winga78 1 Postad 3 November , 2009 Köpte ny genua, uppdraget till segelmakaren var att få ut så stor yta som möjligt. Jag tror att genuan blev mindre än vad som var möjligt. Det visar sig nämligen att när skotpunkten är rätt (dvs samtidigt inslag utefter hela förliket) så ligger skotpunkten ungefär mitt på skotskenan (det gäller i princip hela vägen från kryss till halv vind). Innebär inte det att basen i genuan borde kunnat vara längre? Det är ungefär 40 cm kvar på skotskenan från skotpunkten till slutet på skotskenan akterut. Den biten borde man kunnat använda till att öka basen på genuan. Tänker jag rätt när det gäller skotpunkten? Är 40 cm för lite att bråka om? Kan man kräva ny genua? Förliket är ca 8,2 och basen gissningsvis 4,5 meter. Vore kul att höra vad forumet tycker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 4 November , 2009 Har du frågat segelmakaren hur han resonerade när han sydde den? Jag skulle nog börja med det innan jag ber ett gäng tangentbordsseglare att gissa... Dessutom brukar det av hållfasthetsskäl vara bra att inte ha travaren i ändläge på skotskenan. Det blir stor kraft på få skruvar då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 4 November , 2009 Utan att ha sett, eller veta någonting om vare sig båt eller genua så skulle jag vilja säga att segelmakaren gjort rätt. Hade han gett dig en genua som skotades i ändläget på skenan så hade du haft 0 möjligheter att ändra i framtiden. Det är inte omöjligt att du på vissa bogar kommer vilja flytta skotpunkten bakåt efterhand som seglet blir urseglat. Man kan inte heller ha ett underlik som är alltför långt i förhållande till akterliket om man ska få seglet att stå. Det är altså längden på förstaget som begränsar här. Men som sagt, fråga segelmakaren hur han tänkte. Kanske också kontakta en annan segelmakare för att höra hur han/hon hade gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 4 November , 2009 Jag tycker segelmakaren har gjort rätt. Du vill ju kunna justera bak skotpunkterna i ökande vind då du behöver tvista genuan i toppen och få inslag i toppen först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser