Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Prijon

Ventilation av trycktank

Rekommendera Poster

Har köpt en Flipper 640 med utombordare och tänkte köra med lös trycktank ist.f. fasta tanken nästa säsong. Utrymmet under aktersoffan där trycktanken bäst förvaras är inte ventilerat. Behövs ventilering av utrymmet när man kör med trycktank? När båten ligger i hamn så stänger man ju luftskruven så det kan väl inte läcka särskilt mycket bensinångor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bensintank ska inte läcka alls.

Ett faktum som inte alltid är uppfyllt. Försök få tanken tät om den gasar så håller sig bensinen fräsch längre och säkerheten blir större. Är tanken dålig i det avseendet gå tillbaks med den om den är nyinköpt. (de brukar vara orangefärgade)

Det finns en del skräptankar av plast som inte alltid är de bästa utan läcker när gastrycket stiger något. Att det får säljas så kassa grejer är lite underligt. En CE-märkning verkar ibland bara vara en etikett utan att prov utförts mer än möjligen på ett speciellt utvalt exemplar. Skulle stickprov tas ur butiken blir det nog inget CE-märke kvar på nån tank.

Allt innehåll kan ibland läcka ut ur tanken då gastrycket trycker ut bränslet om det är läck på slanganslutningen i motoränden.

Detta har hänt mig med den risk för brand i villaområdet det medförde. 10-20 liter bensin på altanen och en gnista.

Poff.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Kanske är bäst att köra med fasta tanken ändå. Jag vill i så fall rengöra den. Gud vet hur mkt gammalt skräp och vatten det finns i den. Måste man ta ur tanken för att kunnda rengöra bra eller finns metoder för att göra det med tanken i. Normalt är det väl väldigt små inspektiionsluckor att arbeta med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanontankar som alltid gjort ett finfint jobb till släpjollarnas motorer. har du någonsin provat en biltema tank?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök köpa på Blocket en begagnad Yamaha plåttank, de håller och är täta. När jag köpte en ny Tohatsu med plasttank så köpta jag i stället 2 begagnade Yamaha plåttankar, bytte tankanslutning på bensinslangen och de funkar perfket för mig.

Plasttanken gick inte att förvara i bilens bagagelucka pga besninlukten. Desutom brukade dessa volym variera kraftigt beroende på lufttemperaturen så det gick knappt att räkna bensinförbrukning per tur. Riktigt varma sommardagar var den rund som en stinkande plastboll !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även i mina dagar Jobbat på en av dom större marinorna i norge och jag vet att den enda skillnaden på tex en tycktank från biltema mot dom vi sålde är priset. ibland köpte vi till ock med in från samma leverantör som biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...