Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
mammma

hjälp mig...

Rekommendera Poster

Gråterhej..jag har en snipa som heter virbo 21..skall tvätta mitt kapell...nu är det många som ger mig 100 förslag..men det är ingen som pratar om plastrutan som sitter i akten på  kapellet..hur blir det när man skall tvätta det...toppen att jag kan tvätta det i tvättmaskinen..men hur gör jag med plasten..och hur blir det..när det har torkat..

post-10010780-1394236147,1063_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle nog inte rekomendera dig att tvätta kapellet i tvättmaskin.

när jag frågat kapellmakaren så sa han ljummet vatten och försiktigt med en borste,

tvättmaskinen tror jag e lite för brutal och varm så de sliter nog väldigt hårt på kapellet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...för att inte tala om rutan. Komer ihåg när jag tvätta mitt bomkapell som krympte och blev en halvmeter för kort :(

Nej ta du och knäskura kapellet med en borste och såpa. Borsta inte på plasten utan ta en mjuk trasa här.

Om du har fått mögelfläckar kan man spruta på Black Stain Remover som brukar fungera bra. Måste sköljas noggrannt efteråt bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej inte i tvättmaskinen var du gjör.

Såpa och knäskura på bryggan, låt torka monterat på båten.

Tvättar du i tvättmaskin så är det bara kapellmakaren som blir glad.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Jag minns en gång när Mamma bad mig hjälpa henne i tvättstugan, det slapp jag göra någon mer gång efter det. Jag blandade vitt med rött, blått med gummiskor, byxor med hennes trosor!

Vilket liv det blev!

Sedan den dagen lärde jag mig att ALDRIG tvätta kapellet i maskinen. fönsterplasten blir mjölkvit och efter ett tag mycket skör. Även tråden slits och kapellet riskerar att spricka i sömmarna.

Såpa är det som gäller om du vill ha kapellet ett år till.

Låt kapellet ligga plant och blöt det med ljummet vatten (40 grader) ta sedan en svamp med såpa och gå över hela ytan, jobba med svampen tills du ser att kapellväven ser genomvåt ut (tills ev, imregnering ej finns kvar) gnugga ej på fönsterplasten!

Skölj med mycket vatten! helst ska kapellet torka monterat på båten då det hindrar från att krympa.

Därefter kan man impregnera om det med lämpligt medel.

Good Luck!

Senast ändrad av Matrix | 03 november 2009 | 16:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går visst att köra i tvättmaskin om man man kör på låg värme (30-40 grader C). Har gjort det med flera kapell och det har aldrig varit nått problem. Mitt nuvarande kapell har jag kört 2ggr i maskin och det har inte krympt ett dugg och inte blivit förstört på nått vis. Även plastrutan har klarat sig. Felet som många gör är att dom tvättar och sen impregnerar med typ Acapella och det är det medlet som tar ur mjukheten i rutorna och gör så dom först vitnar och sen blir mörkare och spricker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall absolut ta av kapellet under vintern, annars finns risk både för mögel och skavning av presenningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flörttack..nu vet jag hur jag skall göra..jag åker ut till båten min..och tar ner kapellet..den dagen när vi skall sätta på presseningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick med min sprayhood till en kapelltvättare och han tyckte inte det var värt att tvätta det.

Problemet var att det var impregnerat med nåt fernissaliknande som svartnat och var på väg neråt i fula svarta häng. Det fortsatte neråt och svärtade ned även däcket.

Då det inte blev av att köpa nytt hängde jag upp det igen och det har nu suttit uppe i 4-5 år till och nu är impregneringen borta och tryget har sina forna färg. Nya plastrutor fick det i vintras och det är nu nästan som nytt.

Solen och regnet har gjort jobbet och det är nu bara att impregnera det. Jag ska inte använda fernissaimpregneringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...