringen, och jag vet iaf vad jag kan skriva i en eventuell annons utan att skämmas, i SYNNERHET jämfört med andra annonser som tycker att en helrenovering motsvarar åtgärder lika första inlägget i denna tråd.

Vår diskussionen är väl dock mer eller mindre avslutad då vi uppenbarligen inte kommer att mötas i detta ämne.

DOCK vill jag ändå säga att jag förmodligen inte startat och genomfört renoveringen utan den hjälp jag fick här i vintras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok det roliga börjar.. tar av lägre delen och detta försiktigt tills jag fick se drivstång och växelstången. Men drivstången sitter fast som berget och innan jag fattar så har jag dragit ur den bra bit ur vattenpumpen så jag drog ur hela vägen då pinnen som sitter i impellern kom loss och bara trycka tillbaka allt löser då inget. Så jag tänkte bygga om allt igen från grunden. Vilket är bra, jag får meka och lära mig men det hade ju gått om inte drivstången fan inte går att rubba!? Enligt mekboken gjorde jag allt rätt,lade in växel framåt och vred klockvis och sen började ta loss underdelen. Men inte.. Har med så mild våld jag vågar dragit och lirkat fram och tillbaka men inte. . . den sitter som berget. Några förslag på vad göra nu för att få loss den?

Mvh
Dave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har någon aning om hur lösa detta? har nu haft på 5-56 och satt den vertikalt och med polygrip bolstrad med duk klämt åt längst ner och slagit på polygripen med hammare, Men fanskapet vägrar lossna... Dags införskaffa glidhammare?

 

Dave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis så har drivaxeln rostat fast i vevaxeln. Inte så ovanligt på äldre utombordare. Äldre Mercury tex hade inte rostfria axlar och dessa rostade fast i vevaxeln om man inte plockade ner vxl.huset lite då och då och fettade in drivaxeln. Jag har ingen lösning på ditt problem men prova att värma lite med tex gasolvärmare. Sista utvägen kan tyvärr vara att det är skrot. Många tidigare Mercury har mött detta öde då impellern slutat att fungera men att drivaxeln rostat fast i vevaxeln och motorn blivit skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det verkar inte bättre, Men har en utväg: ska lämna in motorn på MMS i Vänersborg. De flyttar just nu in till stan till nya lokaler, 10 minuters gångväg från där jag bor. De var oerhört svåra o få tag i och de hade ingen hemsida så jag ska ge dem ett litet förslag om utbyte av tjänster :)

 

Dave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...